Logg inn med Facebook eller Google!

Jordskjelv

Started by Torill, 09. Oct 07, 22:08:34

Previous topic - Next topic

Tjorven

Nattinatt  :laughing1:
There are no strangers, only friends we haven't met.

xristina

Jeg har opplevd jordskjelv i Hellas flere ganger, men heldigvis så er de fleste undersjøiske, og dermed har vi bare merket noe risting på land (eller i form av plutselige bølger). En gang på slutten av 80-/begynnelsen av 90-tallet så var det ett som traff ikke så langt fra Kos. Merket en kraftig risting på stranda, men enesten \"skaden\" var noen murstein som løsnet fra en moskè.

Før var jeg sånn at jeg ringte ned til Kos når jeg hørte på nyhetene at det hadde vært skjelv. Bare for å forsikre meg om at de var i orden. I de fleste tilfellene hadde de knapt merket det, så de forsto ikke at det var nevnt på nyhetene her en gang.

For så si som en greker en gang sa: Her er det mye hav og lite land, så det skal godt gjøres at det treffer rett under øyene. :-)

Hellas ligger i et område hvor det kan forekomme større skjelv, men det kan også være positivt! Det er grunnen til at de ikke har atomkraftverk f.eks! Aldri så galt at det ikke er godt for noe... :-D

Ole

Det har vært rimelig kraftige skjelv også i Hellas. Har ikke tid til å google akkurat nå, men ser bildene for meg. Var det på Lefkada????

Atle

For cirka 10 - 12 år siden var det et kraftig skjelv som merktes på Skopelos ved at en falt av solsenga. ellers var det like helt rundt omkring  :iconbiggrin:  Det er jo en av grunnen til at grekerne ikke får bygge høyere en 2 etg.
Jeg har den unike evnen at jeg på under 15 minutter kan si om det er en rød eller hvit vin hvis det er bra lyst i lokalet.
Sitat: Torkjell Berulfsen

bengalow

Ett av dom svåraste skalven inträffade på Zakynthos, i början av 50-talet. Då rasade halva stan, som ju är helt uppbyggd igen.
På 80-talet blev tusentals människor hemlösa i Kalamata. Vi kom dit i juni året efter, och det fanns nästan inga hotell i stan som var öppna, pga rasrisken.
Sedan var det ju i Atén för några år sedan, samtidigt som det skora skalvet inträffade i Turkiet, med många döda.
Vi har också upplevt ett \"jordskalv\" i Parga, enligt tidningen var epicentrum i havet sydväst om staden, och mättes till 6,1. Klockan ca 12 på natten hördes ett muller som var helt oidentifierbart. Ljudet kom överallt ifrån. Takpannorna på hotellet började \"dansa\", och vår säng flyttade sig gott 10 centimeter. Ingenting skadades dock i stan. Det sköra hade väl rasat i tidigare skalv.
Men som sagt sedan 1964 fram tills nu är det det enda jag upplevt!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

brit

På Alonissos i Sporadene var det et større skjelv på 60 tallet tror jeg. I alle fall ble byen (hovedstaden) som lå ganske høyt ødelagt og  tildels lagt i ruiner. Den er bygget opp igjen  og er blitt så flott! Virkelig verd et besøk. Men har for meg at det er tyskere og engelskmenn som har kjøpt opp husene og gjort jobben? Korriger meg hvis jeg tar feil.

Den er ikke hovedstad lenger ,det er det havnebyen Patetiri som er.

Torill

Det høres litt nifst ut,men skal ikke hindre meg i å reise hvertfall  :iconbiggrin: Men kanskje man skal holde seg litt i høyden hvis det skulle komme en tsunami  :icon_smile: Det så det nesten ut som det hadde vært etter den regnværsnatten vi hadde på Skiathos. Svære grøfter nede på stranden  :iconbiggrin:
Ingen kan alt - alle kan noe.

xristina

På Kos var det store jordskjelvet i 1933. Dette sørget jo for at flere av de gamle ruinene kom fram i lyset! :-)

Atle; det bygges da bygg med flere enn to etasjer...? Når ble det \"forbudet\" innført?

brit

Quote from: \"xristina\"På Kos var det store jordskjelvet i 1933. Dette sørget jo for at flere av de gamle ruinene kom fram i lyset! :-)

Atle; det bygges da bygg med flere enn to etasjer...? Når ble det \"forbudet\" innført?

Ja der er jeg enig med xristina! Har da sett bygg med flere enn to etasjer. Men når jeg tenker meg om så sa taxisjaføren som forsøkte å selge oss to etasjer av huset sitt at 3. etasje kunne han egentlig ikke selge for den var \"ulovlig\"??? men den skulle jeg på en måte få \"attpå\"  :iconbiggrin:  :iconbiggrin:

bengalow

Det råder ett generellt byggförbud på mer än 2 våningar för privathusi hela Grekland. Basta. Men undantag ges för kontor och hotell, också det generellt, men skall ansökas. Man väntar på en lagändring om detta förbud, och det är därför som armeringsjärnen står upp på översta våningen, alltså inget med skatteteknink att göra. Den lagändringen har man väntat länge på...Det är därför som du ser många hus, där man bara flyttat in i nedersta eller översta våningen. Man vill sälja den andra delen, och på så vis finansiera sitt eget husbygge.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Tjorven

Det finnes mange hus overalt i Hellas som ser uferdige ut pga armeringsjern som stikker opp. Har hørt flere steder at de drøyer ferdigstilling av hus med vilje, fordi man slipper å betale skatt mens et hus er under oppføring. Men dette er bare en myte da altså?
There are no strangers, only friends we haven't met.

bengalow

Jepp, jag tror att den skrönan härstammar från Spanien, där det lär vara så. På tal om det, så berättade min mor och far, efter ett besök i USA, att många hus såg förfärliga ut på framsidan, medan gården/baksidan var utrustad med swimmingpool och all lyx. Detta berodde på att taxeringen lades till grund på hur entren såg ut - attraktivt eller inte. Och så lät man framsidan förfalla = lägre fastighetsskatt.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Siste innlegg i forumet

Re: Syros mai 2024
by marjana | 26. May 24, 19:03:20
Ser at kursen var bedre i Eurobank og i butikkene ...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...