Logg inn med Facebook eller Google!

3 uker i Kykladene i Juli 2013

Started by carolineogmaren, 04. Mar 13, 21:12:24

Previous topic - Next topic

carolineogmaren

04. Mar 13, 21:12:24 Last Edit: 05. Mar 13, 09:46:05 by carolineogmaren
Heisann!
Vi er to jenter som skal reise til Hellas i 23 dager i Juli.
Vi flyr til Athen, og tenkte å reise rundt i Kykladene i tre uker.  Ingen av oss har vært i Athen før, så det er jo et must å dra innom noen av severdighetene. Siden det garantert blir svært varmt mot slutten av Juli, så tenkte vi å starte med et par dager (to?) i Athen, bare så vi er sikre at vi faktisk får med oss noe uten å dåne av varme! :)

Men så, spørsmålet jeg har til dere er, hvilke øyer bør vi dra til? Hvor mange øyer kan vi dra til iløpet av tre uker?
Jeg kan jo si litt om hva vi ønsker med denne turen. Vi er to jenter som er veldig aktive, og som har lyst til å oppleve mye! Gå mange turer, finne små skjulte skatter, spennende kirker, oppdage historiske monumenter, generelt er vi lystne på å se nye kulturelle ting.
Vi er ikke her for å feste, eller å bade, men for å oppdage, rett og slett :) Hvilke øyer bør vi dra til, og hva burde vi se?

Jeg kan jo slenge ut et spørsmål til, hvordan er det med rom når man kommer ned dit? Er det mulig å få rom når man ankommer kaia? Eller burde vi bestille billetter før vi kommer?

Setter enormt stor pris på alle forslag til både øyer som må besøkes og ruter!

ingaberentine

Så flott at dere har valgt Hellas som reisemål.

Først av alt så ville jeg foreslå at dere legger Athen og opplevelsene der til slutt i ferien, av flere årsaker. For det første dere skal trolig også ta flyet hjem fra Athen også og da kan det være greit å ankomme Athen et par dager før flyet går og få med seg Athen da. Den viktigste grunnen er nok at som du selv sier så er det varmt i Hellas, men aller varmest i Athen, gjerne minst 5' varmere eller enda mer, enn ute på øyene. Derfor bør dere heller dra videre så fort som mulig til den første øya dere har tenkt å besøke og så bli mer vant til Varmen for lettere å tåle den til tider intense varmen det kan være i Athen.

Når det gjelder øyer eller steder å dra I Hellas, så vil jeg heller anbefale dere å kjøpe/låne på biblioteket noen reiseguider om Greske øyer, gjerne noen med mange bilder. Når dere finner noe som dere synes er spennende så kan dere jo søke opp her på Internet etter mer informasjon om akkurat den destinasjonen. Det er mange her på Forumet inklusive meg selv som liker seg godt på Naxos. Dette er vel den største øya i Kykladene og her bør man komme seg litt rundt enten med lokalbuss eller aller best med leiebil og oppleve forskjellige steder rundt på øya. Det er lett og kjør bil på Naxos, trafikken ute på øya er ikke særlig stor og veiene er gode, så det å kjøre selv er ikke vanskeig"¦"¦"¦.

Ole

Milos har en fantastisk, og spesiell, geologi. Her er noen bilder som viser dette: http://hellasforum.net/index.php?topic=4532.0
Mer om Milos: http://hellasforum.net/index.php?board=54.0

Naxos har alt. Paros har alt. Santorini er unik.

Ellers så er jeg enig med ingerberentine: Ta Athen til slutt. Mest pga. at dere må inn på fastlandet dagen før dere reiser hjem uansett. Dette for å være sikker på å nå flyet. Båter kan være innstilt pga. vind og andre grunner, så en buffer der er et must. Reis derfor inn til Athen to dager før flyet går, og nyt alle severdighetene i Athen.

Hut

Hei:) Vi var på øyhopping i fjor i Kykladene i to uker. Vi tilbrakte noen dager på Santorini først og var deretter på Naxos, Paros og Antiparos. Vi likte oss på alle øyene, men Antiparos kan nok bli kjedelig siden dere er ute etter opplevelser. Masse å se og oppleve både på Paros, men spesielt Naxos synes jeg. Vi var der bare i 4 dager dom var altfor lite så vi skal tilbake dit to uker i juli i år😊Dere bør leie bil og komme dere rundt. Vi gjorde det på Paros. Øya er ganske liten så dere trenger en dag eller to for å gå med dere det meste. Vi kjørte opp i fjellene og besøkte en fantastisk koselig landsby som var lite turistifisert når vi var der, en by hvor mange kunstnere hadde tilholdssted ble vi fortalt. Naossa og Pisa Livadi er også to steder dere bør få med dere. Naxos har det meste, helt fantastiske strender, koselige fjellandsbyer og gode muligheter for fotturer ble vi fortalt. Santorini og byene Fira og Oia (Ia) er også spekket med vakker utsikt, massevis av kirker og severdigheter. I Fira er det også muligheter for litt shopping, dog er det ikke spesielt billig. Vi hadde bestil rom på alle øyene på forhånd da vi er ganske kresne på standard, men det er absolutt ikke nødvendig. Det står massevis av romutleiere på kaia når båtene ankommer så å skaffe seg over setting vil jeg tro er det minste problem😊

