Logg inn med Facebook eller Google!

Tur med to små

Started by Lisaf, 20. Mar 15, 13:04:28

Previous topic - Next topic

Lisaf

Min samboer, jeg og to små (1,5 og 3,5 år) skal til Hellas i et par uker (+) i slutten av mai. Jeg googler og søker på reiser, men klarer ikke å bestemme meg.

Det vi ønsker oss er:
- Gode muligheter for bading -langgrunne hvite sandstrender, evt basseng i tillegg.
- God mat og mulighet for å gå ut og spise med to små (ikke interessert i all inclusive)
- et område som har noen interessante utfluktsmuligheter med to små (arkitektur, koselig landsbyer, markeder, olivenlunder). Det er mye interessant, men det må være mulighet til å gjøre det på barnas premisser.
- leilighet med balkong og utsikt, siden vi må regne med å være inne med unga på kvelden :)
- helst ikke et partyområde

Det ideelle hadde jo vært en koselig gresk landsby, med hyggelige folk, fine strender og god mat :)

Jeg har bitt meg merke i Naxos, men finner ingen chartertur dit når det passer oss. I tillegg er det en lang båttur dit, etter det jeg forstår. Hvordan er det å organisere en tur selv? Med fly til Athen og båt videre. Er greit at det ikke er for mye klabb og babb på den første utenlandsturen med unga. Har aldri reist på chartertur før, men er jo lettvint. Har dere noen andre forslag til hvor vi burde dra? :) Skopelos, skiathos, Kreta? Har vært og sett litt på disse også.

Blir veldig glad for tips og råd!!! Ikke ofte vi har mulighet til å reise slik, så håper å få til en fin tur for alle :)

Lisa

Tjorven

Hei Lisa, og velkommen til Hellasforum  :)
Siden barna deres er såpass små, er det kanskje like billig (for ikke å snakke om bekvemt og mye raskere) å ta innenriksfly fra Athen ut til den øya/øyene dere vil besøke. Det kan dere sjekke ut på Olympic eller Aegean Air sine nettsteder. (samme flyvninger siden de har slått seg sammen) Da kan du kanksje innskrenke søkeområdet ditt til ferre øyer  ;) Det er mange øyer å velge mellom der også  ;D

Ut fra ønskene dine kan jeg sterkt anbefale Milos og Sifnos/Serifos eller Paros og Antiparos. Milos og Paros har begge innenriksflyplass, og begge disse øyene har alt du ønsker på lista di. Naxos har også flyplass, og øya er veldig populær hos mange, men selv syns jeg den er alt for stressende og travel  :-\  Men den er et fint utgangspunkt til å komme seg videre til de små og sjarmerende Småkykladene  :-* Her er det ikke så mange severdigheter, men er et eldorado for barnefamilier; stille og rolig med herlige strender. Anbefaler gjerne Koufonissi.

Det fins mange reiseskildringer med bilder her på forumet, ta en titt, så finner dere nok noe som frister. Slutten av mai og juni er ei behagelig tid å feriere i Hellas  8)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Anders

Tjorven er et vettugt menneske :-)  Innenriksfly er en god idé, hvis tidene passer. HVIS dere flyr til Athen og velger båt videre fra Pireus, så er ikke det noen sånn voldsom "anstrengende" affære heller. Bare husk på å ikke stresse. Med morgenfly via Køben eller andre steder så har man stort sett veldig god tid før båten går. Og rent personlig ville jeg da valgt Paros/Antiparos. Uten noe som helst grunnlag for det å uttale meg om reiser med småbarn, så virker det liksom litt logisk....? Ole kan fortelle mer om den tingen. 

Anders

Men... hvis dere velger Naxos, så finnes det da chartermuligheter til Santorini på den tiden? For meg er det helt perfekt. Ikke så lange "flyhoppet".... reisen blir oppstykket med noen timers pause og akklimatisering der på Santo... og fergeturen til Naxos er ikke SÅ lang? To timer på danskebåten kan vel de fleste håndtere? :-)   

