Logg inn med Facebook eller Google!

2 uker til Athen i juli

Started by heleneth, 12. Mar 15, 12:23:42

Previous topic - Next topic

heleneth

12. Mar 15, 12:23:42 Last Edit: 12. Mar 15, 12:26:29 by heleneth
Hei, vi vurderer å dra med Norwegian til Athen 21/7 i 2 uker. Det er vel den varmeste tiden, men det er da vi kan ta ferie. Håper jeg kan få litt tips om hvor vi bør reise :) Tanken er å dra til et par-tre  steder, har skjønt at det anbefales med 1 uke pr øy? Vi er 2 voksne, 3 barn (13,11 og 4 år).  Så utfordringen er at det må være litt tilbud til de eldste, samtidig et barnevennlig sted for minstemann.

Frynse

12. Mar 15, 13:43:57 #1 Last Edit: 12. Mar 15, 16:34:39 by Frynse
De får jeg rett og slett gi mitt standardsvar:
Begynn med 4-6 dager på Antiparos for å senke skuldrene.
Hopp deretter over til Naxos før dere tar ferga i land dagen før dere skal fly hjem igjen.
Anbefaler å bestille bosted i god tid, dvs. nå, siden det er høysesong.
Båtbilletter er også greit å få bestilt.

Edit:
Om du ikke er vant til hva og hvordan mht. øyhopping er det bare å gi beskjed, så får du råd og tips, evt. forslag til reiserute, overnatting osv.

Tjorven

13. Mar 15, 01:41:09 #2 Last Edit: 13. Mar 15, 01:43:51 by Tjorven
Hei Heleneth, velkommen til forumet  :)
Kan jo ikke være uenig med Frynse mht Antiparos  :-* Der er det ikke stort mer å gjøre enn å senke skuldrene, nyte den gjestfrie lokalbefolkninga og lade batteriene  8)  Men jeg vil foreslå naboøya Paros istedet for Naxos. Jeg syns Naxos er for "masete" for min del (og jeg reiser uten barn) Paros har mye å by på for liten og stor, og er ei passelig øy å utforske for ei ukes tid. Med leiebil kommer man lett rundt til forskjellige steder på øya, om man ønsker å se seg litt rundt. Det går innenriksfly til både Paros og Naxos.

Et annet alternativ er naboøyene Milos og Sifnos. Herlige øyer på hver sin måte, og som er like godt egnet for barnefamilier. De ligger vest for Antiparos/Paros, men jeg er ikke sikker på hvilke av de to alternativene som har kortest reisetid med ferje fra Athen. Milos har også innenriksflyplass, hvis dere foretrekker det.

Velger dere ferje/katamaran fra Pireus, er det lurt å sjekke båtrutene før dere bestemmer dere for valg av øyer. Det finner dere på www.gtp.gr eller www.openseas.gr.
Lykke til med planlegginga, og for mer inspirasjon fins det mye spennende lesing og bilder her på forumet. Se reiseskildringer og tråder fra de enkelte øyene  :)



There are no strangers, only friends we haven't met.

Frynse

13. Mar 15, 13:26:22 #3 Last Edit: 13. Mar 15, 13:33:20 by Frynse
Vi liker heller ikke trafikk og ståk, men her er det tydelig at vi har opplevd Paros og Naxos helt forskjellig, Tjorven.

Vi har reist med unger i høysesong, og for oss var ståket på Paros en befrielse å komme vekk fra, spesielt Parikia.
Vi hadde noen dagsturer over til Paros sist vi var på Anti, og fikk sett både Naoussa og Piso Livadi.
Fine steder begge to, og jeg drar sikkert dit igjen på dagsbesøk, men det hadde nok blitt litt for trøtt og tilbudet for snevert dersom vi skulle bodd der under hele oppholdet, ihvertfall for oss.
Antiparos er absolutt laidback, men her har man ihvertfall gågata med alle tilbud slik at både store og små får sitt.
Fine strender er nære uansett hvor man bor i Antiparos by, så for vår familie passer det supert.