Gled dere masse, Kykladene er fantastisk. Har reist mye og vært på mange øyer i Hellas tidligere men aldri hatt spesielt behov for å reise tilbake, ikke før vi kom til Naxos😊

Stenand

Uansett hvor dere reiser i Hellas vil dere finne noe - bare ha et åpent sinn. Har vært litt rundt over alt og aldri blitt skuffet eller hatt noen negative opplevelser. Skulle jeg gi noen forsiktige tips må det bli å ta Athen på hjemveien. Dra rett fra flyplassen til Rafina. Må dere overnatte er hotell Avra et bra valg. Ta første båt til Andros og bli der et par tre dager og senk skuldrene. Bo i Batsi og ta bussen til Andros by, som har en del severdigheter. Bruk et par dager på Mykonos, masse turister og veldig bråkete, men et herlig kaos. Fra Mykonos går det dagsturer(ikke på tirsdagene) til Delos, en fraflyttet øy med masse spennende historie og arkeologi. Naxos er et must stor øy veldig avslappet fine små landsbyer som Prokopios og Aigio Anna. Masse å se og oppleve. Men i bunn og grunn er det svært enkelt. Finn en båt og kjøp en billett :-)
SA

Anders

I deres situasjon og med tre uker til rådighet ville jeg valgt ruten Milos-Santorini-Naxos-Paros-Athen. Kanskje en overnatting i Athen/Pireus først, for å nå en morgen/formiddags-ferge til Milos. Jo tidligere man ankommer, jo lettere å finne vettuge rom.
Og skulle Milos fenge så dagene flyr, så kan man "velge vekk" Santorini og finne forbindelser direkte til Naxos. En uke der syns jeg er et must hvis målet er å komme seg rundt på øyen og få sett mest mulig. Deretter en "liten" uke på Paros, med dagstur over til Anti for å se grotten. Avslutte med minst to hele dager i Athen, den har utrolig mye å se og oppleve :-)
Lykke til med planleggingen :-)

carolineogmaren

Dere er fantastiske! Tusen hjertelig takk for alle tips:)
Da legger vi nok turen til Athen helt til sist! :) Jeg skal ned på biblioteket og hente et par reisebøker idag, så jeg gleder meg til å titte i dem! Regner med å drømme meg bort, heh:) Det er jo så utrolig mange fine øyer å velge mellom, men Milos og Naxos er definitivt øyer vi har lyst til å se!

stein

Hei. Hvis dere er ute etter noe enkelt, men sentralt i Athen, kan jeg anbefale Hotel Kimon. Midt i smørøyet med gangavstand til "alt". Plaka, Syntagma, Akropolis, Monastiraki, Ermou (shoppinggate), buss, trikk og T-bane. Jeg har bodd der i 2 netter 2 ganger og har bestilt 2 netter igjen i september. Det er enkel og grei standard og uten heis. Og verdens minste resepsjon  :)
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Frynse

05. Mar 13, 13:39:38 #8 Last Edit: 05. Mar 13, 14:13:56 by Frynse
Jeg personlig ville neppe valgt mer enn 3 øyer på runden.
Det er alltid litt stress å pakke ned, reise og pakke ut igjen.
I år har vi derfor valgt kun to øyer på knappe 3 uker for å bruke mest mulig tid på å senke skuldrene og minst mulig på å pakke og farte.

Om dere kommer til Athen mandag til torsdag, og ikke for sent på dagen, ville jeg tatt båt fra Rafina til Santorini kl. 1530 med ankomst 2055.
Så ville jeg blitt 3-4 dager på Santorini. Vi var der 3 dager for noen år siden, og det holdt for oss.
Santorini er spektakulært og alt det der, men dessverre også så alt for turistifisert.
Det er mye folk, trafikk og ståk, spesielt i Fira, og prisene er holdt oppe av amerikanere med blått hår som kommer fra cruisebåtene og betaler hva som helst for hva som helst.

Deretter ville jeg dratt til Antiparos for å føle på det stikk motsatte av Santorini, nemlig fred og ro. Vil dere ha et avbrekk fra det rolige, tar dere lett en dagstur eller tre over til Paros. Det satser vi på å gjøre i år.
Eventuelt kan dere velge å bo 4-5 dager på Antiparos og ditto på Paros, da avstanden mellom de to øyene er lik null, ergo kjapt å forflytte seg.

