Logg inn med Facebook eller Google!

Er så i Tvil...

Started by anelobe, 09. Mar 09, 09:47:11

Previous topic - Next topic

anelobe

Har bestillt fly til Athen 21 juni med 2 overnattinger . Tar alt utfra der. Men er så i tvil om hvilke øyer som skal besøkes. Hørt at Santorini er flott men er jo vel langt borte fra de andre øyene eller ?? Er det et must å besøke denne øya ? har med 2 tenåringer på 15 år , badinge er jo deres favoritt gjerne fra klipper...
 :flower:
Er ikke så veldig intressert i for mye bråk og turister i lengden men litt er ok.. Er det noen som kan komme med tips ????
 :flower:  :flower:  :flower:  :flower:  :flower:  :flower:  :flower:  :flower:

 Hilsen Anelobe

Admirala

Santorini er laaangt fra Athen. Og visst er øya flott, på et postkortaktig vis, men svært, og da mener jeg svært, turistifisert. Og dyr! Øya er definitivt inget must (jeg har vært på 25 av dem, og Santorini rangerer vel nederst av alle). Men det er selvsagt delte meninger om Santorini som alt annet.

Det er så utrolig mange andre øyer å velge blant. Og mange som kvalifiserer i forhold til deres ønsker. Det er jo ikke nødvendig å ha så lang båttur. Tenk på de saroniske øyene, for eksempel, eller kanskje Andros?

Og så må jeg jo (igjen) anbefale Nafplio  :cheers:
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Gro

Santorini er ikke noe must nei! Les reiseguider både i bokform og på nett, sjelden du hører mye positivt om den øya bostsett fra det er fantastisk å ha opplevd utsikten fra Fira.

 Selv reiser jeg til Kykladene for tredje året på rad. Jeg tror nok jeg ville satset på Naxos og Paros + en litt mer stille øy for å prøve det også. Denne siste øyen behøver du jo ikke planlegge på forhånd men se hvilke båter som går når det passer dere. Selv reiser vi i år til Naxos, Amorgos, Astypalea og evnt Iraklia og Shinoussa på tilbaketuren. Naxos blir bare to dager og jeg tror Iraklia og Shiounossa er såpass rolig at det ikke blir så mange dagene, men har veldig lyst til å oppleve dem. Amorgos er det stor målet i år:) alle disse øyene er i kykladene bortsett fra Astypalea som kommer inn under Dokanesene, men har båtforbindelse med Amorgos.

Les de trådene som er under kykladene her i forumet. Veldig mye god informasjon der:) Lykke til!
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

Tzasiki

:flower:

Kanskje Sifnos og Syros?? Sifnos, vakker og liten øy, en øy til å slappe helt av på. Syros - en større og meget vakker øy...

Det er så mange øyer i Hellas jeg har vært på, og jeg synes alle de er bra jeg!. Trives over alt i Hellas...    , så det er bare å \"prøve på lykke og fromme\". Dere blir helt sikkert fornøyd - med de øyene dere velger.. :flower:

\"Den som er skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over\". :flower:  :colors:  :cat:  :cat:  :cat:  :cat:  :cat:   :colors:  :flower:

Gro

Quote from: \"wasb\":flower:

Kanskje Sifnos og Syros?? Sifnos, vakker og liten øy, en øy til å slappe helt av på. Syros - en større og meget vakker øy...

Det er så mange øyer i Hellas jeg har vært på, og jeg synes alle de er bra jeg!. Trives over alt i Hellas...    , så det er bare å \"prøve på lykke og fromme\". Dere blir helt sikkert fornøyd - med de øyene dere velger.. :flower:

\"Den som er skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over\". :flower:  :colors:  :cat:  :cat:  :cat:  :cat:  :cat:   :colors:  :flower:

Ja vestkykladene er målet mitt neste år:) Godt forslag! :flower:
Her er en løsning å begynne med Milos og loffe seg tilbake mot Athen på de øyene du nevner. Man kan også fly til Milos fra Athen, ofte ikke noe særlig dyrere enn å ta båt. :flower:

Jeg Anbefaler varmt en liten bok fra Poltikken forlag. Den heter Kykladene og koster 159,- kr  Her får du vite hvilke øyer som anbefales å kobinere. Liten og fin bok men veldig bra:) Du kan kjøpe den på: haugenbok.no
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

Tjorven

Naxos, Paros og Antiparos er jo øyer som ligger nært hverandre, og som alle har både deilige strender og passer for alle. Lykke til med valget, vet hvordan du har det nå ;)

Til Gro, tar den boka for seg små-Kykladene også? (Unnskyld om dette er off topic  :colors:
There are no strangers, only friends we haven't met.

Gro

Quote from: \"Tjorven\"Naxos, Paros og Antiparos er jo øyer som ligger nært hverandre, og som alle har både deilige strender og passer for alle. Lykke til med valget, vet hvordan du har det nå ;)

Til Gro, tar den boka for seg små-Kykladene også? (Unnskyld om dette er off topic  :colors:

Ja alle øyene i kykladene:) Selv om det på fremsiden bare står Ios, Naxos og Santorini.

( dvs de man kan komme på å reise til, er jo mange ubebodde el uten noen kulturminner, de er ikke med)
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

Tjorven

Takk for opplysningen :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

anelobe

Takk for tips !!!

 Tror jeg slår ifra meg Santorini , tar den en annen gang. Rekner med at har en først reist en gang på øyhopping så blir det maaaaaaaange flere ganger  :bounce:
 

 Er ikke greit å velge, så da er det bedre å tenke at vi kan ta det neste gang  :flower:  :flower:  :nike:

KyriaT

Quote from: \"anelobe\"Tror jeg slår ifra meg Santorini , tar den en annen gang. Rekner med at har en først reist en gang på øyhopping så blir det maaaaaaaange flere ganger

Ja, det tror jeg er en riktig vurdering - både å droppe Santorini og å regne med at det blir flere turer.

Den største \"begynnerfeilen\" mange gjør når de skal prøve øyhopping er at de gaper over for mye, dvs for mange øyer. Så blir det sress og mas og alt for mye forflytting, fergekø, venting, leting etter sted å bo osv, og så blir kanskje det beste med ferien å komme hjem.

Etter min mening spiller det svært liten rolle hvilke øyer du velger. Alle øyene er sjarmerende på sin måte, og har noe å by på. Og kommer du til en øy du ikke synes om så er jo fordelen med øyhopping at du har mulighet til nettopp det - å hoppe videre til neste øy.

Mitt tips er at du velger tre øyer i nærheten av hverandre, i utgangspunktet er det nok for 2-3 uker. Det er jo ikke vanskelig å legge til en øy ekstra, om det skulle bli tid til det. Pass på at øyene har fergeforbindelse, det er ikke alltid, hvis de tilhører ulike øygrupper. Les litt om disse tre øyene på forhånd, så du vet hvilken landsby/del av øya du kan tenke deg å bo i/på.

Trond Kirkvaag sa en gang at det viktigste med en god improvisasjon er grundig planlegging. Slik er det med øyhopping også. Les og studer, det er jo halve moroa også, spør du meg. Ha en plan, og vær forberedt på å dumpe den akkurat når det passer! Det skjer alltid noe som gjør at planer må endres - og i det ligger ofte også de store opplevelsene.

Jeg ønsker deg god tur, og velkommen som øyhopper!

PS! Santorini er et ypperlig utgangspunkt for øyhopping, fordi flere turoperatører har fly dit. Men en overnatting er nok, og helst i Oia (uttales Ia).
Livet har ingen generalprøve, det er premiere hver dag!

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...