Logg inn med Facebook eller Google!

Hvordan lære gresk?

Started by Thera, 15. Feb 08, 14:40:33

Previous topic - Next topic

Thera

Jeg vurderer å kjøpe Linguaphones Greskkurs med 90 leksjoner, men må tenke meg litt om før jeg bestemmer meg.
Hadde vært fint å vite hvordan andre har lært seg gresk også, kanskje jeg kan snappe opp noen gode tips for å lære det på en effektiv måte.

Derfor spør jeg, enkelt og greit:
Hvordan lærte du å forstå og snakke gresk?
..Don`t dream your life, live your dreams..

Erik

Quote from: \"Thera\"Jeg vurderer å kjøpe Linguaphones Greskkurs med 90 leksjoner, men må tenke meg litt om før jeg bestemmer meg.
Hadde vært fint å vite hvordan andre har lært seg gresk også, kanskje jeg kan snappe opp noen gode tips for å lære det på en effektiv måte.

Derfor spør jeg, enkelt og greit:
Hvordan lærte du å forstå og snakke gresk?
Må si at det er godt stykke frem til at jeg snakker gresk, men jeg forstår noe mere enn da jeg begynte for snart 10 år siden.
Glosene lærer jeg best når jeg leser enkle barnebøker og fortellinger. Donald Duck går men savner accentene da alt er skrevet med store bokstaver.
Å snakke hadde jeg lært raskere hvis jeg  hadde våget å bruke det jeg kan. En må jo ikke være redd for å dumme seg ut.
Derfor er vel linguaphonkurset veldig bra. Bør vel være minst to som jobber sammen. Som du forstår snakker jeg ikke gresk ennå.

bengalow

Den första grekiska jag försökte att lära var en Linguaphone-kurs 1963. Det var på gamla 78-varvsskivor, English-Greek. Jag kommer fortfarande ihåg ord från den kursen, som jag nästan aldrig använder.
Sedan har det blivit kurser på div. olika institut, dvs aftonskolor, utan prestationskrav. Dessa är nog inte det mest lyckade om man vill lära sig effektivt, då måste man ha press på sig, och då är det egentligen bara universitetsstudier som gäller.
För lagom lätt konversationsgrekiska går det bra med aftonskolor, men du lär dig mest av det du praktiserar i Grekland.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

MaFi

... Se ellers tråden \"Greskkurs\" i mappa SPRÅK (Kultur)... Mange innlegg gjelder det samme der. Jeg tipser nok en gang  om sommerkurset ved Det norske instituttet i Athen - for dem som måtte være spesielt interesserte i et kurs på universitetsnivå, som Bengalow nevner her som muligens en av de bedre måtene å lære seg språket på - under press - og i tillegg - i Hellas!

http://www.hellasforum.net/index.php?name=ForumsPro&file=viewtopic&t=1171


Bjørg

Det grundleggende kan du lære på linguafonekurs etc. Eller på stedlige kurs som friundervisningen etc. Deretter må man nok oppholde seg i Hellas for å komme videre. Gresk er et vrient språk - spør du meg.

Bjørg

Det grundleggende kan du lære på linguafonekurs etc. Eller på stedlige kurs som friundervisningen etc. Deretter må man nok oppholde seg i Hellas for å komme videre. Gresk er et vrient språk - spør du meg.

Svein~B

Jeg har holdt på i tjue år nå, men aldri spesielt intensivt. Jeg begynte med at jeg kjøpte et sånt light-kurs på bokhandelen før min første Hellas-reise i 1988. Jeg gjennomgikk det kurset, men vil ikke si at jeg lærte spesielt mye av det. Det var en stor fordel at alle jeg traff, snakket engelsk.

Så gikk det noen år før neste reise til Hellas. Da fant jeg ut at det hadde vært kjekt å kunnet litt mer gresk. Så fra 1997 lånte jeg Linguaphone-kurset om vinteren hver gang jeg hadde bestilt reise til sommeren. Så holdt jeg på med kurset fram til avreise, men da leverte jeg det tilbake. Neste år lånte jeg det på nytt. Sånn holdt jeg på i noen år, lånte kurset når jeg planla tur, leverte det tilbake før avreise. Det var først i fjor jeg bestemte meg for å gjøre ferdig kurset selv om turen var unnagjort. Språktrådene her i forumet var sterkt medvirkende til det. Jeg ble ferdig med kurset ganske nylig.

Jeg vil fortsatt sterkt anbefale kurset. Det har mange øvelser, både skriftlige og muntlige. Jeg vil anbefale at du lytter mange ganger til hver leksjon før du åpner boka og leser. Selv om du ikke forstår så mye til å begynne med, vil det øve opp lytteevnen, sånn at du vil forstå mye lettere etter hvert. Jeg har litt grunnlag for å sammenligne kurs fordi jeg også har lært andre språk på samme måte og jeg har også tatt noen språkemner på universitetet. Jeg vil si at Linguaphone-kurset er bedre enn alle andre lærebøker jeg har sett, men jeg har ikke sett alle.

Det er mange fordeler med å ta et kurs med lærer og medstudenter, men fordelen med Linguaphonekurset er du kan gjøre det i ditt eget tempo og når det passer deg. Prøv likevel å gjøre det så regelmessig som mulig. Det går lettere da. Hvis du har lagt det bort en periode, er det tungt å komme i gang igjen.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...