Logg inn med Facebook eller Google!

Tinos chora juni 2013

Started by marjana, 15. Jun 13, 15:25:45

Previous topic - Next topic

marjana

15. Jun 13, 15:25:45 Last Edit: 15. Jun 13, 15:27:43 by marjana
Det er helt ypperlig å ta fergen Aqua Spirit på fredager fra Syros kl 16 og tilbake fra Tinos kl 21.25. Ca fire timer på ettermiddagen på Tinos. Jeg gikk rundt i havna, og selvfølgelig opp til kirken der alle vil velsignes av Jomfru Maria. Det er en hel religiøs industri bygd opp der i byen.
Det var litt påtrengende, og jeg trivdes dårlig med å få "oriste" tvert jeg så på noe som helst. Og alle selger akkurat de samme lange lysene, og de samme glorete suvernierer så langt øyet rekker i de to hovedgatene til/fra kirken.

Kirken er et stort og flott anlegg det ikke var lov til å ta bilder inne i selve kirken. Mange gamle tilreisende grekere var der, og en del av de lokale kom opp bakken da klokkene spilte for messen klokken seks.


Glika i zoi

marjana

15. Jun 13, 15:36:01 #1 Last Edit: 15. Jun 13, 15:44:15 by marjana
Under selve kirkerommet var det noen mindre, lave kapeller med i alt fire døpefonter fordelt på tre rom, og en hovedkilde. Kapellene hadde noen smale, åpne bueganger i mellom hvert rom.
Jeg har prøvd å få vinklet meg inn i hjørnene for å vise på bildene.
Det siste bildet viser hvordan folk tenner og setter fra seg de lange lysene i portrommet før de går fra kirken.


Det kommer flere bilder om litt...
Glika i zoi

marjana

Tenker at Tinos kan være noe for deg, kaka! Det er mange flotte landsbyer rundt på øya også, som kanskje er mer spennende enn kirken og choraen. (Se tidligere tråder med linker).
Bussene gikk ikke lenger enn til kl 16, så da var det utelukket for min del nå. Det er sikkert flere busser senere på året.

Så, ut fra kirken går jeg nedover der det er tett i tett med lys/souvenirbutikker, og så inn litt i smågatene der det er mest tavernaer og barer, og ut til havna igjen.


Glika i zoi

marjana

"Tinos is actually the orthodoxes Greeks' Lourdes. A destination of pilgrimages from whole Greece, besides 1200 small churches spred all around the island, the latter hosts Panagia Evanghelistria important sanctuary built into marble (Annunciation) that overlooks Tinos city".

Det virker faktisk som kirken Evanghelistria er bygd over/oppå selve kilden. Det er flere kraner som borgere har fått satt inn på kirkeområdet, der man faktisk slipper å betale til kirken for vannet.
Like før havna bildet nesten på slutten er det en liten platia med et fint gammelt hus med et smaragdfarget tak, og der er det kildevann fra den flotte marmorfontenen.

Da jeg sto der oppe på kirken Evanghelistria og så utover Tinos chora, så jeg meg rundt og så at det var et veldig grønt område til høyre for kirken, hvis man ser ned mot sjøen.
Masse pinjetrær i en park, oliventrær, appelsintrær og jo mer jeg gikk nedover dess mer så jeg at dette var dyrket jord i en dal fra en elv fra kilden.
Her listet jeg meg ganske forsiktig rundt for å se på de gamle husene og hagene. Og her fant jeg et gammelt dueslott også!
Glika i zoi

kaka

Det er interessant å les, - og se bildene dine, marjana (her også  ;) )
Mange vakre bygninger!
Den siste, lille avstikkeren din, kunne jeg godt vært med på  :)
KariK

marjana

15. Jun 13, 20:14:09 #5 Last Edit: 15. Jun 13, 20:17:13 by marjana
Quote from: kaka on 15. Jun 13, 18:48:30
Det er interessant å les, - og se bildene dine, marjana (her også  ;) )
Mange vakre bygninger!
Den siste, lille avstikkeren din, kunne jeg godt vært med på  :)


Avstikkeren førte bare ned til noen hus og ned til elven, MEN, det var et skilt på en av lyktestolpene like før som viste med symbol "vandreren med stav" til neste landsby. Altså ikke ned der, men videre oppover.

Det er interessant å les, - og se bildene dine, marjana (her også  ;) )
Hva mener du med det, kaka?
Glika i zoi

kaka

Liten skrivefeil, - men ellers: Jeg liker rett og slett å følge med på det du viser oss, - og forteller om stedene du er/har vært på.
KariK

marjana

Det er veldig hyggelig at du synes det, kaka! Men nå har jeg dessverre ikke flere bilder, så jeg må vel ta en ny tur en fredag til Tinos for å se litt mer!

Her er hele artikkelen jeg fant om Tinos, som jeg sakset litt fra tidligere:

   As a mountain that raises up from the sea, with its sixteen villages in the hinterland, with its countrysides and coasts harmonically shaped, Tinos is a land of peace and faith. The island - so nearby to Mykonos - in such a way symbolises its perfect opposite. It seems that its name comes from the Phaenician word "taouth", ie. snake. Since far-off times its inhabitants were considered skilled marble carvers, for instance the tough temples decoration. Considered a holy place during the ancient times yet (it seems that sacrifies had been achieved there), and holds on the precious icon featuring the annunciation from Gabriel archangel painted by Luca the evangelist and discovered in 1823 from the visionary nun Hosia Pelaghia. Then the miraculous icon had set the island free from a terrible epidemic disease. Besides the nun embalmed remains can be seen at Moni Kechrovoniou orthodox monastery (XIIth century), nunnery surrounded by old walls where the saint nun had lived, nunnery that reproduces inside the typical Cyclades village. March 25th (Annunciation) and August 15th (Assumption) processions are impressive and scenographic, and leave from the port climbing towards Evanghilistria church, coming along with the icons burning colours and the incense perfume of the sacred candles. Some of the believers walk along the whole way upon the knees. Since the IVth century b.c. the island was an important place of worship, a stage that cannot be renounced in an ideal way towards Delos: then the pilgrims went to Poseidone and Anfitrite sanctuary, which remains can still be watched at Kionia and its carvings are held on to the archeological local museum. Besides Tinos spring water was considered a miraculous one. Another peculiar feature of this place are the 650 "peristeriònas", fretworked dovecots with two levels, as small-scale version of castels with Middle-Eastern geometric patterns, situated above all in Kambos area and built into an ancient and secret method inherited from the Venetian.
Glika i zoi

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...