Logg inn med Facebook eller Google!

6 uker på øyhopping med barn

Started by hibri, 05. Jun 14, 22:59:02

Previous topic - Next topic

hibri

Hei! Vi er en familie på 4 som skal på øyhopping for første gang.  Barna er på 8 måned. og 4 år. Har lest mye om Hellas og tenker at det er lurt å ikke ha for store ambisjoner. Er det lurt å holde seg til et område? Paros og antiparos står høyt på lista, bør vi da holde oss i kykladene? Veldig takknemlig for råd og anbefalinger ang. hvilke øyer som vi bør prioritere! Vi har vært på Santorini. Veldig fint der, men drar ikke tilbake dit med barn denne gangen. Vi har også lurt på Kreta, men tenker vi tar den som en egen ferie en annen gang...eller?
Vi flyr til Aten. Vil helst komme oss videre dagen etter for heller å ta noen dager der på slutten av ferien. Kan dere anbefale noen rimelige hoteller der? Evt. et annet litt bedre for tilbaketuren?
Gledet oss veldig!

Svein~B

Ja, det er lurt å holde seg til et område, men på seks uker kan dere også rekke over mye. Det er mange øyer i Kykladene. Paros ligger veldig sentralt og har veldig gode forbindelser med Athen. Jeg tror jeg ville tatt den øya som den siste før hjemreisa og tatt mer avsidesliggende øyer først.

Koufonissi er veldig barnevennlig, med lite trafikk og langgrunne sandstrenger. På Paros vil jeg si at Naoussa er mest barnevennlig, særlig østsida av byen. Der er det også lite trafikk og langgrunn strand. Men de beste strendene må man i båt eller ha bil for å komme til.

Jeg vil anbefale Kimon og Economy som enkle og rimelige hoteller i Athen. Alexandros, Parthenon og Herodion er hoteller med litt høyere standard.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

tovebusk

Hei.
Med 6 uker til rådighet, heldige dere, ville jeg også fått med meg Naxos. Og bo ute på Maragas/Plaka , da har dere alt dere egentlig trenger. Anti Paros skal dere jo til, absolutt å anbefale med så små barn.

Svein~B

Ja, Baby Beach på Antiparos er ekstremt langgrunn, men det er også Agios Giorgios-stranda på Naxos. Så jeg vil si at dere bør bo på nordsida av havna på Antiparos og på østsida av Naxos by.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Kristian

Quote from: Svein~B on 09. Jun 14, 16:47:02
Ja, Baby Beach på Antiparos er ekstremt langgrunn, men det er også Agios Giorgios-stranda på Naxos. Så jeg vil si at dere bør bo på nordsida av havna på Antiparos og på østsida av Naxos by.


Går man nordvest på Ag. Georgios-stranda så har det stort sett de senere åra vært "babysamling" utenfor Finikas. Litt i sammenheng med "babyproduksjon" fra vertskapet på Finikas, men også vennligheten deres med småbarn.
Kristian/Planer er til for å utsettes

hibri

Tusen takk for gode anbefalinger! Vi tenker oss cirka 1 uke per øy med mulighet for både kortere og lengre opphold dersom vi liker/ikke liker oss et sted. Da blir det helt sikkert Paros,antiparos og Naxos. Hvilke andre øyer i kykladene kan dere anbefale? Hva synest dere om å kombinere kykladene med skopelos? Evt. Andre øyer dere ville anbefalt oss å kombinere kykladene med? Vi har 6uker til rådighet for øyhopping+3 dager til Athen på slutten av ferien!

Kristian

Quote from: hibri on 16. Jun 14, 13:44:41
Tusen takk for gode anbefalinger! Vi tenker oss cirka 1 uke per øy med mulighet for både kortere og lengre opphold dersom vi liker/ikke liker oss et sted. Da blir det helt sikkert Paros,antiparos og Naxos. Hvilke andre øyer i kykladene kan dere anbefale? Hva synest dere om å kombinere kykladene med skopelos? Evt. Andre øyer dere ville anbefalt oss å kombinere kykladene med? Vi har 6uker til rådighet for øyhopping+3 dager til Athen på slutten av ferien!


Skopelos blir for langt etter min mening

Dersom man planlegger litt med hensyn til båter er Milos et alternativ, også de Små Kyklader (Koufonissa og videre til Amorgos)

Jeg pleier å anbefale "Greek Island Hopping" som utgangspunkt. Så kan man søke de enkelte øyer og følgende sider for skip: GTP og Openseas (også de enkelte selskapene)

Ios kan være et alternativ ned i bukta avhengig av tidspunkt, selv om det er et ungdoms festested.

Kristian/Planer er til for å utsettes

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...