Logg inn med Facebook eller Google!

Express Scopelitis er snart historie

Started by Frynse, 31. Mar 17, 23:37:59

Previous topic - Next topic

Anders

Følelser og følelser.... ingen av de mindre catamaranene tar biler og gods.... og de store har bare økonomi i turist-grunnlaget. Dessuten blir de vel FOR store for fx havnen på Iraklia.

marjana

Det virker vel som om de skal reforhandle kontrakten?
Er det et nytt rederi som skal overta?

Aqua Spirit, som er en liten, lokal ferge i Kykladene ble solgt til et annet rederi, men har nesten de samme rutene rundt i Kykladene som før. Ny maling og ny logo, men vet ikke om mannskapet er det samme.
Glika i zoi

polyanna

For ganske lenge siden så jeg en dokumentar? om familien Skopelitis og Skopelitis Express - kalt 'Mother of the Islands'. Ja, absolutt rørende, historien om hvordan båten og familien i flere tiår har gjort en formidabel innsats for Småkykladene. Ikke bare i turisttiden, men for de lokale. Hverdagslivet på disse fantastiske småøyene har vært ganske så avhengig av ferga. Kanskje ikke lett å erstatte? Den er liksom mer enn et transportmiddel, har en annen verdi enn det vi 'reisende' er opptatt av.

Anders

Den filmen ble vel laget i 2004, og ja, den er så absolutt rørende og gir et innblikk i dagliglivet som vi "gjester" vanligvis kanskje ikke får. Tror det var Kristian som først linket til den her på forumet, senere har den blitt linket til flere ganger både her og på FB. Jeg håper Skopelitis får fornyet kontrakt, og kan fortsette sin jobb som "livsnerve" for små-Kykladene.

Svein~B

De har blitt enda mer avhengige av den i nyere tid enn de var tidligere. Før var øyene i stor grad selvforsynte. På grunn av globaliseringen er de ikke det lenger. Tidligere var de egne kommuner med hvert sitt kommunesenter. Nå er det Naxos som er kommunesenteret.

Med Express Skopelitis kan de ta ferja til Naxos om morgenen, utrette det de skal og returnere om ettermiddagen. Hvis det er noe de trenger og butikken på øya ikke har det, hvis det bestiller det om morgenen, får de det om kvelden, for det blir sendt med Express Skopelitis. De har postgang seks dager uka. Det er ikke en selvfølge i andre øysamfunn av tilsvarende størrelse. Og som det blir sagt i filmen, Express Skopelitis tar seg tid til å vente. De andre rederiene er mer opptatt av å holde ruta, for de har et tightere tidsskjema. Jo da, andre rederier driver nok mer effektivt, men det er ikke det øyene og befolkningen der trenger. Express Skopelitis er faktisk nesten en betingelse for at det skal gå an å bo på øyene året rundt i det hele tatt.

:hjerte34:  Express Skopelitis  :hjerte34:
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

kari

Har sett denne dokumentaren om Skopolitis.  Båten og familien som driver båten betyr utrolig mye for småbyene som Svein B beskriver. Jeg tror ikke en ny båt vil klare å fylle dette behovet.

Så ja - min reaksjon på at Skopolitis kanskje snart er historie er gjort med bakgrunn i følelser. For de som bor ute på øyene virker det utfra dokumentaren at dette vil bli veldig vanskelig - for dem tror jeg det er snakk om mye mer enn følelser.

Vi kan jo håpe at det bare er en reforhandling av kontrakten, og at Skopolitis også får seile etter 31. Oktober
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

Heidrun

Quote from: kari on 02. Apr 17, 10:54:29
Har sett denne dokumentaren om Skopolitis.  Båten og familien som driver båten betyr utrolig mye for småbyene som Svein B beskriver. Jeg tror ikke en ny båt vil klare å fylle dette behovet.

Så ja - min reaksjon på at Skopolitis kanskje snart er historie er gjort med bakgrunn i følelser. For de som bor ute på øyene virker det utfra dokumentaren at dette vil bli veldig vanskelig - for dem tror jeg det er snakk om mye mer enn følelser.

Vi kan jo håpe at det bare er en reforhandling av kontrakten, og at Skopolitis også får seile etter 31. Oktober


Den drar jo på åra, og er dyr i drift. Ny båt må før eller siden på plass.
Yamas til livet og til

Svein~B

I et annet forum blir det nå meldt fra kilder som står rederiet nær at de kommer til å legge inn anbud og er innstilte på å fortsette med samme skip eller et annet skip. Men det kan komme anbud fra andre rederier, så det er ikke en selvfølge at de får anbudet. Noen mener at det at skipet nærmer seg pensjonsalder betyr at det er selvfølge at hun ikke fortsetter, men det er det ikke. For det første kan de få dispensasjon og for det andre kan det bli lagt inn betingelse i kontrakten at de skal skaffe seg et nytt skip innen en viss tid. Og det er fire år igjen til hun når pensjonsalder.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt


Anders

Tror jaggu jeg skal se den filmen igjen.... for fjerde gang eller noe sånt. Bare for å komme i stemning :-)

marjana

Jeg får seile med Express Scopelitis til Donousa og videre til Amorgos i september etter forumtreffet på Naxos. Det blir litt mer stas nå som jeg har sett denne filmen! Jeg må vel fortelle det til mannskapet når jeg kommer ombord.
Glika i zoi

Greece-Traveller

Fra TripAAdvisor - Naxos forum - I dag:

Update: The owner has published an open letter, which I think is good news. The original article is in Greek so I've translated it for all of you Skopelitis friends.


naxospress.gr/arthro/koinonia/skopelitis-eyh"¦

Dear friends,

We'd like to thank you from the bottom of our heart for your kind words and for the consistency with which you meet the history and people of the Express Skopelitis.

We would just like to point out that the ship still was and remains seaworthy as it has all the necessary certificates.

The deadline of 31/10/2017 pertains to the termination of the contract with the state for the route line, and not the ship.

We will continue to offer our services to our passengers and our islands and we will present to the new bid with the existing or with another vessel.

Yours sincerely,
For the Small Cyclades company

Ioannis Skopelitis
Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...