Logg inn med Facebook eller Google!

Anbefalinger for fredelig badeferie ønskes

Started by Ylva, 30. Apr 15, 13:33:46

Previous topic - Next topic

Ylva

Hei, Hellas-entusiaster!

Jeg skal ordne en liten bade-ferie for min mann, den utflyttede sønnen og meg selv. Vi vil gi oss varmen i vold og dra i juli og ønsker oss dette:

- En vidunderlig, ikke overbefolket, strand med lys sand eller små, runde lyse steiner så vannet får den deilige turkise fargen. Friskt vann. Gjerne vendt mot solnedgangen for solnedgangsbad!
- En enkel taverna eller to i skygge i nærheten av stranden, med frisk og enkel hel-gresk mat for gedigne lunsjer. Ikke noe fancy.
- Et rolig husvære (uten bar- eller byggestøy, med en utesitteplass med bord, stoler og et par liggestoler/liggemuligheter.), max ca. 20 min kjøring fra stranden. Gjerne oppover i fjell.

Vi vil rett og slett bare være sammen og bade masse og godt, spise godt og hvile godt!

Er det noen her som har forslag?

Vennlig hilsen Ylva

Greece-Traveller

Quotedra i juli
---> For hvor lenge ?

Pakketur eller ordne alt selv ?

Direkte fly eller ok med ferge eller lokalfly ?
Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Ylva

Bare én uke, så pakketur eller fly + bil.

marjana

Kreta! Se på frudiddis bilder fra påsken. Ninette har også lagt ut masse fint om Kreta her i forumet. Kreta er fint og rolig på sydkysten, høye fjell og raviner, og strender hele veien. Direktefly fra Oslo.
Glika i zoi

Ole


Ylva

Takk for innspill.
Marjana: Jeg klarer ikke å finne frudiddis bilder fra påsken. Og Ninettes.  Skulle gjerne sett dem, men prøver i søkefeltet uten resultat. Visste ikke at det finnes direktefly fra Oslo til Kretas sydkyst. Hvilken flyplass er det?

Ole: Jeg er ute etter et helt spesifikt steds-forslag, ikke bare et øy-navn. Et sted med mye naturfølelse. Den kan jo bli noe forkludret av for mange mennesker tilstede samtidig.

Har vært på Kreta før, men kan gjerne dra dit igjen.  Chania (som jeg likte sånn middels, helt ok), Paleochora (fint, men nå forvokst og travelt), og den fantastiske stranden Alonissos helt vest: ypperlig for å bade, men mye folk, dårlig taverna og langt til neste spisested.

En paradisisk, fredelig strand med moderat med folk, og den gode tavernaen, som kan være meget enkel, er ønskedrømmen. (Svømmebasseng, shopping og natteliv er uten interesse).

dagstaalesen@hotmail.com

01. May 15, 08:26:13 #6 Last Edit: 01. May 15, 12:30:48 by dagstaalesen@hotmail.com
Heia, ja så var det oss da.
Peloponnes med Lilleput Reiser, et sted dere kommer til å reise tilbake til. Kardamili med sine fantastiske turmuligheter, merka og   umerka løyper, bra kart.  Fantastisk mat over alt og noen fantastiske mennesker. Overnattingssteder med basseng: Liakoto og så de mest genuine syntes vi er : Patriarxeas og Pierides.
Dag.

mouche

Det er ingen flyplasser på sydkysten av Kreta. Flyplassene er i Chania og Iraklion, men veien over til sydkysten er helt uproblematisk med (leie)bil, taxi eller buss. Mitt råd vil være leiebil for turen over fjeller er i seg selv en reise og man kan stoppe underveis og se seg om, ta bilder osv
En liten leiebil for en uke i juli koster rundt 160/170 euro vil jeg tro og lei hos en av de lokale uteleierne for da får du langt bedrre betingelser, to sjåfører, liten/ingen egenandel osv og trenger ikke ta den dyre esktraforsikringen som f.eks de store kjente utleierne tar!
Fra Chania kan du kikke på byer som Sougia, litt øst for Paleochora og langt mindre, eller et veiløst lite sted som Loutro hvor du parkerer bilen i Chora Sfakia og går, tar båt (rutebåt eller taxibåt) og nyter en uke i fred med god mat og drikke og hviler ut p stranden eller tar noen flotte turer i området.
Lander du i Iraklion kan dere kjøre til sydysten derfra; Lenta et lite og søtt sted, Mirtos/Myrtos like vest for Ierapetra (Mirtos/Myrtos et av våre favorittsteder) hvor du også kan gå turer, kjøre turer til Vatos og Tertsa med enda mer ro og fine strender. Dette for å nevne noen. Kikk litt på kart og googler du litt så ser du både biler og beskrivelser av de stedene jeg har nevnt og kanskje noe faller i smak? Også fint om du melder tilbake hva du synes.

