Logg inn med Facebook eller Google!

Nu lyssnar jag på.... (gresk musikk!)

Started by bengalow, 26. Dec 07, 16:17:59

Previous topic - Next topic

bengalow

Just nu \"Stin ygeia mas\" som är en riktig grekisk musikafton. Inte de stora stjärnorna, men väl den musik som man vill höra när man är därnere! Känsla....allsång...stämning! Herreje så skönt
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Ingrid

Og jeg har fått skikkelig sansen for arabisk og Amr Diab, nå er det denne jeg spiller:



 :faroah:

bengalow

En otroligt glad och skön sångare är Kostas Makedonas, som brukar uppträda tillsammans med Xristos Nikolopoulos, och även Gerasimos Andreatos. Det har kommit en skiva i serien \"Portraita\" med hans mest kända, som t.ex \"To podilato\"(Cykeln), \"Katse kala\"(Sitt fint), \"To magasaki\"(Lilla affären), \"Vima, vima\" (Ett steg i taget) m.fl. riktigt sköna sånger och grekiskt så det räcker för hela kvällen!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Riitta

Tycker också han är bra. Har sett honom på TV men av någon andledning har jag ingen skiva med honom :cyclopsani:

Riitta

bengalow

Jaså? Nå det får vi väl göra något åt!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Riitta

Tänkte väl det :cyclopsani:  :bom: Vågade knappt skriva om det :colors:  :bom:

Riitta

eijukka

Finland här!
Det är så lätt att ta Arion, nu Erotas och jag ser, att det är Remos som sjunger just Τα μεÏ,,αξωÏ,,ά σοÏ... χέρια. Visserligen nu nån annan!!

Ha en fin dag!
Eija

bengalow

Pasxalis Terzis - man har släppt en \"Anthologia\" med 6 skivor, 2 av dom är \"ute\" nu, och eftersom det är \"vår\" artist, tillsammans med Dimitris Mitropanos, så är det han som snurrar nu. Ja, inte bara nu...hela dagen faktiskt. Han är ju bara så bra!!!

Köptips: *****+
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

bengalow

Och ÄNTLIGEN...har Anastasia Moutsatsou släppt en CD efter flera år! \"Mia nyxta stous aiones\" musiken av Notis Mavroudis. Hon har nog den skönaste rösten av alla de kvinnor som jag tycker sjunger bra. På denna CD är det inte renodlat grekisk musik, så den är lyssvärd även för dem som tycker om lugn musik med både munspel och gitarrackompanjemang - och ett mycket bra sådant!! Lite sorgliga sånger om ensamhet och saknad. Precis lagom att lyssna på uppkrupen i soffan med ett glas vin och bara tårarna styra dina tankar. Nu bölar jag igen, och ståpälsen är där såklart!!- Hallelujah!!
Här ett litet klipp med den \"sköna\"...

Köptips *****
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

bengalow

I serien \"Ta portraita\" har \"Ta paidia apo tin Patra\" givit ut en skiva med gamla \"godingar\". Dom spelar typisk \"bra\" tavernamusik, med mycket tsifteteli, alltså den grekiska \"magdansen\", men även annat. Mycket lyssningsvärt och medryckande, t.ex. \"Laiko tza tza\", \"Sti Kypseli ston Pagkrarti\", \"Gramma pikramena\" med flera
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

bengalow

Så har jag återupptäckt \"Athinaiki Kompania\"...En härligt svängande musikgrupp som väl funnits i snart 20 år. En skön skiva som kom för länge sedan \"Tesseris + mia\" och syftar på dom fyra musikanterna(män) + sångerskan, som tyvärr är utbytt.
Dom spelar alltid trevlig, trallvänlig och okomplicerad \"tavernamusik\". Dom har skrivit många av sångerna själva. Om ni hittar dom i skivdisken, köp den eller en annan av dom, ni blir inte skuffade!! Deras bouzoukispel går inte av för hackor!!

Köptips ****
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

bengalow

Giorgos Xatzakis - en härlig kretensare, vars mantinada bara är så skön så man kan lägga sig ner och svimma!! Lyraspelare/sångare av Theo\'s nåde, bland de bästa jag hört från Kreta!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | Today at 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...