Logg inn med Facebook eller Google!

Nu lyssnar jag på.... (gresk musikk!)

Started by bengalow, 26. Dec 07, 16:17:59

Previous topic - Next topic

bengalow

Giannis Poulopoulos - en av större stjärnorna på 70- och 80-talet. Han gjorde stor succé med låtar som t.ex. \"To agalma\" och \"Tha pio apopse to feggari\". Han har inte lyckats följa upp karriären på senare tid, men nu kom det plötsligt  4 CD i serien  \"Anthologia\". Han har en mjuk framtoning och lite av \"agapi\"-sångare, eller skall vi säga en önskeartist för \"sista dansen för kvällen\".
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

bengalow

Idag har Xristos Nikolopoulos dominerat CD-spelaren. Det kom en skiva i serien \"Anthologia\", visserligen med bara 8 låtar, varav en som sjöngs av Eleni Tsaligopoulou, och henna kan man vara förutan. Resten var bra, men det skall sägas att här låter hon inte som om hon satt i kläm, turligt nog. Och sedan har det blivit Nikolopoulos hela eftermiddagen i bara farten. Han skriver otroligt bra musik, och som han spelar bouzouki!!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Riitta

Håller med igen bengalow. Härlig kompositör och bouzoukispelare och en sympatisk man :bom: Och om damen i fråga har jag samma åsikt också :cyclopsani:

Riitta

bengalow

Så är det Dimitris Mitropanos tur att komma med en antologi \"40 xronia tha leo mia zoi\".
Jag har vigt mitt öra åt denne artist, som jag tycker är det bästa som erbjuds av grekiska sångare av idag. Den känsla han lägger ner i sången får mig att rysa av välvaro. Det är få människor som jag kan lyssna på en hel vecka i sträck, men Dimitris Mitropanos blir jag inte trött på. Hans tidiga, lite traditionella sånger, som efter hand växlar över i en egen stil, är sköna i sig, men på senare år har hans tolkningar bara växt i känslostyrka. Gåshud, ståpäls, vad som helst, men ingen slår honom!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Athina

Rembetika Kompania. En morsom gjeng :iconbiggrin:

Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

bengalow

Manolis Mitsias är en sångare som jag knappt skrivit om, men han tillhör \"eliten\" av de nu levande. Han var förr väldigt seriös, och uppburen. Nästan så att man aldrig såg honom mer än på \"erkända\" konserter. Han har kommit i ropet igen, kanske för att han delvis ändrat repertoar till det lite mer folkliga. Hans röst känner man igen lätt. Om Giorgos Dalaras har ärtor i näsan, så har Manolis Mitsias minst gurkor!! Nä, skämt åsido, hans röst är tonsäker och hans glidningar är det inte många som kan göra efter. Han har en hel del toppar, som har samlats på en skiva \"Megales epityxies\", såklart, men hans bästa \"Stin Elefsina mia fora\" är inte med!

Köptips ****
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

bengalow

En portalfigur inom grekisk \"laika\" är utan tvekan Giorgos Zampetas. Hans melodier har \"alla\" artister sjungit in, och nästan varenda grek/grekiska kan hans sånger utantill, något som jag ständigt förundras över. Jag kan ett par rader av vår nationalsång, men be en grek sjunga t.ex. \"Thessaloniki\",  \"O daskalos\", \"Xilia peristeria\", \"Sto levko ton Pirgo\",  \"Malista Kyrie\", \"Stalia stalia\" eller \"Pou pas xoris agapi\" så drämmer dom i för full hals, hela sången!!
Giorgos Z. är mest känd som kompositör, men sjöng även en hel del, för det mesta egna sånger.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Mikke

Bengis!!
Tack för din encyklopediska musikkunskap som du välvilligt delar med av.
Keep up the good work...
Hell, hell, hell dig du swinging dude in Staffanstorp... :D
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Anne

Dette er en av mine største drømmer...... En konsert med Dalaras i Herodes Atticus i Athen. Flomlys på Akropolis og fullmåne og masse mennesker som synger med.
Anne
Gud drømte...malte...og så skapte han Skiathos!
Member of
The Boomerange Club of Skiathos
Ο φιλος τον φιλον εν κινδυνοις γιγνωσκει.

Anne

Fikk vist ikke den linken til jeg.
Anne
Gud drømte...malte...og så skapte han Skiathos!
Member of
The Boomerange Club of Skiathos
Ο φιλος τον φιλον εν κινδυνοις γιγνωσκει.

Tommy

Quote from: \"Anne\"Fikk vist ikke den linken til jeg.

Det beror nog på att du satt webbadressen intill punkten ( . ) som avslutar meningen innan, tror jag. Fin musik :-)


\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Anne

Takk for hjelpen igjen Tommy. Du er min reddende engel. Ja den musikken er herlig. Jeg har vært Dalaras fan siden 1983 og har litt musikk av han. Jeg har en del gamle kassetter bl.a.
Anne
Gud drømte...malte...og så skapte han Skiathos!
Member of
The Boomerange Club of Skiathos
Ο φιλος τον φιλον εν κινδυνοις γιγνωσκει.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...