Ole


filhellener

Dere har fått mange gode tips :)
Jeg tenkte jeg skulle supplere med et fastlandstips.
( Admirala her i Forumet er Peloponnesekspert og vil sikkert komme med flere tips)
Stedet jeg tenker på er TOLON, der er det en fin og barnevennlig strand, gode tavernaer, mange leilighetshoteller m/basseng( booking.com)  og ikke minst, har dere virkelig mange fine utfluktsmuligheter " i nærmiljøet" der på Peloponnes. Koselige små landsbyer og historiske steder, som feks Epidaurus,  og det er bare 9km til Nafplio, om dere vil besøke en spesielt vakker by :)
Om dere ikke vil leie bil på flyplassen, går det buss fra Athen - Nafplio den tar 2 timer. Fra flyplassen til busstasjonen går det også busser, men med to så små er vel en taxi bedre.
Hvis dere ordner ferien selv, i stedet for å kjøpe charter, er jeg ganske sikker på at dere kan koste på dere taxi direkte fra flyplassen til TOLON  :)
Det var mitt forslag, ønsker dere lykke til med planlegginga, og ferien, uansett reisemål  :sol:
Kari

JohnS

Med et par så små barn tror jeg jeg ville først sjekke mulighetene for direktefly til reisemålet, uten flybytte eller båtturer.  Charter eller direktefly til Kreta for eksempel gir en uendelighet av muligheter.  Selv ville jeg kanskje anbefale Agii Apostoli, med flere fine badeviker som vender i forskjellig retning, slik at det er lune steder for de små samme hvilken retning evt. vind kommer fra.  Stort park/skogområde og rikelig med gode tavernaer.  Kjempestor leketøysbutikk (Jumbo) i nærheten som et alternativ for en dag med gråvær, og kort vei inn til Chania by (3 - 4 busser i timen).
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

dagstaalesen@hotmail.com

21. Mar 15, 16:50:42 #7 Last Edit: 21. Mar 15, 16:56:23 by dagstaalesen@hotmail.com
Heia, vi er nødt til å foreslå Stoupa på Peloponnes med sin langgrunne strand som egner seg godt til  barnefamilier. Bostedene Taletos og Kolokotronis som begge har basseng. Hit reiser du med Lilleput Reiser direkte fra Oslo. Rolig og vennlig plass uten diskoteker og festing. Gangsti mellom Stoupa og Agios Nikolaos som er en fin sykkel eller spasertur gjennom olivenlunder og langs klipper. Ca en time med buss fra flyplassen.
Dag.

siljeae

21. Mar 15, 17:10:17 #8 Last Edit: 24. Mar 15, 18:26:29 by siljeae
Det er mange flotte steder i Hellas å velge i :) Selv vil jeg foreslå Karfas på Chios. Langgrunn, fin strand og masse landsbyer å reise rundt til. AnnaDes er et meget populært hotell der. Det er nok tavernaer å velge i, men langt ifra noe partysted :) Tar fem-ti minutter med buss fra flyplassen. På Chios er det også mye mastiktrær, litt annerledes enn oliventrær, men vel så spennende :)
Har selv vært på tur dit med barn i reisefølget på ca samme alder som du nevner, og de har stortrivdes :)

Naxos er også fin. Ville i så fall sterkt vurdert fly til Athen og så innenriksfly videre. Event en liten båttur ned til Santorini og fly hjem derfra :)

Frynse

Et alternativ til langsom båt fra Pireus er raskere båt fra Rafina.
Rafina er også en mye roligere opplevelse enn Pireus.
Da er man ute på Paros i løpet av en 3 timers tid, mens Naxos tar en time mer.

polyanna

Skiathos kan være et flott alternativ. Fine, barnevennlige strender, direktefly med charterselskap og kort vei fra flyplassen til hoteller.  Ingen fergetur med andre ord. Shopping for den som vil, og koselige spisesteder å velge mellom. En herlig øy.

Kristian

Enig om at Chios som kan være direkte? slutten av mai er et godt alternativ, Karfas er i så måte bra med strand. Men for tidlig muligens?

Antiparos med fly Athen - Paros og babystranda inne i bukta er praktfull for 1-3 åringer

Det samme er nord-vest enden av St. George stranda i Chora Naxos. Utenfor Finikas bar har det i mange år vært "baby bath". Samme sted Diogenis Studios. Plasssering på Trip Advisor er feil. Ligger på stranda

Fordelen med Diogenis er at foreldre kan foredra strandtjeneste i fluktstoler på Finikas og ha full oversikt over småkidsa
Kristian/Planer er til for å utsettes

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | Today at 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...