Logg inn med Facebook eller Google!

Athen Sifnos Milos Paros Syros.

Started by Medusa72, 12. Jun 16, 15:44:42

Previous topic - Next topic

Medusa72

12. Jun 16, 15:44:42 Last Edit: 12. Jun 16, 16:07:39 by Medusa72
Hei.
Snart tur for meg til Hellas lander fredag 17.06 og videre med båt morgenen etter :)

Jeg reiser alene som jeg har gjort de to foregående årene, jeg ønsket i fjor å dra til Milos men fikk ikke båt dit fra Paros.
Derfor prøver jeg meg på å reise om Sifnos og Milos på vei til Paros, siden jeg alltid må dit;) Og så avslutte på Syros før to siste netter i Athen og litt shopping.
Men jeg finner ikke noen steder på nett at det går ferger til Sifnos Milos? Bare sånne hurtigbåter? Og de var ganske så dyre, elsker sjarmen med de store fergene hvor man vandrer rundt på dekk:)
Noen som har tatt slike  ferger til Sifnos og Milos?
Og Siden jeg reiser alene er Sifnos et bedre valg enn Serifos? Satser på å bo i Havnebyene, regner med at det er mest liv der? Og heller ta dagsturer rundt om. Dette gjelder vel Milos også, satser på at havnebyene har mest å by på eller tar jeg helt feil her?
Litt rotete spørsmål her ;)

Hilsen ei som nesten ikke kan vente til fredag :)



Ole


Medusa72

Hei.

Nei jeg flyr til Athen og drar fra Pireus :)

Ole

Det ser ut som det bare er hurtigbåter fra Pireus til Sifnos, ja.

Medusa72

Ja ok, som jeg trodde da :) Men må man til Milos så får man vel bare dra uansett båt :) Men sliter fortsatt litt med om jeg skal til Sifnos eller Serifos, ser Serifos har en veldig koselig havneby... Jeg får google videre ;) Takk for hjelp :)

Diddi

Hvis du satser på å bo i havnebyen, ville jeg valgt Serifos. Sifnos er ei flott øy å vandre på, ganske "grønn" øy, og har flere hyggelige byer innpå øya, men syntes ikke havnebyen er noe tiltalende.
God tur  :)
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Medusa72

Ja ser ut som jeg blir å havne der etter litt bilde søk her på forumet :) Takk :)

marjana

15. Jun 16, 19:00:29 #7 Last Edit: 15. Jun 16, 19:02:48 by marjana
Jeg ser du lander i Aten fredag 17. juni. Hvis du lander på natta så kan du ta fergen Artemis fra Lavrio kl 07. Atremis går innom de fleste øyene du har tenkt deg til, men ikke Serifos eller Sifnos, men ender opp på Milos.

Jeg liker Artemis for de har mange sofaer rundt i to salonger, og det går an å legge seg helt ned og strekke seg helt ut og sove hvis man vil! Og ikke disse flysetene der man må sitte hele turen. Det er selvfølgelig et dekk oppe for å se på utsikten, og det er to kafeer ombord.

http://www.gtp.gr/greekferries_searchresult.asp?Code=EGR1AE00LAVLAV&isDep=True&AskDate=17/6/2016
Glika i zoi

Medusa72

Hei.
Bra tips det ja :) Men jeg har bestilt hotell i Pireus, så er vel bare å hoppe på båten 07.10 lørdag morgen og satse på ferger senere i turen :)
Visste ikke at den havnen eksisterte engang :)
Nå er det bare å pakke å glede seg ;)

Medusa72

Da var årets eventyr over :) Sitter igjen men en herlig tilfredshet i kroppen og noen kilo ekstra etter all den goden maten og ølet ;)

Men takk for til deg som foreslo Serifos, det var helt fantastisk der, og jeg ble ei natt ekstra tilogmed :)
Da jeg kom dit var det ikke rom å oppdrive da det var 700 gamle damer fra Kreta der på ferie ;) eller noe sånt. Men så kom jeg til Hotel Albatross og spurte, "han hadde det beste rommet i reserve i tilfelle noen klagde" det fikk jeg og til halv pris for at jeg var alene. Så 25 euro for det koseliste rommet jeg har sett og og i tillegg kom han med kaffe og vann på solsenga som også var gratis hver morgen.
Han var en veldig snodig fyr, men så hjelpsom og snill.
Jeg skal definitivt tilbake dit <3

Videre gikk ferden til Milos som jeg også elsket, var litt mye vind den dagen jeg valgte båt turen og fikk bare halve øyen, men var vakkert og så masse kjekke folk.. sukk.
Eneste at jeg fikk to ekstra netter der for det var elendige båtforbindelser der, som jeg burde ha sjekket på forhånd. Men koste meg masse der likevel.
Billig øy, fikk rom for 20 euro der.

Så ble det Paros hvor jeg alltid må, så traff jeg en venninne og avsluttet to netter på Mykonos siden Syros ble for langt vekke for hun som skulle tilbake til Santorini, så da får jeg heller ta Syros neste år :)

Og så avsluttet jeg med To netter i Athen, og den byen leverte som vanlig.. Sukk og dobbelt sukk..
Kan nesten ikke vente til neste år her nå..

God ferie alle dere som enten skal eller der der ;)

hakon57

Jeg ender kanskje opp i Kykladene når jeg skal øyhoppe i september -med start på Limnos,og noterer meg Serifos som en fin øy. Går det buss mellom Lavrio og flyplassen i Athen eller er det via en rutebilstasjon?

marjana

Jeg har bare tatt bussen fra flyplassen i Aten til havna i Lavrio. Bussen, en KTEL-buss, går fra holdeplassen foran Hotel Sofitel på flyplassen til Markoupolis der man må vente litt på en buss som kommer fra Aten. Det står Sunion på den bussen. Bussen til Lavrio går hver time fra flyplassen hver 00.30. og tar ca 1,5 time.

Det går også en buss langs kysten mot Aten fra havna i Lavrio, så det går altså to busser i motsatt retning Aten - Lavrio - flyplassen.
Her er en link til KTEL der man kan se rutetidene. Denne websiden er bare på gresk, men her ser man at bussen fra Lavrio til Aten går hver halve time midt på dagen til kl 17, og deretter hver time.

http://www.ktelattikis.gr/routes.php
Glika i zoi

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | 28. Mar 24, 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...