Sjøløve

Hva med Plakastranden på Naxos ?  Turkisblått vann, vakre solnedganger, spredte bosteder og tavernaer utover langs den skjønne lange sandstranden.
Vil du ha pakketur så tilbyr vel Apollo noen bosteder utover langs Plaka uten at jeg har sjekket det nærmere.  Men det er helt ukomplisert å pakke turen selv med fly til Santorini og ferge videre. 
Vi har bodd flere ganger her : http://www.stella-apartments-naxos.gr ,herlig fredelig sted helt i starten av stranden




Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

juni12

Hva med Milos i Kykladene? Fly til Santorini, og båt videre. Apollo har charter dit (mener jeg å huske). I tillegg går det vanlige rutefly til Santorini.

kaka

01. May 15, 10:26:18 #10 Last Edit: 01. May 15, 11:24:29 by kaka
Det er fint å se at forslagene har begynt å komme (var litt stille i går).
Den "pakken" du beskriver, - i juli, kan jeg ikke matche (min erfaring er at det er mye folk i juli de fleste steder)
Men, hvis dere skal ha bil, er jo mulighetene større.
Peloponnes har mange muligheter. Kardamili har vel ikke stranden dere er ute etter, men Stoupa har solnedgans-sandstranden.
Stranden, Foneas ligger mellom Stoupa og Kardamili. En enkelt liten, men vakker plass (har ikke badet der.)
http://www.greece.com/photos/destinations/Peloponnese/Messinia/Beach/Foneas/A_tiny_beach_between_Stoupa_and_Kardamili/73654035
Beveger du deg litt rundt på kartet på denne siden (forstørrer og forminsker), får du kanskje et visst inntrykk av området


Foneas, fra egen tur, "Fjellklatring" opp mot Proastio

Turmulighetene i området er fantastiske, som DS allerede har nevnt.

Det ligger mange tråder her på HellasForum fra dette området.

Agios Nikolaos er den minste landsbyen Lilleput har bosteder i, men det finnes flere muligheter utenom.
Petrinos Villas har jeg hørt bra om.
http://petrinovillas-en.weebly.com/
Og, som sagt, har dere bil, kan dere ta turer opp i diverse fjellandsbyer, - eller andre landsbyer.
Den hel-greske lunsjen kan der også få rundt i mange av landsbyene (bare kom før mesimeri :) )
Mye sjarm
KariK

Tzasiki

01. May 15, 11:34:29 #11 Last Edit: 01. May 15, 13:10:34 by Tzasiki
Et av mine/våre yndlingssteder finnes på øya Chios.  SAS flyr til Chios fra Oslo Lufthavn Gardermoen (dette flyet reiser charterselskapet Lilleputreiser med også). Disse stedene jeg nevner nå, må man ha leiebil for å finne og bestille rom selv. Om en vil bo i en liten utrolig vakker landsby med kort vei ned til havet: landsbyen Avgonyma.  Landsbyen ligger  ca   17 km vest for Chios by. Der har de rom/leiligheter tilleie. Utsikten fra landsbyen er utrolig! Et paradis! stranden som jeg liker godt og som ligger svært vakkert til, og ikke så langt unna Avgonyma, er: Lithistranden. Det er et  bittelite fiskeleie med et par  gode fisketavernaer og noen få hus samt et lite hotel. Hotellet heter Almeriki hotel, Lithi.  Der kan virkelig skuldrene senkes og livet bare nytes! Booking com har bosteder for dere, evt sende Mail direkte til bostedene. Disse to stedene er det ikke så mange som hvet om, ennå....    Vi skal i alle fall tilbake! 

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...