Logg inn med Facebook eller Google!

Streiker i Hellas - samletråd

Started by Ole, 27. Sep 11, 20:04:08

Previous topic - Next topic

Kristian

Bengalow

Island "betalte" gjelden sin gjennom å devaluere,
det samme har USA gjort for å betale for sine ørkesløse krigen i Midt-Østen. (To ganger faktisk)

Det er ikke for ingenting US dollar har sunket i verdi fra oppimot 10 nkr til omkring 6 i dag

Problemet for Hellas er at de ikke har sin egen valutta som de kan devaluere, derfor er forslaget til Holkapolka dødfødt
Kristian/Planer er til for å utsettes

mouche

Quote from: holkapolka on 07. Jul 12, 14:29:52
Jeg skjønner ikke at hellas ikke bare kom seg ut av EU. Så ville de ikke trengt å betale da Tyskland ville måtte gjøre det og ved å skfite til drachmer ville turismen økt og dermed også inntektene.. arg - En nettside om kreta - http://www.kretaferie.net


Så du mener at all gresk gjeld er til den tyske stat? Så vidt jeg vet så er deler av gjelden til det greske banksystemet som i såfall vil kollapse, samt en rekke private institusjoner, pensjonsfond, enkeltpersoner og banker i den vestlige verden. Min egen pensjon (og kanskje også din?) ville bli skadelidende hvis Hellas ikke betaler sin gjeld!

mouche

07. Jul 12, 20:29:22 #26 Last Edit: 07. Jul 12, 20:30:58 by mouche
Quote from: Kristian on 07. Jul 12, 20:15:36
Bengalow

Island "betalte" gjelden sin gjennom å devaluere,
det samme har USA gjort for å betale for sine ørkesløse krigen i Midt-Østen. (To ganger faktisk)

Det er ikke for ingenting US dollar har sunket i verdi fra oppimot 10 nkr til omkring 6 i dag

Problemet for Hellas er at de ikke har sin egen valutta som de kan devaluere, derfor er forslaget til Holkapolka dødfødt


At USA har devaluert sin valuta i de senere år var ukjent for meg så litt nysjerrig på når, og hvordan, de gjorde det? Opp mot 10 kroner for en dollar tror jeg det er en del år siden nærmere bestemt rundt midten av 80-tallet? Få år tidligere så var den bare halvparten etter det jeg kan huske.

Kristian

Selvfølgelig ikke noen ofisiell devaluering for USA, like lite som Island, men gjennom at verdien senkes av seddelpressa, blir effekten den samme.
Kristian/Planer er til for å utsettes

bengalow

Samtidigt har den norska kronan har blivit så stark som någonsin. Kanske det är därför att dollarn ser ut att ha blivit svagare.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Kristian

Kristian/Planer er til for å utsettes

Anders

...undercover agent of the blues...

marjana

Jeg synes Christos (på ca 35 år) sin politiske løsning var fin: Tyskland bør da bare rett ut av Euroen!
Glika i zoi

mouche

08. Jul 12, 07:28:04 #32 Last Edit: 08. Jul 12, 07:29:40 by mouche
Og hvorfor er da dollaren langt sterker idag enn i 1980 og i 1996, og dens utvikling siste året har vært stikk i strid med ekspertenes spådommer?

Og hvorfor diskuterer vi dette i en tråd som skal dreie seg om streiker?

Hildestorm

I morgen, torsdag 18 oktober er det generalstreik i Hellas igjen. Den rammer oss som skal hjem i morgen og vi er spente på hvor langt vi kommer. Taxiene streiker fra 08.00 til 17.00. Ingen metro til flyplassen i det hele tatt mens flybussen skal gå. Frykter det blir svært fulle busser! Alle fly står på bakken mellom 10.00 og 13.00. Vårt fly skal i luften 14.10 så vi håper det går fint, vi har nemlig flybytte i Zürich med bare 50 minutters klaring og ergo ikke tid til forsinkelser.

mouche

Regner med at dere flyr med Swiss fra Athen til Zurich og videre med Swiss til Oslo så da blir det vel flyselskapets problem om det er forsinkelser som gjør at dere eventuelt mister flyet? Fattig trøst, men dog en trøst? Hvis du lurer på hvorfor jeh vet hvilket selskap du flyr og hvor så er det fordi jeg skal samme veien, men ikke før om en uke! Her på Kreta er de heldigvis ikke så flinke til å streike som i de store byene, og godt er det. Hørte om en small business eier som lojalt stilte opp og streiket, men han sørget da for at en venn kunne holde butikken hans åpen så ikke kundene skulle lide - gresk variant! ;D

Hildestorm

Det gikk greit under streiken i går. De er visst ikke så nøye på det... Taxiene skulle jo streike fra 08.00 til 17.00 men da vi kom ut fra hotellet sto det en taxi der og damen inni spurte om vi trengte taxi. Vi sa vi skulle til flyplassen og da spurte jeg om hun ikke streiket. Hun svarte at joda, hun gjorde det, men samtidig så ville hun at folk skulle komme seg til flyplassen så derfor kjørte hun likevel... Snedig streik da gitt... Vel, enden på visa var at vi kom oss til flyplassen med hennes hjelp (vi kunne ha tatt bussen) og flyet gikk i rett tid. De flyene som ble kansellert pga streiken var kun innenriksflyene.

God tur til deg Mouche ;)

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...