Logg inn med Facebook eller Google!

Nu lyssnar jag på.... (gresk musikk!)

Started by bengalow, 26. Dec 07, 16:17:59

Previous topic - Next topic

Maritsa

Flott jeg notterer på blokken.  Har akkurat kommet hjem fra internasjonal folkedans, hvor jeg også har danset mye gresk ikveld.

Frappe

Quote from: \"bengalow\"Och här så mycket grekiska musikvideor, med i princip ALLA stjärnorna, nya som gamla, som ni orkar...det är bara att välja och vraka!

http://www.music-videos.gr/

Tack Tack, Jaha då blir det inget mer jobbande i dag, massor av musik att lyssna på.... just nu Mitropanos....

Camilla

bengalow

Nu har Glykeria fastnat här hos mig. En helt underbar skiva som heter \"Sweet Sorrow\", och är utgiven i Israel. Hon blev väldigt populär där, och korades bl.a. till \"Årets Utländska Artist\" i mitten på 90-talet. Riktigt sköna sånger, några på hebreiska, så man fattar inte ett skvatt. Men vad gör det, när det är så fin musik!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

marjana

Glika i zoi

Riitta

Nu har jag tittat på en härlig låt men Xaris Alexiou och Filippos Pliatsikas där dom sjunger tillsammans.  Låten heter \"Esy me kseris pio poly\"

Ni hittar den lättast om ni klickar på Pliatsias så kommer hans låtar fram och där ser man detta också :bom:

Riitta

bengalow

Giorgos Dalaras, som kom ut med en ny skiva igår: \"I siopi einai dromos palios\" ungefär \"Tystnaden är en gammal väg\". Det är en härlig skiva, där han verkar vara i gammalt gott slag, lite mer sofistikerat ackompanjemang av typ jätteorkester, men annars är det \"den gamle gode\" med sin härliga musikalitet, och rösten är bara så skön! Denna skiva är också en \"Difono\"-utgåva, se nedan på Glykeria....!

Köptips: ****
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

bengalow

Glykeria - som också kom ut med en skiva igår, visserligen är det Difono, dvs tidningen, som man kan köpa i kioskerna i Grekland och som har en skiva med i varje nummer. Denna gång alltså min näst-favorit (efter Mitropanos). Det är en dubbel CD, med ett urval melodier som görs av tidningen. Dom brukar vara mycket bra, och denna gång är det fantastiskt bra, enär artisten är just Glykeria - som aldrig gjort något dåligt - tvärtom!!! Hennes tolkningar av anatolisk musik (läs Smyrna) är otroliga! På denna finns inte så mycket sådan musik, men annat som är bara en annan sida av denna lilla oerhört populära sångerska! Just nu \"Sti magemeni arapia\" (Hos den förtrollande arabiskan) av Giorgos Mitsakis...helt underbar!!!

Köptips: *****+ (trots att jag bara hört ena CD:n...!)
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

bengalow

Despoina Vandi - den trådsmala damen med den enorma rösten! Jag kan, utan att tveka, utnämna henne som Greklands \"största\" röst! Hon sjunger i en genre som inte har mitt 100%-iga stöd, lite för mycket pop & rock, men hennes röst är fenomenal! Ibland utnyttjar hon den lite för mycket, á la Pernilla Wahlgren, men när hon lugnar ner sig så är det njutbart!. Hennes senaste skiva \"Monadikes erminies\" (Speciella minnen) är en blandning av gammalt och nytt. Som alternativ till alla halvtaskiga nya popsångare, så slår hon ut samtliga i ett svep!

Köptips : ***

Gillar man hennes stil, låt oss kalla det \"modern\" eller \"elafra\", så kan man lägga till  **
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

bengalow

Antonis Remos - var, och kanske fortfarande är, popguden i Grekland. Det har kommit en \"compilation\" dubbelCD som kallas \"Ta kalytera mou...\" sammanställd av en DJ, med ALLA hans godaste melodier, som \"Meine\", \"Xamogelase\" och många, många fler. Skivan kan nog inte köpas i affärer, men har man \"Mia nyxta mono\" så är det vad som behövs!! Han är jätteskön att höra på. Lagom laika/elafra....
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Mikke

...Bengis...du skulle nog få ihop till hyran om du krängde kopior på dina cd på Pjokkens nät-affär... :D Naturligtvis menar jag inte allvar, men ändå...
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

bengalow

Themis Adamantidis - Live i januari. Ja det måste sägas, att hade jag varit på den konserten, så hade jag gått innan det var slut. Maken till oinspirerad sång, av en person som har kommit i rampljuset på senare tid, har jag sällan hört. Han kommer in, drar ett par populära sånger och sedan förväntar man sig något slags klimax, men det sker ingenting. Han har sjungit i ett gott antal år, och har fått vänta länge på ett riktigt genombrott, och har det kommit, så är detta inget plus i kanten...låter mest som \"en-av-många-bysångare\"

Köptips **  (för dom som gillar honom)
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

bengalow

Xristos Pazis - en av de unga, mer etablerade \"nya\" stjärnorna, som hållit på ett par år nu. Hans nya skiva \"Xryses epityxies\" (Största framgångar) på en samlingsskiva.
Detta är riktigt skön \"laika\" i den lite mer moderna formen, med härliga rytmer, och framförallt en god sångröst. Ingen dussinvara, hans personlighet är inte speciell, men kompet med bouzouki och trummor, och ibland accordeon, ÄR bra. Den är jag inte missnöjd med att ha, och kommer nog att spela den, om inte ofta, så i varje fall inte sällan!

Köptips: ***+ (ev ****)
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...