Logg inn med Facebook eller Google!

Kykladene - da er turen bestilt

Started by Anita, 10. Feb 09, 19:42:05

Previous topic - Next topic

Anita

Quote from: \"marjana\"Anita, stå på!
Du har forresten ikke sagt hvor dere overnatter med Apollo på Santorini. Hvis dere trives på hotellet der, og i den landsbyen, så kan dere helt sikkert leie hotellrommet videre for halve prisen enn det Apollo tar!
Bare dere gjør det VELDIG klart at dere ikke leier videre gjennom Apollo!

September er lavsesong, og ingen grunn til å bestille på forhånd.
Oia er et flott sted, og med stort sett høy standard på hotellene, men  dere får sikkert noe til lav septemberpris der. Spør litt rundt når dere har hotellet første natten!

Vinden om sommeren, Meltemi, som blåser opp sjøen på kryss og tvers er over i september, og hvis dere tar de store Blue Star-båtene mellom øyene er det liten grunn til å bli sjøsyk.
(Du må kjøpe sånne armbånd mot sjøsyke, det har de på nettet og sikkert også hos Nomaden).

Ellers er det vel lurt å ta litt kortere båtturer for deg, og da er det jo heldigvis bare å se på de daglige fergetidene hvor turen bør gå, og rundt Santorini er det mange valg.

Hei Marjana  :cheese:

Jeg vet ikke hvilket hotell Apollo bruker, det står ikke oppgitt i e-mailen jeg fikk fra dem. Kommre nok til å undersøke etterhvert. Det med å bestille videre kan jo være en idé hvis vi ikke velger å ta sightseeing Santorini på tilbakturen istedenfor med en gang vi kommer ned.

De armbåndene må vist jeg få fatt i en kasse eller to - hi hi  zthhhhhhttttt

Vi kommer nok (eller det vil si - jeg har bestemt ...) til å bruke Blue Star Ferries. Skal skrive ut rutetidene og ta med meg når jeg reiser i september.

Vennlig hilsen Anita
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

Anita

Quote from: \"Gro\"Enig med svein, se heller på \"by deler\"/ områder du vil bo i, så venter du med å bestille til du er der og ser hotellet og rommet før du bestemmer deg. Jeg elsker å tusle rundt selv og se før jeg velger. Jeg ser gjerne på mange alternativer før jeg drar, og velger kanskje ut noen jeg vil sjekke ut når jeg kommer fram. Bestiller du på forhånd, så låser du jo deg.)

Hei Gro  :cheese:

Jeg kommer nok til å tilbringe \"noen\" timer foran PC\'en før september for å sjekke ut noen alternativer som jeg kanskje kan oppsøke når jeg kommer ned  :flower:

Det eneste jeg kommer til å bestille på forhånd er den ene uken på Naxos hvor vi skal bo på et studio som jeg har fått anbefalinger fra Sjøløve her i forumet (hvis vi få plass da). Hun har vært så snill å beskrive studioet og sende meg bilder. Føler at jeg må ha Naxos-uken på plass siden vi skal være der i hoveddelen av ferien vår  :flower:

Vennlig hilsen Anita
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

Sjøløve

Kjempeartig dette, Anita - herlig følelse å ha billettene i boks (eller i lomma).
Kanskje vi sees på Kalergis - håper å få til et gjensyn med Naxos i begynnelsen av september
 - men tror ikke vi booker på forhånd i så fall - selv om det var veldig OK å bo på Kalergis Studios med utsikt over strand og hav.




Lykke til videre med planleggingen - det er jo halve moroa - og resten av moroa er å ta ting litt på sparket når man kommer ned.....
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Svein~B

Quote from: \"Sjøløve\"(---) selv om det var veldig OK å bo på Kalergis Studios med utsikt over strand og hav.