På Naxos har vi pleid å bo på St. George (bystranda), og selv i verste høysesong (vi reiser alltid da pga. skoleunger) har vi aldri opplevd overfylte strender, ståk og trengsel.
Skulle vi derimot ha bodd på havnepromenaden ser jeg ikke bort fra at vi også ville ha oppfattet det som for masete.
St. George er stranda, skjermet fra trafikk, samtidig nært sentrum, buss osv., så for oss har det vært den ideelle kombinasjon.
Jeg vet at mange foretrekker å bo i Agia Prokopios eller Agia Anna, men vi liker nærheten til alle tilbudene samtidig som vi liker fred og ro på kveld og natt, så St. George i Naxos by er vår greie.
Vil man oppsøke enda roligere forhold, er det bare å sette seg på første og beste buss (går omtrent hvert kvarter) til strendene lengre sør.
Jo lengre sør man drar, jo roligere er det.
Som regel har vi leid bil eller firehjuling en dag eller to og fartet rundt på øya, både i fjellene og langs kysten.
Naxos har utrolig mye fint å by på.

Svein~B

Det fine med å dra på øyloffing er at hvis dere ikke trives et sted, er det bare å dra videre. For de store barna tror jeg viktigste er om de treffer jevnaldrende eller ikke.

Jeg har sjekket ferjerutene. Jeg ser at dere lander 11.20. Skal dere ta ferje fra Pireus går Blue Star klokka 17.30. Da er dere framme på Antiparos ved midnatt. Da bør dere i hvert fall bestille på forhånd, både fordi det er høysesong og fordi dere ankommer sent. Det går en hurtigbåt fra Rafina klokka 15.45. Da rekker dere sannsynligvis siste direktebåt fra Parikia til Antiparos og sparer dere for en busstur.

Nettopp det at det er høysesong på Antiparos, kan være en grunn til å dra et annet sted først. I resten av Hellas er høysesongen i august. Det går hurtigbåter til Serifos, Sifnos, Kimolos, Folegandros og Milos tidligere enn ferja til Paros. Sjekk litt om disse øyene og se om de frister. Jeg har inntrykk av at de fleste trives på Milos i hvert fall.

Så kan dere eventuelt dra til Naxos, Paros eller Antiparos etterpå. Da er dere nærmere fastlandet og kan time tilbakereisen. Paros er stor nok til å ha noe for enhver smak. Det er rolig i Naoussa og i Alyki i hvert fall. De fineste strendene ligger rundt Naoussa og på østkysten. Eventuelt kan dere ta en tur innom Syros hvis dere ikke finner dere til rette på sted nummer to. Da ville jeg bodd i Kini, av hensyn til minstemann, selv om de større barna sikkert vil like Galissas bedre.

Det er heller ikke dumt å tilbringe de siste par nettene på fastlandet og bruke en dag på å se Athen. Hvis flyet hjem går sent på dagen, går det også an å bo på ei av øyene som ligger nær Athen de siste nettene, for eksempel Angistri eller Egina.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

filhellener

Vi har forskjellig smak, og bra er det :)
Det j e g ikke forstår, Frynse :), er hvordan du kan tilbringe ferien din, eller i hvertfall mye av den, på Anti Paros..., mens du ikke kunne være i feks Naoussa, fordi "det ville bli for trøtt og snevert for dere" ??? Det er da mange flere " tilbud" både for voksne og barn/tenåringer i Naoussa :) (synes jeg)
Vi var der hele familien, seniorer, tenåringsforeldre, " trendy" unge voksne og en 12, 14 og 18 åring i 2014, alle har forskjellig behov, og alle stortrivdes  :smile12:
- men på Anti Paros hadde det blitt altfor " trøtt og ( spesielt) snevert" for o s s  ;)
Kari

Tjorven

Hehe, her er det mye smak og behag ja  ;D  Og det er jo det det oftest lander på, til slutt. Og ja (eller nei) Antiparos har ingen "spesielle tilbud" å varte opp med, annet enn kanskje det viktigste: ro og fred når man ønsker det, og et levende livlig miljø - midt i Main Street - når man vil ha litt liv og røre rundt seg. Alt i en radius av 500 meter, og der ungene OG foreldrene kan føle seg trygge. Det skjer ingenting, og likevel en masse hverdagslige godting  ;) og før man aner det har det gått et par uker..... sånn er livet på Antiparos. Hvilket er helt ok for min del, og passer meg utmerket. Og jeg håper barnebarna mine kan få oppleve det neste år  ;)  Men hvis dere vil ha massevis av opplevelser i form av severdigheter, badeland, historiske steder osv, bør dere velge noe annet.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...