Logg inn med Facebook eller Google!

Vår første loffetur i Hellas

Started by Ole, 22. Feb 10, 00:25:30

Previous topic - Next topic

Tjorven

Thanassis er han som driver baren The Doors, og han har holdt den gående fra \"tidenes morgen\" etter som jeg forstår  :cheer:  Han og kona Lisa er veldig trivelige folk, her er folk i alle aldre, og musikken er fra 60-70 tallet. DET er et skikkelig mimrested det ;) men det er ikke mye folk der før midnatt....
Det fine med AP er at det passer for alle, både unger, foreldre og besteforeldre :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Ole

Quote from: \"Tjorven\"Det fine med AP er at det passer for alle, både unger, foreldre og besteforeldre :)

Men ikke for oss som var voksne uten barn....? :smile: For all del, vi likte oss godt på AP, og vi planlegger jo å reise tilbake i år også. Men for oss to ble det for stille den gangen, og litt for lite. Men vi er jo forskjellige, og har forskjellige ønsker og behov. Verre er det ikke.

Tjorven

Huff, dette ble jo helt feil :(  Selvfølgelig for voksne uten barn også  :luff:  Må jo tilføye at AP også er ei fin og trygg øy å reise til alene :)
Og for å klargjøre, så sprang jeg ikke ned \"dørene\" jeg heller, men måtte innom av og til, når behovet for litt livligheter meldte seg ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Ole

Etter noen dager på Antiparos ville vi altså ha litt mer liv og røre. Hvor drar man da? Jo, til Athen. Vi sjekket båtrutene, reiste til Parikia, og tok båten til Athen.

Å seile inn til Pireus var et mektig syn. Alle båtene, og ganske så trangt innover i havna.


Først måtte vi finne oss et sted å bo. Vi hadde ikke ordnet det på forhånd, for nå var vi jo erfarne loffere! :smile: Nesten med en gang vi kom i land, ble vi oppsøkt av en eldre mann med stråhatt. Han formidlet hotellrom både i Pireus og i Athen. Han ramset opp hva han hadde å tilby: lovely rooms, balcony, air condition......I REPEAT air condition. Breakfast, clean rooms, very cheap......I REPEAT very cheap...I REPEAT. Til slutt ble det litt forsomt å følge med på måten han snakket på...I REPEAT var tydeligvis et godt salgstriks! Vi kom i alle fall fram til at vi ville bo i Athen, og han ringte en kompis som kjørte oss til Hotel Florida. Det skulle ligge ganske sentralt, og det gjorde det heldigvis. Så grønne som vi var kunne han godt ha kjørt oss langt til gokk uten at vi hadde fattet mistanke om noe. Hotel Florida var et helt kurant hotel, og det hadde air condition. Det eneste rommet vi hadde med air condition på denne turen.



Etter å slappet av på rommet bar det ut i Athens gater. Skumle greier! Vi gikk fra hotellet og rett gjennom et gate full av \"utlendinger\". De sto og gang langs gata, sa ikke et ord, men skulte veldig på oss. Vi sa ingen ting vi heller, men kom oss bort fra den gata ganske så fort. Etterhvert kom vi oss til Monastiraki og inntok et deilig burgermåltid på McDonald\'s. En herlig avveksling fra tavernamaten! Så ble det selvfølgelig en runde i Plaka for å kikke i butikker og ta seg noe å drikke.





Dagen etter bar det opp på Akropolis.




Og en runde i byen ble det også.


Det ble med to netter i Athen, og vi fikk i alle fall en liten smak av byen.
Vi tok metroen til Pireus, og kjøpte billeter til båten.

Metrobilletten?


Båtbilletten. Det ser ut som vi tok Marina.


Pireus.


Så bar det ut på det blå hav mot en ny gresk øy.


\"Gatemusikant\" ombord.


På turen gikk vi innom Syros. Det var et overveldende syn som møtte oss da vi seilte inn mot Ermoupolis. Der og da bestemte vi oss for at hit måtte vi dra en gang. Det ble i 2003.


Fortsettelse følger......

