Logg inn med Facebook eller Google!

Ithaki sommeren 2014

Started by espeno, 10. Feb 15, 10:35:39

Previous topic - Next topic

espeno

10. Feb 15, 10:35:39 Last Edit: 19. Jun 15, 10:57:44 by espeno
Odysseus brukte 10 år på å komme seg tilbake til Ithaki etter å ha kommet nesten hjem og så blitt blåst ut av havnen. Det er ikke så rett frem å komme dit i dag heller. Jeg så Ithaki for første gang på avstand fra Lefkas i 2004. I 2014 fikk jeg som del av en 60-årspresang fire uker på Ithaki. Det er ingen flyplass (men en helipad) på Ithaki, så i praksis må man komme dit med båt. Det går mer eller mindre faste ruter fra Kefalonia og Lefkas, og også noen ferger fra fastlandet - av og til. Fergerutene skifter og må sjekkes når det nærmer seg reisen. Vi fløy først til Athen og overnattet der vi pleier å overnatte i Athen: Marble House i Koukaki. Neste dag fløy vi fra Athen til Kefalonia etter en morgenkaffe på Syntagma:


Fergen videre til Ithaki gikk neste ettermiddag, så vi tok taxi til Sami og overnattet der. På kaféen ved fergebryggen var betjeningen hyggelig og lot oss gjerne sitte der mens vi ventet på fergen, men vi slapp ikke unna å måtte se grundig gjennom fotoalbumet deres med bilder fra opptakene av filmen "Kaptein Corellis mandolin". Så kom fergen, og vi var på vei over til en øy som har vært et mål for meg omtrent siden jeg hadde lært å lese:

(Man ser at det ikke er en stor havn man er på vei til)
I dette forumet har det tidligere vært noen innlegg om hvor dyrt det er med overnatting og slikt på Ithaki. Det er vel kanskje litt avhengig av hva man ser etter og hvor man ser etter. Ved litt leting på airbnb og andre steder, ser jeg at man kan finne steder for to personer (med kokemuligheter) for 50-60 Euro per natt. Det blir også noen andre omkostninger hvis man ikke bor mer eller mindre på stranden - det er for eksempel interesssante steder litt opp fra sjøen i Stavros og andre steder der man fort kan ha lyst på en eller annen form for transport. I Vathy ("hovedstaden") kan man få leid biler og tohjulinger. Det er ikke noe problem å avtale at bilutleier møter opp ved fergeleiet - det valgte vi. Det er også i tidligere innlegg skrevet at Ithaki er et båtsted/seilersted, og det stemmer nok, første kvelden kjørte vi til Kioni og spiste i havnen der:

Ithaki er vakker. Den er karrig, ikke mye flatt land, men det er mye grønt, utrolig mange små usjenerte strender (småstein for det meste) som ofte bare er tilgjengelige fra sjøen, og det er mange fine muligheter for å gå turer. Øya er timeglassformet med en meget smal midje slik at det gir mening å snakke om Sørøya og Nordøya. På dette bildet fra Nordøya (ikke så langt fra Kathara-klosteret) ser man nordenden av Sørøya med hovedstaden Vathy inne i bukten litt til høyre i midten av bildet:

I Vathy finner man et kombinert kajakk- og dykkersenter, Odyssey Diving Club (http://www.ithacadiving.gr//index.html) og https://www.facebook.com/SeaKayakingIthacaGreece  (jeg tillater meg å legge ut lenkene - selv om det drives kommesielt, er det ingen andre på Ithaki som driver med dette, så det er ikke reklame for noen fremfor andre). George Lilas som driver dette senteret er hjelpsom og dyktig - jeg kan ikke noe om dykking, men vi hadde stor glede av hans kunnskaper om padlemuligheter rundt Ithaki. Med kajakk kommer man også til alle strendene som er utilgjengelige fra landsiden. Med hjelp fra George som kjørte kajakken til forskjellige utsettingsplasser, fikk vi padlet rundt nesten hele øya i etapper. Én fin tur som ikke er for lang for noen, var fra Frikes i nørdøst til Vathy - med obligatorisk strandstopp for bading, lunsj og siesta:

Ved innseilingen til Vathy passerer man den lille kirken til Agios Andreas:

For de som ikke synes kajakkpadling frister, er det også mulig å leie båter med motor. Det finner man i Frikes, Kioni og Polis (nedenfor Stavros). Og det arrangeres badeturer der man slipper å ta ansvaret for navigeringen selv. Og som jeg skrev over: det er mange muligheter for fotturer. Her kan man finne noen forslag: http://www.ithacagreece.com/Walks%20of%20Ithaca/Walks%20Of%20Ithaca.htm
Nord på Nordøya finnes rester etter et anlegg fra mykensk tid - det er vel det nærmeste vi kommer Odysseus' hjem. Derfra går det en gammel kløvsti (kalderimi) opp til landsbyen Exogi:

Den sørligste delen av Sørøya er stort sett ubebodd, men det finnes fine steder der også. Man kan i teorien kjøre til neset Akra Agiou Yannis, men da vi testet det sommeren 2014, var det akkurat på grensen av hva vi ville utsette en vanlig tohjulsdrevet leiebil for. Det ville vært lettere med en moped, antar jeg. Uansett er det flott der med utsikt mot Kefalonia:

Og som et bevis på thiakernes sans for humor, kom vi over en liten samlingen med statuer og annet utstilt:


Disse smakebitene kommer etter litt dyp sjelegransking: vil jeg egentlig fortelle hvor fint det er på Ithaki? Eller vil jeg prøve å holde det hemmelig? Jeg tar sjansen på å vise noe derfra og lar mye være uvist, det må man finne selv hvis man noen gang kommer til Ithaki. For å si det med Kavafy (oversettelse Emond Keeley/Philip Sherrard):

As you set out for Ithaka
hope the voyage is a long one,
full of adventure, full of discovery.
Espen S. Ore

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...