Kalergis har en nydelig beliggenhet rett på Agios Giorgos-stranda. Du har omtrent snubleavstand fra rommet og ut i vannet. Vær oppmerksom på at det er ekstremt langgrunt. Du kan gå langt ut og vannet rekker deg fortsatt bare til knærne. Det er ikke stort mer enn fem minutter å gå til sentrum eller havna når du skal ut om kvelden.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Anita

Quote from: \"Sjøløve\"Kjempeartig dette, Anita - herlig følelse å ha billettene i boks (eller i lomma).
Kanskje vi sees på Kalergis - håper å få til et gjensyn med Naxos i begynnelsen av september
 - men tror ikke vi booker på forhånd i så fall - selv om det var veldig OK å bo på Kalergis Studios med utsikt over strand og hav.




Lykke til videre med planleggingen - det er jo halve moroa - og resten av moroa er å ta ting litt på sparket når man kommer ned.....


Hei Sjøløve  :flower:

Det hadde vært veldig koselig å treffe på dere, skal se det klaffer slik  :cheese:

Så dere bestiller ikke rom før dere kommer ned? Ser ikke helt for meg å traske rundt i gatene med trillekoffert på jakt etter rom for natten .. men får vel venne meg til tanken.

Det som kommer til å bli mest spennende er å finne ut av alle \"room\'isene\" som står på kaia og skal ha deg til å leie rom  :balloons: Alle lover \"gull og grønne skoger\" og det blir vår oppgave å finne ut hva som er best ... hmmm

Vennlig hilsen Anita
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

Anita

Quote from: \"Svein~B\"
Quote from: \"Sjøløve\"(---) selv om det var veldig OK å bo på Kalergis Studios med utsikt over strand og hav.

Kalergis har en nydelig beliggenhet rett på Agios Giorgos-stranda. Du har omtrent snubleavstand fra rommet og ut i vannet. Vær oppmerksom på at det er ekstremt langgrunt. Du kan gå langt ut og vannet rekker deg fortsatt bare til knærne. Det er ikke stort mer enn fem minutter å gå til sentrum eller havna når du skal ut om kvelden.

Hei Svein B  :cheese:

Ja jeg synes beliggenheten til Kalegris ser helt nydelig ut og det må være toppen av lykke å kunne våkne opp til bølgeskulp og den utsikten :flower:

Kommer nok til å sende en e-mail nedover til Kalegris etterhvert for å spørre hvor mye det koster for natta.

Vennlig hilsen Anita
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

Svein~B

Quote from: \"Anita\"Så dere bestiller ikke rom før dere kommer ned? Ser ikke helt for meg å traske rundt i gatene med trillekoffert på jakt etter rom for natten .. men får vel venne meg til tanken.

Det som kommer til å bli mest spennende er å finne ut av alle \"room\'isene\" som står på kaia og skal ha deg til å leie rom  :balloons: Alle lover \"gull og grønne skoger\" og det blir vår oppgave å finne ut hva som er best ... hmmm

Vennlig hilsen Anita

Som sagt tidligere: Det som er lurt er å gjøre dere opp en mening om hvilket område dere vil bo i og hvilke krav dere stiller til standard. Jeg vil ha rolig beliggenhet, helst nærhet til strand eller eventuelt basseng hvis ikke nærhet til strand, egen balkong (ingen selvfølge, ganske vanlig med felles uteplass), helst kjøkkenkrok eller i det minste kjøleskap på rommet (svært utbredt, men ingen selvfølge). Bli med og se på rommet. Er du i tvil, tar du det ikke. Da sier du at du vil se deg litt om først og eventuelt komme tilbake.

Du trenger ikke å gå gatelangs med trillekofferten. Den kan du sette igjen på turistkontoret eller på en taverna. Ta en liten rast på den tavernaen før dere går og kikker. Hvis tavernaen er i det området som dere har tenkt på, så kan gjerne én sitte igjen mens de/den andre går og kikker. Det er viktig å være enige på forhånd om hva dere ser etter.