Sjøløve

Jeg følger dere videre på ferden - og kjenner at det begynner å krible i reisefoten...........
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Anders

Kribler i hele skrotten her!
Absolutt topp å se sånne \"gamle\" bilder og \"gjenopplevelseshistorier\". Den første gangen kan som kjent ikke gjentas, men man har den vel i hodet hele livet...?

Ole

Hyggelig at dere følger med Sjøløve og Anders! Første tur er nok spesiell ja. Enten klaffer det, eller så gjør det det ikke. For oss klaffet det, og etterpå har vi foretrukket denne måten å reise på hvis turen ikke er kortere enn ca. 10 dager. Også med små barn!

Anders

Ja, jeg syns så absolutt det er den beste måten å reise på. Bare ta et fly ett eller annet sted, for så å være sin egen herre (og lykkes smed) deretter. Kunne forandre meninger og mål helt på egen hånd, og gjøre det man føler for akkurat der og da. Jeg har etter hvert gjort det samme til Spania noen ganger, og ellers litt rundt i Europa på egenhånd, men de greske øyene er som skapt for denslags!
Man eldes jo, og det kjennes godt å vite at man fortsatt kan :-)

Ole

Vi gikk av båten fra Pireus på Paros.



Målet vårt var Naoussa. Det var omtrent mørkt da vi kom fram, og etter litt vandring i gatene fikk vi til slutt et helt ok rom litt nedenfor den flotte kirken i Naoussa.



Fra verandaen vår hadde vi utsikt ned på en gammel dame som konstant ropte på barnebarna Maria og Katherina som bodde i huset ved siden av. Hun ropte alltid \"eeeee-Maria\" og \"eeeeee-Katherina\". Kanskje noen vet hvorfor?? To voksne, som sikkert var foreldrene til de to jentene, kranglet støtt, og en gang var mannen så sint at han smelte igjen døra og gikk sin vei. Litt etterpå begynte det å lukte nybakt kake.....så kom mannen tilbake. Vår teori var at kaken ble bakt for å blidgjøre mannen. Bortenfor dette huset igjen bodde det tre damer, sikkert tre generasjoner damer. De satt alltid i skyggen på verandaen sin, og sa ikke et ord til hverandre. Altså den rake motsetningen til de andre i nabolaget.

Da jeg kom tilbake hit i 2008 prøvde jeg å komme i prat med en ung mann som holdt på å male huset til det kranglende ekteparet, men han snakket dessverre ikke engelsk. Jeg sa \"Maria and Katherina\", og han nikket. Mer klarte vi ikke å kommunisere der han sto oppe i en stige. Kanskje like greit, for jeg ville ikke trenge meg på heller.

På bildet under ser vi huset vi bodde i . Jeg husker ikke om vi hadde verandaen til høyre eller venstre. Bildet er fra 2008. Bilde nr. 2 i dette innlegget er tatt fra verandaen på bildet under.



Hva gjorde vi så i Naoussa? Ikke så mye. Det ble noen turer med badebåtene, bl.a. til Kilimbithres. Ellers ble det rusling i de trange gatene på kveldstid. En tur til Parikia ble det også.







Avslapping i vannet med stein på magen. Utrolig hvor salt vannet var den dagen!

marjana

Dette var en herlig tråd, Ole!
Jeg prøver å huske hvor mye drakmer var før de gikk over til Euro.
1000 drakmer var vel ca 25 norske kroner på slutten?

Jeg ble også forelsket i Ios, og i den greske mannen jeg siden giftet meg med, pluss det å sitte på torvet i Choraen på Ios, og jeg ble også glad i baklava.
Jeg gikk helt opp på toppen på Ios og malte en akvarell i solnedgangen i ren begeistring.
Glika i zoi

Epicuristen

Flere enn Sjøløve og Anders som følger med skal jeg si deg, fordi om jeg ikke sier så mye! :wink: Morsomt å høre om hvordan det var den gang da! :biggrin:
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

Katta

Quote from: \"Epicuristen\"Flere enn Sjøløve og Anders som følger med skal jeg si deg, fordi om jeg ikke sier så mye! :wink: Morsomt å høre om hvordan det var den gang da! :biggrin:

Ja, vi er flere..... :flower:  Hyggelig tråd!  :flower:

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...