Logg inn med Facebook eller Google!

Bestille eller ikke?

Started by pippi1, 14. Aug 18, 20:22:15

Previous topic - Next topic

pippi1

Har en følelse av at den "gamle" måten å øyhoppe på er litt på tilbakegang med hensyn til måten å skaffe seg rom. Virker som de fleste nå bestiller på forhånd. Hvis man da nå ikke gjør det risikerer man derfor å komme til en øy med veldig begrensede muligheter for å skaffe bosted og må kanskje betale mye mer enn man ellers ville gjort. Flere som har gjort seg lignende tanker?
Vi har bestilt rom på Milos de fem siste dagene i august.
Har lyst til å prøve en natt på Kimolos før vi drar videre, og tenker da at kanskje Sifnos kan være aktuelt et par netter. Siste natt blir i Athen.
Er det mye som taler for å forhåndsbestille den tenkte overnattinga på Sifnos, som blir 31/8 eller 1/9 (avhengig av om vi drar til Kimolos) - 3/9, eller er det fortsatt muligheter hvis vi ønsker å la reisen bli til underveis? Vi er kun to voksne, og liker det enkelt, men rent og helst litt sentralt

mouche

Jeg vil tro at i den aktuelle perioden som vel er høysesong så det holder, er forhåndsbestilling å anbefale.

Risberg

Hva med lavsesong? Kan man da istedenfor risikere at så mange etablissemanger er stengt, at det er vanskelig å få losji av den grunn? ???

mouche

Kommer vel an på hva man mener med lavsesong, men for mai/juni, eksempelvis, er vel stort sett det meste åpent og man trenger ikke å booke på forhånd de fleste steder.

stein

Vi liker å bestille på forhånd. For å være sikre på å få et hotell med slik beliggenhet og standard vi ønsker.

Men:
For 2 år siden bestemte vi oss for å dra til Hellas mens vi satt og spiste "frokost" klokka 1200 i skikkelig drittvær på hytta. Klokka 1600 dagen etterpå lå vi på stranda på Aegina. Følte oss skikkelig "gærne"  ::) Før vi reiste fikk vi tak i et rom på Aegina Hotel de dagene vi skulle være der, bortsett fra for siste natta. Det viste seg at vi hadde truffet en langweekend i august da alle grekere har fri og drar på tur. Rom for den natta var ikke å oppdrive på Aegina. Vi fant et rom til blodpris på Poros og dro dit.
Jeg tror vi hadde sittet skikkelig i klisteret hvis vi ikke hadde bestilt rommet på Aegina.

Vi bruker booking.com, da er det som regel gratis avbestilling (som vi bare har brukt en gang) fram til dagen før.
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Risberg

Quote from: mouche on 15. Aug 18, 19:59:41
Kommer vel an på hva man mener med lavsesong, men for mai/juni, eksempelvis, er vel stort sett det meste åpent og man trenger ikke å booke på forhånd de fleste steder.

April?

mouche

April er så definitivt lavsesong, men man kan ikke regne med at alt er åpent. Kommer nok i stor grad an på hvor det er snakk om så litt vanskelig å svare helt generelt.

marjana

16. Aug 18, 16:29:28 #7 Last Edit: 16. Aug 18, 16:32:19 by marjana
Det er vel bare å ta et sveip og sjekke på nettet hva de har av rom og priser rundt omkring i Hellas i april. Det pleier å være billigere å bestille rom direkte fra utleierne enn via hotellsidene på nettet. Mange av de som leier ut rom har jo også sine egne nettsider med bilder og priser og med bestillingsmulighet også.

Og det pleier å stå romutleiere i havna når en ferge ankommer. Min erfaring er at det koster rundt 25-30 euro per natt for et helt ok rom eller studio, som også har et lite kjøkken, rundt på øyene i Kykladene fra april og ut oktober.
Glika i zoi

stein

Eksempel fra lavsesong. Vi fartet litt rundt øst på Kreta i månedsskiftet februar/mars 2017. Der og da var det svært lite som var åpent. Det ville trolig vært umulig å finne steder å bo uten feks booking.com.

Nei, bestill på forhånd er mitt råd, uansett tid på året.

Det er ikke godt vi om man dumper borti greske langhelger, høytider el, eller at det rett og slett er lite som er åpent. Man kunne jo dumpe borti Hydra Trial Run som går i april. Jeg har aldri på alle mine turer til Hellas sett så mye mennesker på et sted (bortsett fra Santorini da  :o ) Garantert umulig å finne rom. Så, som Thrumper'n sier, You never know.
Navigare necesse est, vivere non est necesse

marjana

Jeg drar til Syros- igjen, som alltid. Der jeg pleier å leie rom ute i badelandsbyen har de også lagt ut rommene sine på booking.com. Det så ut som det var fullt på rommene på mine uker i september, og veldig dyrt! Rundt 40 euro i september. Jeg får det for 20 euro for jeg snakket med eieren Iioannis.

Før jeg snakket med Iioannis så jeg på internett at de hadde billige rom på et veldig bra hotell, så jeg har betalt for en uke der, 25 euro per natt uten frokost.

Nå koster det faktisk over 2000 kroner for et rom i helgen på hotellet:
https://no.hotels.com/ho414335/?q-check-out=2018-09-12&tab=description&q-room-0-adults=1&YGF=14&q-check-in=2018-09-05&MGT=7&WOE=3&WOD=3&ZSX=0&SYE=3&q-room-0-children=0
Glika i zoi

mouche

Med mindre jeg har misforstått så har vel eksempelvis booking.com garantert noen få rom på mange hotell så fullt hos dem betyr ikke nødvendigvis fullt på hotellet? Jeg booker forøvrig alltid direkte med hotellet og kan da ofte få bedre pris eller i allefall visshet om at mer av mine penger går til den lokale driver heller enn et selskap som booking.com. At det er fullt, og dyrt, helgen som kommer skyldes vel feiring denne uken (Mariadagen) samt absolutt peak season?

marjana

16. Aug 18, 19:51:28 #11 Last Edit: 16. Aug 18, 20:49:54 by marjana
Romprisen i linken over er nå i september 2018. Ta en sjekk!

------------------------------------

Jeg spurte Ioannis om booking.com overskriver mine og hans avtaler som han skriver ned i kalenderen i bokform på papir.

Det er syv rom, og så sier han at at han har et par rom som ikke går til utleie via nettsider. Får håpe at Ioannis gir meg rommet "mitt" igjen fra 5.september...

Men uansett så ligger prisene på rom og studioer på Syros på ca 30 euro og oppover. Mye dyrere i høysesongen i juli og august og litt utover i september.
Glika i zoi

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | Today at 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...