Logg inn med Facebook eller Google!

Å reise alene til Hellas

Started by Ole, 11. May 08, 14:21:12

Previous topic - Next topic

cb

Jeg reiser i slutten  av Juni alene til Korfu.Har vært der 7 ganger tidligere,men dette er første gang alene.Både gleder og gruer meg:-)
Blir noe helt nytt å være alene på ferie.

marjana

Det blir sikkert fint!
Da har du vært der før, og da er det bare å ta bilder, nyte late dager og hilse på folk! Det er jo det som er ferie.

Så kan man alltids gå rundt med oppgaver i livet- være opptatt med noe.
Jeg likte godt å ha med meg en Middelhavsflora. Finne ut av store trær, til den minste lille blomst. Urter til mat og mot sykdommer, ble oppatt lenge og vel med det.
På taverna etterpå spurte jeg om oppskrifter. Hvordan bruker dere grekere salvie i maten, for eksempel.

Men å snakke med folk er fint. Bare spørre noen om et glass vann så blir du invitert på middag....
Glika i zoi

Tjorven

Jeg har alltid notisboka med meg, eller jeg skriver kort mens jeg venter på maten. Det meste går pr. mobil for tida, men jeg syns det er koseligere med et kort fra der man er, og så er det jo gøy for de hjemme å få kort også :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

cb

Quote from: \"marjana\"Det blir sikkert fint!
Da har du vært der før, og da er det bare å ta bilder, nyte late dager og hilse på folk! Det er jo det som er ferie.

Så kan man alltids gå rundt med oppgaver i livet- være opptatt med noe.
Jeg likte godt å ha med meg en Middelhavsflora. Finne ut av store trær, til den minste lille blomst. Urter til mat og mot sykdommer, ble oppatt lenge og vel med det.
På taverna etterpå spurte jeg om oppskrifter. Hvordan bruker dere grekere salvie i maten, for eksempel.

Men å snakke med folk er fint. Bare spørre noen om et glass vann så blir du invitert på middag....


Har noen kjente der nede,noen grekere og briter,så jeg er vel egentlig ikke alene sånn sett,men litt uvannt når jeg alltid har dratt sammen med en kjæreste.
Sannt som du sier at det er jo i kjennte omgivelser jeg skal være,og jeg gleder meg stort til å utforske på egenhånd:-)
Kanskje treffe noen søte jenter :bounce:

Jeg er svært interessert i den greske matkulturen,så det blir nok å fordype seg ytteligere i dette feltet denne gangen:-)

Bjørg

Har bare reist en gang alene i Hellas - og da valgte jeg å reise med en gruppe- Klassiske Hellas - på fastlandet. Topp tur - opplevelse og ikke noe problem å reise alene.
Derimot reiser jeg mye alene i jobbsammenheng - i Norge- og opplever mye av det samme som er skrevet her. Men man må gjøre noe ut av situasjonen selv. jeg spiser alltid middag ute - men velger alltid et hyggeli spisested - enten på hotellet eller andre steder - på anbefaling fra de lokale. Har med meg lesestoff - som tidsfordriv. Kvinne eller mann? Tror det også har noe med personligheten å gjøre. Har du lett for å komme i kontakt med folk så får du alltid en hyggelig opplevelse. Trekker du deg tilbake, tar ikke andre kontakt heller.
Men at kulturforskjellene er der Norge/Hellas, Mann/kvinne - må vi bare innse. Hellas og spesielt på øyene lever man i en annen verden - det kan man ikke komme unna. Vi må gjerne tro at likestillingen er den samme som her , Men........
 :bigsmurf:

øyvind

Hei har reist alene hvert år de siste syv årene,pluss sammen med kone og barn. Fordelene med å reise alene er at man lettere får kontakt med andre og at man er totalt fri til å bevege seg videre når man måtte ønske det uten å rådslå seg med andre. Sansene blir også skjerpet iforhold til det man opplever underveis.De negative ting jeg kan komme på er at bosteder man måtte leie blir delt på en istedet for eventuelt fler(har alltid reis i lavsesong og ligger endel ute i pose så ikke stort problem) det er noen ganger en absurd situasjon å sitte alene å spise middag når de andre sitter sammen og pludrer... men å reise alene kan absolutt anbefales

Gro

Det var godt å lese denne tråden igjen:) Trengte den:)
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

Heidrun

Quote from: \"Ole\"Det er klart at det er lite å tjene på en person for en taverna sammenlignet med en hel familie.

Selv kommer jeg nok til å ta en sen lunch som middag. Når andre går ut og spiser middag står jeg heller klar med kamera for å knipse solnedganger (uten elg :smile: ).

Vil ikke si det Ole. De gangene jeg har gått ut alene. Være seg Chania eller noe annet sted i syden. Så har jeg fått en regning på mat,2 flasker god vin, noen drinker og noen øl.
Så jeg vil tippe at de tjener nok på meg som det er
Yamas til livet og til

Heidrun

Quote from: \"Ole\"Det er klart at det er lite å tjene på en person for en taverna sammenlignet med en hel familie.

Selv kommer jeg nok til å ta en sen lunch som middag. Når andre går ut og spiser middag står jeg heller klar med kamera for å knipse solnedganger (uten elg :smile: ).

Vil ikke si det Ole. De gangene jeg har gått ut alene. Være seg Chania eller noe annet sted i syden. Så har jeg fått en regning på mat,2 flasker god vin, noen drinker og noen øl.
Så jeg vil tippe at de tjener nok på meg som det er
Yamas til livet og til

Anders

eh... spiste du bare regningen da, eller...?
:-)

Sjøløve

Denne tråden dukket igrunnen ganske beleilig opp igjen akkurat nå - siden jeg muligens kan få et dilemma til høsten
Jeg ønsker meg som vanlig 2 uker i Hellas i september - mens han jeg pleier å reise sammen med (les mannen min) kan få litt problemer med å ta mer enn ei uke fri fra jobb på den tida.
Hva gjør jeg da, drar hjem sammen med han etter bare ei uke - eller blir alene igjen den siste uka ?
Det var ganske OK å lese gjennom innleggene her - høres ikke ut som om det er det minste \"skummelt\" å være alene kvinne på ferie på ei gresk øy.
Jeg ser for meg at det kanskje er enklere å komme i kontakt med andre på ei mindre øy.  Kanskje vi kunne vært begge to på Naxos den første uka, så drar han hjem og jeg drar alene over til Amorgos f.eks.  Har jo så fryktelig lyst til å oppleve den øya.
Forhåpentligvis klarer han å få til 2 ukers høstfri, men ifall det ikke går, virker det litt fristende å bli igjen alene, men tør jeg det, da ?  
Har jo aldri feriert helt alene før........... :sad1:
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Anders

Tror ikke det er \"skummelt\" i det hele tatt... hvis du tenker på det å være enslig kvinne og kanskje oppleve ubehagelige ting. Både Naxos og Amorgos virker som utmerkede steder å feriere alene, og jeg har som mål å få det til sjøl... bare finanserne roer seg litt :-)
Og et lite hint til sitt vertskap om hvorfor man er alene, så ordner alt seg... er det noe de kan der på de øyene så er det å ta seg av folk :-)

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...