Logg inn med Facebook eller Google!

Påske på Naxos?

Started by Anders, 06. Jan 08, 11:56:54

Previous topic - Next topic

Anders

Hei. Trenger noen gode \"påskudd\" for å reise ned til den greske påsken iår. Har aldri opplevd den (aldri reist så tidlig og med slik \"kultur\" i tankene), men har forstått på andre at det er noe man bare MÅ oppleve en eller annen gang. Og iår er jo den såpass sent at man kan få litt varme med på kjøpet. Noen som har vært på Naxos under denne høytiden? Det er dit jeg tenker meg, der jeg har mine venner og kjente, og der jeg føler meg mest \"hjemme\". Vil gjerne høre litt om hva den greske påskefeiringen består i, og få noen gode saker å legge fram for mitt skeptiske reisefølge  :cheers:

Ole

Jeg har dessverre ingen erfaring med påskefeiring i Hellas. Kanskje noen andre har det?

eijukka

Hej!
Jag har nog upplevt påsken på Paros, grannön till Naxos och det var verkligen en fin upplevelse. Rekommenderar varmt. Det finns säkert många här på forumet som kan berätta bättre på norska/svenska om påsken i Grekland och  jag tror nog att det finns redan reseberättelser här, om man bara hittar dem.  På samma resa bodde jag några dagar på Naxos som är en jättefin ö också.

En sak som jag inte alls tyckte om var påsksöndagen i byn Naoussa. Jag gick med stort intresse dit då jag ville se påskfesten med danser och så. Jag for med bus och vandrade omkring i den vackra hamnen, TILLS \"kriget\" började, bara BUMBUMM och rök överallt. Visst hade jag varit en gång tidigare under påsken på Kos, men något sådant var det inte där. Jag kunde helt enkelt inte utstå med allt detta och ville genast tillbaka till Parikia. MEN det gick ingen bus mera på söndagen och jag började gå huvudvägen över bergen, inte ens vatten hade jag med mig. Några km vandrade jag tills jag hittade en bensinstationen och kunde köpa vatten. Ännu några km och det kom en pick-up full med glada hjälpfulla albaner som ville plocka mig med sig.
Sen körde vi via en liten by till Parikia och jag var mycket lycklig när jag var \"hemma\" igen.

Men påsken är ABSOLUT något man måste uppleva. En så intensiv stämning med alla sina gudtjänster och processioner med präster och musikkapell och folk med ljus i mörkret gående i kön omkring stan och den enorma glädjen i kyrkan när ljuset börjar att ökas. Det är verkligen svårt att skildra. Och ännu finaare är det  om man har  vänner där med vilka man kan äta påskmat sent på natten.
Hoppas att du ska ha en fin påsksemester. Jag antar att du kan bo hos dina vänner. Så finns det inga problem med boende, då alla greker ska resa till sina hembygder på påsken.

Eija som ska till Paros (hoppas så!)  i mai  :flower:

Anders

Takker for svar, eijukka. Har også hørt at det kan bli litt \"krig\", men så har man jo litt erfaring med å holde seg unna norsk nyttårsfeiring og fyrverkeri :-)
Har aller mest lyst til å oppleve det du sier om gleden og kirken og intensiteten. Nå er ikke jeg så veldig religiøs av meg, så noen slik betydning har det ikke for meg, men å se disse menneskene slippe seg løs i en uhemmet markering av seg selv og sine tradisjoner, og sin tro og sin egen kultur, det frister veldig. Og jeg håper jo på at det kan hjelpe meg til å bli litt bedre kjent med folk også. Se dem i en annen \"setting\", liksom...
Har allerede fått løfter om bosted, så det låter spennende :-)