Det blir sjelden feil, men som Anders sier: Hvis det blir det, så er det bare å dra videre. Har du booket, så er du låst. Hvis du tar ei natt eller to om gangen, så er du fri.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Quote from: \"Anita\"Hei Svein B  :cheese:

Ja jeg synes beliggenheten til Kalegris ser helt nydelig ut og det må være toppen av lykke å kunne våkne opp til bølgeskulp og den utsikten :flower:

Kommer nok til å sende en e-mail nedover til Kalegris etterhvert for å spørre hvor mye det koster for natta.

Vennlig hilsen Anita

Hei Anita :-)

Det er nok ikke mye bølgeskvulp der. Den stranda ligger på nordsida av ei stor vestvendt bukt. Men ellers er det et helt nydelig område. Vi bodde ikke på det bostedet. Vi bodde oppe på den lille høyden mellom Agios Giorgos og havna.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Anita

Quote from: \"Svein~B\"
Quote from: \"Anita\"Hei Svein B  :cheese:

Ja jeg synes beliggenheten til Kalegris ser helt nydelig ut og det må være toppen av lykke å kunne våkne opp til bølgeskulp og den utsikten :flower:

Kommer nok til å sende en e-mail nedover til Kalegris etterhvert for å spørre hvor mye det koster for natta.

Vennlig hilsen Anita

Hei Anita :-)

Det er nok ikke mye bølgeskvulp der. Den stranda ligger på nordsida av ei stor østvendt bukt. Men ellers er det et helt nydelig område. Vi bodde ikke på det bostedet. Vi bodde oppe på den lille høyden mellom Agios Giorgos og havna.

Hei Svein B.  :cheese:  

Nå ble jeg litt nysgjerrig .... hva hette stedet dere bodde på?

Alltid godt å ha flere alternativer  :flower:

Vennlig hilsen Anita
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

Svein~B

Quote from: \"Anita\"Hei Svein B.  :cheese:  

Nå ble jeg litt nysgjerrig .... hva hette stedet dere bodde på?

Alltid godt å ha flere alternativer  :flower:

Vennlig hilsen Anita

Hei Anita  :-)

Vi bodde på Nostos studios. Her er link til deres hjemmeside:

http://www.studiosnostos.com/

Rommet vårt var veldig lite og balkongen var veldig liten. Vi var litt plaget med mopedstøy. Fordi gatene er trange og veggene er glatte, så kastet støyen fram og tilbake mellom veggene. Jeg tror dere unngår det problemet om dere får rom som vender vekk fra gata, altså mot havet. Beliggenheten er perfekt: Fem minutter å gå til stranda, fem minutter til sentrum og fem minutter til havna.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Anders

Kalergis har helt perfekt plassering. Forutsetningen er at dere får et av de rommene som viser på bildet... de øverst har alltid fristet :-)
Og bølgeskvulp? Hm.... njææææ.... det finnes ikke på Agios Georgios :-)
Enten velter sjøen inn eller så er det stille som når kattemødre slikker ungene... antar det er en tasteleif fra SveinB sin side når han kaller bukten \"østvendt\"... stranden ligger mot vest og solnedgangen.
Rundt Kalergis ligger det hoteller og studios en masse... antagelig er Asteria det dyreste, der dere kanskje må opp i 60 euro i september. Men noen lang nattevandring på jakt etter tak over hodet trenger du ikke bekymre deg for... der er adskillig flere rom enn besøkenede! (iallfall på den tiden). Hvis prisen er et poeng så kan den kuttes med ti-tjue euro på innsiden av hovedgaten nedover. (Jeg kan jo ringe Sophia for deg, men dere får ikke rom nr to, for det er MITT!) :-)

Svein~B

Quote from: \"Anders\"(---) ... antar det er en tasteleif fra SveinB sin side når han kaller bukten \"østvendt\"... stranden ligger mot vest og solnedgangen.

Kall det hva du vil, feil er det i hvert fall. Jeg skal opp og rette det etterpå. Bukta ligger på vestsida av øya, ergo er den vestvendt, men jeg mener at denne delen av stranda ligger på nordsida av bukta. Tar jeg feil?
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...