Logg inn med Facebook eller Google!

Kioskene i Hellas stenger

Started by Ole, 15. Oct 15, 17:37:46

Previous topic - Next topic

Ole

Kioskene som finnes på nesten hvert gatehjørne i Hellas skal stenge. Trist og ganske så utrolig!
http://greece.greekreporter.com/2015/10/14/the-uniquely-greek-kiosks-soon-to-become-history/

Gooner

Ja, det var kjiipt >:( >:( Ikke at jeg har pleid å handle noe særlig i disse, men de har jo alltid vært en del av bybildet. Og for mange som bor i Hellas, sikkert et viktig sosialt innslag (og arbeidsplass for eierne).

kaka

Enda flere av de små "bedriftene" som får kroken på døra, og noen som mister sin arbeidsplass.
Eller er det slik at de som i dag driver med lisens, får fortsette, men nye får ikke overta/nye lisenser blir ikke gitt?
Fikk ikke helt tak i dette.
KariK

Ole

Det står at lisensene ikke vil bli fornyet. I tillegg står dette:

"According to a provision on the multi-bill, when a kiosk closes down or the owner dies, the license cannot be renewed or transferred."

Om eierne har avtaler som gjelder i f.eks. fem eller 10 år, vet jeg ikke. Hvis så er tilfelle tror jeg kioskene vil bli stengt når disse avtalene går ut. Men det er min tolkning av artikkelen. Uansett vil dette bli et savn for mange, både innbyggere og turister. Vi handler mange småting i disse kioskene, og åpningstidene er ofte veldig bra (for kundene).

Frynse

Jeg klarte ikke å finne grunnen til dette ?

mouche

Står vel ingenting om hvorfor myndighetene har kommet frem til denne avgjørelsen, men mye tyder vel på at de ville ha forsvunnet nesten uansett lovgivning om dette, eller ikke.

ouzolina

Licenser til disse kiosker gives (blev givet) til handikappede, krigsveteraner eller familier med mange børn.

Regelen er, at hvis licensen er givet til fx manden i familien, og han dør, går licensen til hustruen. Men når hustruen dør inddrages licensen. Den kan ikke arves af børnene.

På Skopelos er to ud af fem kiosker allerede nedlagte, fordi ejerne er døde.

Mette
Skopelit på deltid

Frynse

16. Oct 15, 13:08:20 #7 Last Edit: 16. Oct 15, 13:16:27 by Frynse
Klarer fortsatt ikke se grunnen til at myndighetene skal gå aktivt inn for nedleggelse.
Man skulle tro at dersom kioskene klarte å overleve på egen hånd, ville det være en positiv ting.
Å legge ned kioskene vil neppe føre til flere arbeidsplasser i et land som så sårt trenger de arbeidsplassene som allerede finnes og mange, mange til, så timingen virker å være dårlig.
Slik situasjonen i Hellas er nå, burde myndighetene heller lempe på de reglene som finnes, slik at det kunne bli mulig for andre å arve lisensen.
For meg virker dette en smule meningsløst, og jeg kommer til å savne kioskene.

Ole

Helt enig! Jeg forstår ikke hvorfor dette er nødvendig. Det virker veldig merkelig og det vil bli et savn. I framtiden vil man måtte lete etter en dagligvarebutikk for å få kjøpt de små tingene man nå kan få kjøpt på hvert gatehjørne. :(

bengalow

Det finns nog goda skäl till att kioskerna skall läggas ned. Vad jag kan komma på direkt är att det saknas kassaapparater, för redovisning t.ex. I och med att detta blir obligatoriskt, så kommer det också bli en belastning för staten att kontrollera dessa. Dessutom så växer det upp "minimarkets" överallt, med samma och utbyggt varulager, och långa öppettider. På den "gamla goda tiden" var det så, att kioskerna hade en telefon, vilket många greker inte hade, och kön till deras telefon kunde bli riktigt lång. Nu har var man telefon, så den "servicen är slopad.
Men man blir lite nostalgisk, när man hör om sådanas "grundläggande" förändringar. Jag som rökare utnyttjade dem då och då, men gick mest till "Supermarket" till slut. Det var alltid något annat man behövde...
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Frynse

Om kioskene dør ut av seg selv er det en sak, men styrt avvikling i dagens Hellas skjønner jeg bare ikke.
Om argumentet er manglende kassaapparat og derved noe "uregelmessige" skatteintekter fra kioskeierne, vil det bli en ren utgiftspost om de skal på det greske NAV eller sosialen istedenfor.

mouche

Det som selges i/fra disse kioskene vil vel da bli solgt fra andre butikker av varierende størrelse og utvalg og disse varene må vel da selges av noen så at dette er et syselsettingsroblem skjønner jeg ikke helt.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...