Logg inn med Facebook eller Google!

Poros, juli 2015

Started by Ole, 05. Aug 15, 18:41:43

Previous topic - Next topic

Ole

05. Aug 15, 18:41:43 Last Edit: 05. Aug 15, 18:45:53 by Ole
I år ble det en noe merkelig reiserute. Vi begynte på Paros, fortsatte til Naxos, satte kursen mot Poros (via Pireus), og endte opp i Athen etter tre uker. Når 11 stk. skal reise sammen blir det et kompromiss, og etter tre uker var alle 11 strålende fornøyd med ferien! :)

Poros har vi vært på et par ganger før, så vi visste hva vi kom til. Poros by er vakker, og her er rikelig med tavernaer og butikker. I år valgte vi å bo i utkanten av Askeli da vi syns dette passet best for den yngre garde. Magda's Kamares var et bra hotell med et meget bra bassengområde! Her trivdes både store og små, og dagene ble stort sett tilbragt her. Pool-baren var bra og de hadde en bra meny med tanke på lunch-retter.

http://www.magdaskamares.gr/

Området rundt hotellet var vel heller "skralt", og ikke så mye å skryte av. Askeli har nok tilbakelagt sin glansperiode, og en tur langs stranda på kveldstid viste at her slet turistnæringen. Hoteller var nedlagt og det var nesten ikke folk ute. "Skylden" for dette må nok den greske økonomien ta, da de fleste turister på Poros har vært grekere. Hotellverten vår var veldig bekymret pga. dette, forståelig nok.

Et par bilder fra hotellet:

Ole

Slik presenterer Magda's Kamares seg selv på YouTube:


Ole

Askeli by night. Det ble bare en liten runde i Askeli på kveldstid. Det var litt folk på noen av tavernaene, men i gaten var det stille.

Ett av de store hotellene ved sjøen som var nedlagt var fortsatt delvis i bruk. Ikke som hotell, men som bosted/leilighet for en familie. Dette var muligens de som drev hotellet i sin tid (?). Helt nede til høyre, på en veranda satt det en dame, og i rommet bak henne var det lys. Resten av det store hotellet var ikke i bruk. Jeg ville ikke ta bilde av dette, men jeg tok et bilde (første bilde under) av hotellet uten at damen vises. Det hele var et trist syn!

Ole

Vi går fra Magda's Kamares til Poros by. Dette er en fin spasertur på ca. 30 min. Det er ikke fortau hele veien, men det var lite trafikk.

Svein~B

Jeg forstår ikke hva som er merkelig med reiseruta. For meg er den helt etter oppskriften, bortsett fra at jeg kansje ville hatt ei eller to mer avsidesliggende øyer først.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Ole

Jeg syns reiseruta er litt "merkelig" pga. den lange turen fra Naxos til Poros, via Pireus. Heldigvis klaffet det så bra at vi bare måtte vente 10 min. i Pireus. Jeg syns det hadde vært mer naturlig å velge en øy i Kykladene fremfor Poros.

Ole

Poros by - et vakkert syn! Vi har alltid likt oss på Poros. Byen er fin, og den har et godt utvalg av tavernaer. Det smale sundet mellom Poros og Galatas er flott, og det at byen går oppover fjellsiden gjør den ekstra pen. Toppen er muligens toppen (!), eller klokketårnet øverst i byen!

Fia

Enig, Ole - Poros by hadde jeg sansen for! Var på øya noen dager i fjor, bodde i Askeli vi også. Der synes jeg det var heller traurig... Stranda var ok den, men det ble litt stilt om kveldene, ja! Så det ble noen kvelder inne i byen, og vi bodde veldig bra på Hotel Manessi den siste natten. :)
Den som er lei av å reise er lei av livet...

filhellener

Jeg gjentar meg sjøl nå, men med disse FINE bildene ble følelsen vi fikk for Poros by vekket :) - VI LIKTE OSS S Å GODT DER :smile12:
- på bilde nr 2 i den siste "bolken" er t.o.m. BALKONGEN vår med  :sol: ( 2.etg nærmest trappa, over reisebyrået :)
D e r, på enkle, men rene, Poros Town Hotel, bor vi gjerne neste gang og :-- 

Hotel Manessi ligger like ved, det var ikke åpnet for sesongen, men det er helt sikkert bra, Fia  :) Var prisen der OK?
Kari

Fia

11. Aug 15, 21:49:13 #9 Last Edit: 11. Aug 15, 22:42:07 by Fia
Hm... Husker ikke helt nå, filhellener, men det var dyrere enn det vi vanligvis velger! Vi fant imidlertid ut at vi skulle koste på oss det den siste natten der. Utrolig sjarmerende by, hyggelig å bare rusle rundt, titte på livet og betrakte de lekre båtene! :)
Den som er lei av å reise er lei av livet...

Ole

Takk for innspill og likes! :)

Noen flere glimt fra Poros by... Det går mot kveld, og det spesielle lyset over Peloponnes kommer til syne. Det ble en deilig middag på Oasis, og bilder av det kommer i neste innlegg.

filhellener

Quote from: Fia on 11. Aug 15, 21:49:13
Hm... Husker ikke helt nå, filhellener, men det var dyrere enn det vi vanligvis velger! Vi fant imidlertid ut at vi skulle koste på oss det den siste natten der. Utrolig sjarmerende by, hyggelig å bare rusle rundt, titte på livet og betrakte de lekre båtene! :)


Ja, det var så "levende" og trivelig i byen, i tillegg til at den er vakker  :smile12:

Manessi så veldig fint ut, sikkert høyere standard enn vårt "hotel" :)
Kari

Siste innlegg i forumet

Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...
Re: Zakynthos
by kaka | 20. Jan 24, 13:02:24
Jeg ser at Apollo ikke har reiser fra Norge til Za...
Re: 102 Strender i Hellas
by fila | 19. Jan 24, 10:55:48
I en serie korte videofilmer vil jeg dele opplevel...