Logg inn med Facebook eller Google!

"Vårt" sted på Kreta?

Started by stein, 23. Sep 16, 09:45:27

Previous topic - Next topic

JohnS

Jeg trivdes godt i Ierapetra da vi var der i mai, og jeg innbiller meg at dette er en by som "lever" også utenom turistsesongen.  Agios Nikolaos ble ingen favoritt hos oss da vi var der for ca. 10 år siden, og det har aldri vært på tale å dra tilbake dit.  Men for all del, vi hadde to fine uker der også!
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Heidrun

Ierapetra er en fin by. Det samme kan sies om Agios Nikolaos. Men jeg synes den er litt ned på rangeringa, da jeg syns den er litt vel steril i forhold til andre steder på Kreta. Liksom ikke samme sjarmen der som andre stedr
Yamas til livet og til

JohnS

Quote from: Heidrun on 29. Sep 16, 12:19:40
Ierapetra er en fin by. Det samme kan sies om Agios Nikolaos. Men jeg synes den er litt ned på rangeringa, da jeg syns den er litt vel steril i forhold til andre steder på Kreta. Liksom ikke samme sjarmen der som andre stedr

Steril var kanskje ordet jeg leita etter i sted, og sjarmløs skal jeg heller ikke protestere på, men jeg har aldri blitt helt klok på hva som gjorde at "kjemien" ikke helt stemte mellom oss og Agios Nikolaos
.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

LukasKhasa

17. Oct 16, 12:55:45 #27 Last Edit: 17. Oct 16, 13:42:05 by LukasKhasa
Har dere vurdert et sted på Apokoronas? Landområdet mellom Soudabukta og Georgiuopoli. Vi bodde der et halvt år fra oktober til april. Dersom dere liker å gå på tur er dette er flott område. Det er et nett av stier og småveier mellom koselige små landsbyer som Armenoi, Stylos, Neo Chorio, Gavlochori osv. Apokoronas er et veldig frodig og fruktbart område siden der er rikelig med vann. Også elver som er vannførende hele året, som for eks. Koiliariselva. Ut på vinteren bugner det av appelsiner og avocado langs turstiene.
Av litt større landsbyer er Vamos og Vrysses  trivelige steder, men ligger jo litt inn i landet. Vi bodde i Kalyves som har ca 1200 fastboende, ligger ved havet og har en liten strand. Kalyves ligger mellom Souda og Almirida. For lengre opphold er dette et greit sted da en her finner alt en trenger. Også lege, tannlege frisør etc. Det er også nærme flyplass og fergeterminal.  Og  grei bussforbindelse til Hania og østover mot Rethymnon og Iraklio.
Når det gjelder vintervær er dette noe som kan variere mye fra år til år. Januar og Februar kan vel defineres som norsk sommer, men kanskje helst nordnorsk sommer. I hvert fall den vinteren vi bodde der. Det kan nok være riktig at det i gjennomsnitt er varmere vintre lenger øst, men vi opplevde faktisk at det snødde på stranda i Ierapetra uten at vi så noe slikt i Kalyves.
På bildet under ligger landsbyen Douliana på "haugen", mens man ser Plaka og Kokkino Horio lenger borte. I Plaka bor det noen norske mer eller mindre fast. Det andre bildet er fra Koiliariselva.

stein

Hei og takk for innspill Lukas. Ser ut som et veldig trivelig område. Har "kjørt" gjennom byen dere bodde i med streetview. Kunne gjerne tilbrakt mye tid der  :)
Så langt har vi nok bestemt oss for en uke+ lenger øst i februar/mars. Jeg tror ikke at vi rekke over mer enn den østligste delen.
Stein
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Ninette

Hei Stein!

Det er mange fine steder på Kreta, og sikkert ikke helt enkelt å finne "deres" sted :-)

Skal du være på Kreta utenfor høysesong, kan øst-Kreta være et alternativ. På vinteren er det bedre flyforbindelser til Iraklion enn til Chania (og motsatt om sommeren). Og Agios Nikolaos, som ligger i Mirabelloubukten, har, som nevnt i et tidligere svar, et svært godt og stabilt klima. Dette er også en utrolig flott by med et spennende omland (landsbyer, fotturer, masse kultur etc).

Hvis jeg skulle hatt et sted for å benytte året rundt, ville jeg nok valgt en by av litt størrelse. Agios Nikolaos har jeg allerede nevnt. Men jeg trives spesielt godt i Chania, og også i Rethymno. Samtlige tre byer har mye mer å by på enn den tradisjonelle turistløypa som vi sommmerturistene som oftest ser.

Jeg har vært en del på Kreta på vinterstid. Min erfaring er at været kan variere veldig, fra full sommer til iskald vinter. I januar 2016 tilbrakte jeg en uke i og rundt Agios Nikolaos/Sitia. Det var kaldt og snø/sludd hele uken. Og året før, i desember 2014, svømte vi i havet i Sfakia.

Jeg ser at Paleochora kan være et alternativ for dere. I sommerhalvåret er Paleochora og resten av sørvestkysten et paradis, men på vinteren kan det være svært værhardt med stormer fra storhavet. Hvordan det er langs den samme kystlinja lenger øst på øya (Irapetra), kjenner jeg ikke til.

Uansett om dere havner på Kreta eller et annet sted i Hellas, håper jeg dere finner deres drømmested :-)
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

stein

WIIII!!!
Fly til Kreta er akkurat bestilt  :)  Vi lander i Heraklion fredag 24. februar allerede klokka 1530. Leier bil og drar til Agios Nikolaos. Fram til vi drar kommer vi til se etter spennende steder vi kan besøke, for eksempel Sitia, Ierapetra, Elounda og en og annen landsby litt oppe i fjellene. Vi kommer til å lese innleggene i tråden nøye.
De 10-11 dagene kommer antakelig til å fly fort avgårde. Hjemreise blir mandag 6. mars klokka 1100. Hjemme ved ca klokka 1900. Så vi fikk satt sammen en bra flypakke med ganske korte mellomlandinger som kom til å koste litt mer enn vi hadde tenkt. Endte opp på 7881,- for begge to tilsammen.
Gleder oss veldig til å se Hellas helt utenom sesong og på en årstid vi aldri før kunne tenkt oss å dra dit. Det kommer antakelig til å bli gode dager med lange fotturer, bilturer, god mat og forhåpentligvis blir vi kjent med noen fra lokalbefolkningen.

Navigare necesse est, vivere non est necesse

mouche

Vi er der nede på omtrent akkurat de samma datoene. Samlet pris for oss to er cirka 5.000 og det inkludere setereservasjon og bagasje for oss begge t/r. SAS via Kobenhavn og Ryan den ene veien og Aegean den andre veien til/fra Chania/Athen.

Nå skal jo vi bare "hjem", men du verden som vi gleder oss allikevel!

thomass

Vi bodde 4 uker 10. november til 10. desember, i Mirtos. En liten fin by 15 km vest for Ierapetra. Kan anbefales.

mouche

Mirtos er en herlig liten by, men blir litt i stilleste laget for oss på ukurante tidspunkt av året.

stein

Måtte ut av flyplassen i Athen og kjenne på Hellaslufta. Herlig.

Navigare necesse est, vivere non est necesse

stein

Da er vi installert i et passe sjabert hotell i ay Nikolaos. 17 grader. Grått. Litt sur vind. Vi skal straks bevege oss innover mot torget og innsjøen. Bildet er fra inngangen til hotellet som er bakfra. Utsikten fra terrassen er upåklagelig.

Navigare necesse est, vivere non est necesse

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | 28. Mar 24, 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...