Liv

Quote from: \"Anders\"Takker for svar, eijukka. Har også hørt at det kan bli litt \"krig\", men så har man jo litt erfaring med å holde seg unna norsk nyttårsfeiring og fyrverkeri :-)
Har aller mest lyst til å oppleve det du sier om gleden og kirken og intensiteten. Nå er ikke jeg så veldig religiøs av meg, så noen slik betydning har det ikke for meg, men å se disse menneskene slippe seg løs i en uhemmet markering av seg selv og sine tradisjoner, og sin tro og sin egen kultur, det frister veldig. Og jeg håper jo på at det kan hjelpe meg til å bli litt bedre kjent med folk også. Se dem i en annen \"setting\", liksom...
Har allerede fått løfter om bosted, så det låter spennende :-)

Jeg reagerer negativt på denne setningen du har skrevet. Det er ikke et show du skal på,men en opplevelse av et annet lands kultur og feiring av påsken. Hvordan du har skrevet det,gir meg veldig negative assosinajoner.Antagelig har du ikke ment det slik,som det høres ut.

Liv

Har lest sidene dine før,men leste de på nytt nå.

Veldig beskrivende og flotte sider om påsken :-)

Magnolia

Jeg skulle akkurat til å skrive det samme som Liv.

Dette KyriaT har fortalt skal jeg legge meg godt på minne når jeg skal feire påsken i Kardamili i år. Gjett om jeg gleder meg.
 :flower:
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Tommy

Quote from: \"Anders\"Takker for svar, eijukka. Har også hørt at det kan bli litt \"krig\", men så har man jo litt erfaring med å holde seg unna norsk nyttårsfeiring og fyrverkeri :-)
Har aller mest lyst til å oppleve det du sier om gleden og kirken og intensiteten. Nå er ikke jeg så veldig religiøs av meg, så noen slik betydning har det ikke for meg, men å se disse menneskene slippe seg løs i en uhemmet markering av seg selv og sine tradisjoner, og sin tro og sin egen kultur, det frister veldig. Og jeg håper jo på at det kan hjelpe meg til å bli litt bedre kjent med folk også. Se dem i en annen \"setting\", liksom...
Har allerede fått løfter om bosted, så det låter spennende :-)

Hej

Jag reser ner till Grekland den 27/4, mitt i grekernas påskfirande, om allt går som det ska kommer jag att vara på Rhodos påskdagens eftermiddag. Annandag påsk ska jag vidare till Karpathos.

Har förstått så mycket att påsken är grekernas största och viktigaste helg och något utöver det vanliga, också för mig som turist att oppleva, och ser fram emot att med egna främmande ögon se något av detta som omtalats här.

Så jag känner som du, att detta ska bli skoj att se något av på riktigt o inte bara läsa om här på forumet eller annorstädes.

Hoppas få en glimt av något som ökar min förståelse för grekerna o deras traditioner o kultur.

Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Anders

Sorry Liv...leste min egen setning og skjønner så godt at du reagerte. Var slett ikke ment sånn som det kunne tolkes. Er bare en talemåte for meg...
Ser på grekerne som gode mennesker og mente ikke noe galt.
Og vet at det ikke er noe \"show\"... men for en utenforstående som meg blir det likevel store øyne og noe fullstendig fremmed og nytt. Noe jeg gjerne vil oppleve. Fordi jeg føler meg komfortabel med grekere kanskje?
Igjen... beklager at du oppfattet det negativt, det var slett ikke slik ment.

Athina

Å få delta i gresk påskefeiring er for meg noe av det største jeg har opplevd i Hellas.

Påsken 2007 var vi så heldige å få være med min bror og hans greske familie til Atalandi (noen mil nordvest for Athen) 1. påskedag.

Den dagen vil jeg aldri glemme. Maken til gjestfrihet og herlig følelse av fellesskap skal man lete lenge etter.

Her er noen bilder fra begivenheten:
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

KyriaT

DET var morsomme bilder å se Athina! Man drømmer seg til påsker både fram og tilbake!! zwwhhhhaaaxx
Livet har ingen generalprøve, det er premiere hver dag!

Magnolia

Dette var stemningsfulle bilder. Det er som jeg kjenner duften av grillet lam. Herlige mennesker i en herlig setting. Jeg så en del kjente ansikter også. Flott familie du har Athina. Takk for at du delte dette med oss.
 :flower:  :flower:  :flower:
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...