Til slutt ville jeg valgt Naxos, min favorittøy.
Her er det noe for enhver smak, både laidback og futt og fart.
I tillegg er øya et knutepunkt for båttrafikken, så dere er nokså sikre på å komme dere i land i rett tid.

Avrunder dere med et par overnattinger i Athen, så dere får med dere Akropolis og området rundt, skulle dere være så fulle av inntrykk at dere klarer dere en stund.

Kan anbefale et bra hotell som ligger i gangavstand til "alt" samtidig som prisene er gode og servicen upåklagelig.
De har også en takterrasse med utsikt mot Akropolis.
http://www.economyhotel.gr/

bengalow

05. Mar 13, 15:05:09 #9 Last Edit: 05. Mar 13, 15:06:58 by bengalow
Jag har också bott på Economy, och det var ett bra ställe att bo på, men omgivningarna är inte bra, speciellt på kvällen. Området kallas "Little Asia", precis bakom Atens kommunalhus. Att gå omkring där på dagen är nästan pittoreskt - man tror man har kommit till Afrika eller Sydostasien - det finns inte en grek som bor där.
Nuförtiden drar vi aldrig upp mot Omonia pga av rånrisk, och annan osäkerhet, men åt andra hållet på Athinas, alltså Monastiraki. Hotell Attalos ligger perfekt för detta.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

ingaberentine

Hei igjen.

Ser at mange anbefaler Milos og Naxos og det støtter jeg mer enn gjerne. Skal selv 2 turer til Hellas i år og på begge turene skal jeg innom Naxos noen dager og vår første øy i selve sommerferien blir Milos. Vet ikke om noen har nevnt det før, men det er forholdsvis rimelig å bruke innenriksfly i Hellas og til sommeren skal vi fly videre til Milos. Etter 5 til 6 dager (skulle gjerne vært der lenger, men det er hva vi har tid til i år) tar vi ferge videre til Naxos, muligens med båtbytte på Folegandros, men akkurat det bestemmer vi nærmere sommeren, når de fleste sommerrutene for fergene er lagt ut, sånn uti begynnelsen av mai en gang. Men har man tenkt å bruke fly, som kan være et godt alternativ, så forsvinner billettene fort og bør derfor kjøpes tidligst mulig. Er enig i at det kan være ok å starte på den øya som ligger lengst vekk fra Athen og jobbe seg inn mot Athen igjen.

Selv avslutter vi alltid ferien på Antiparos, det har vi gjort i over 20 år og skal gjøre det på begge turene i år også. På alle andre øyer enn Antiparos er vi som dere aktive og reiser rundt og oppsøker det som kan oppleves rundt om på øyene. Men når vi kommer til Antiparos, så stresser vi helt ned, bare slapper av og koser oss. Det vil for mitt vedkommende si at jeg går rundt og snakker med dem som jeg møter på min vei, tar en tur innom stranden, snakker med utleier av rommet og om jeg orker så fotograferer jeg litt. Grunnen til at vi trives så godt på Antiparos er at her fant vi en fredelig oase når barna var små. Opp igjennom årene har vi blitt kjent med en del grekere som bor på Antiparos og det blir nesten som å reise og besøke venner når vi nå enda drar dit. Antiparos er også den øya vi bruker mest tid på.

Antiparos og Paros ligger jo veldig nær hverandre (det er bare 7 minutter med ferge mellom dem) og man kan godt utforske/besøke Paros også selv om man bor på Antiparos. Selv pleier vi å leie bil på Paros en dag og oppleve denne også. Tar fergen over til Paros, har gjort en avtale med bilutleier en/noen dager før og får bilen levert på kaien i Punda. Kjører på tur om dagen, setter bilen på kaien på Punda om ettermiddagen, tar fergen over til Antiparos, tar seg en dusj og hviler litt for så å ta fergen tilbake til Punda igjen, tar bilen og reiser ett eller annet sted på Paros og spiser middag og når kvelden kommer kjører tilbake til Punda igjen og setter fra seg bilen med nøklene på avtalt plass og tar fergen tilbake til Antiparos igjen. Vi pleier også å ha minst en kveld til i Parakia på Paros. Da tar vi som regel direktebåten inn til Parakia, koser oss der om kvelden, tar buss/taxi tilbake til Punda og fergen over til Antiparos igjen. Så disse 2 øyene lar seg veldig greit kombinere enten man bor på Antiparos eller Paros"¦"¦"¦"¦

Anders

Jeg tenkte nå helst at siden utgangspunktet var vandreturer og opplevelser og ikke så mye bading, så ville det være mere givende å bo på Paros og heller svippe over til Anti. For der er det jo "ingentingen" som er den store opplevelsen :-)

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...