Logg inn med Facebook eller Google!

SeaJet eller Bluestar fra Athen til Naxos

Started by -molly, 30. Apr 17, 10:59:56

Previous topic - Next topic

-molly

Hei! Trenger tips ang 'hurtigbåt' fra Athen til Naxos. Er fristende å komme frem raskere og tidligere på kvelden, enn m Bluestar.  (reiser m tre barn 7-10 år i begynnelsen av juli 2017). Men har ikke så god erfaring med Seajets etc. både pga bølger, dårlig m servering, ikke plass til å bevege seg rundt  etc. Men kanskje er hurtigbåtene på disse strekningene så store og helt greie så vi bare får leve med disse ulempene for å komme tidligere og mer uthvilt frem? Supert om noen har erfaringer, tips og pros/cons å dele med meg:)

Frynse

30. Apr 17, 11:32:49 #1 Last Edit: 30. Apr 17, 11:37:09 by Frynse
Jeg tok SeaJet 2 fra Rafina til Paros for noen år siden, og det var den kjipeste båtturen jeg har hatt i Hellas.
Trangt og kjipt.
Null å ta seg til annet enn å sitte i setet.
Til alt overmål hadde rederiet til og med dobbeltbooket flere seter, dvs. klart å selge samme setene flere ganger, noe som lagde det komplette kaos.
Reisefølget bler derfor spredd rundt flere steder i båten.

Nå skal det sies at jeg skal ta samme båten i sommer, men da er det snakk om kortere strekninger og få alternativer.

Dersom det blåser opp kan hurtigbåtene bli forsinket eller innstilt, men det skal mye til om BS ikke går som de skal.

Kort sagt, ta Blue Star, ihvertfall om det er snakk om SeaJet 2.
Bruker lengre tid, men koster det halve.

Når på dagen tenker dere å dra fra Athen ?
Kan det være et alternativ å ta båt fra Rafina istedenfor Pireus ?

Anders

Er ikke helt enig med frynse i vurderingen av SeaJet, men enig i at Blue Star er et bedre alternativ.

Frynse

Jeg beskrev min konkrete opplevelse med SeaJet 2, og den står jeg for.
Hva angår de andre båtene til samme selskap, vet jeg ikke stort annet enn at de er raskere, dyrere og mer sårbare for vær og vind enn BS.

polyanna

Quote from: Frynse on 30. Apr 17, 12:53:39
Jeg beskrev min konkrete opplevelse med SeaJet 2, og den står jeg for.


Fint. Det var jo det som var spørsmålet, ikke sant. Så hva Anders ikke var helt enig i, uten å si noe konkret, blir umulig å sammenligne. Har selv tatt hurtigbåten, men tidlig i mai og med blank sjø. Litt kjedelig reisemåte, men OK.

Svein~B

01. May 17, 10:35:06 #5 Last Edit: 01. May 17, 22:18:17 by Svein~B
Jeg har ikke reist med Seajet, men jeg har reist med andre hurtigbåter, både store og små og må si meg enig med Polyanna i at det er kjedelig. Du reiser i en blikkboks, det forventes at du sitter i setet ditt hele tida og det fins ikke noe annet å finne på. Det fins for eksempel ikke noe lekerom eller kino, noe som etter hvert gjør at det blir lekerom overalt og det kan være litt slitsomt.

Å reise med et stort skip er en opplevelse. Du kan være på dekk og kjenne vinden og sjølufta. Du kan bevege deg omkring og se langt av gårde. Legger den til i andre havner underveis, kan du stå og følge med på livet på kaien og det er litt av et liv. Om du reiser i kveldingen, sånn som du kommer til å gjøre, kan du se solnedgangen. Deretter, når det er mørkt, kan du se skip og øyer i det fjerne og stjerner. Sitter du inne i salongen, ser du ingenting. Og hvilken rolle spiller det om du kommer fram en time eller to tidligere? Du har ferie og du bruker den tida til å oppleve noe. Til og med om du må vente noen timer i Pireus, vil jeg si at det er mer interessant enn å tilbringe de timene på en hurtigbåt.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

polyanna

01. May 17, 11:34:27 #6 Last Edit: 01. May 17, 11:36:04 by polyanna
[quote author=Svein~B link=topic=10771.msg183039#msg183039 date=1493627706

Å reise med et stort skip er en opplevelse. Du kan være på dekk og kjenne vinden og sjølufta. Du kan bevege deg omkring og se langt av gårde. Legger den til i andre havner underveis, kan du stå og følge med på livet på kaien og det er litt av et liv. Om du reiser i kveldingen, sånn som du kommer til å gjøre, kan du se solnedgangen. Deretter, når et er mørkt, kan du se skip og øyer i det fjerne og stjerner.
[/quote]

Så vakkert beskrevet.  :)

Heidrun

Nå er ikke jeg en danskebåttype. Men de fleste som reiser med båt i Hellas, reiser for å komme seg frem. Og det å da sitte å se på stjernene og lignende. Ja det er for meg temmelig bortinatta. Jeg vil fort frem, og nyde mest mulig tid på stedet jeg vil til. Så 2 timer kan bety en stor forskjell. Blir det for lange strekninger så tar jeg innenriksfly.
Tok en båt fra Lesvos til Chios for endel år siden, eller var det motsatt vei. En båt som tok sin tid. Og Zeus vet hvor det var inni hampen kjedelig
Yamas til livet og til

-molly

Hei og takk for svar og betraktninger. Vi har nå landet på SeaJet'en fra Rafina til Naxos. Generelt foretrekker jeg helt klart BS, og vi har booket den "hjem" igjen til Athen. Men på veien ned ønsker vi å komme frem tidligere på kvelden pga. ganske små barn og at vi har vært på reise siden grytidlig morgen/natt i Norge. Må innrømme at jeg gruer meg til SeaJet-turen, men satser på at det er verdt det for å komme litt tidligere frem... (kl. 19.30 i stedet for 23.30). Uansett gleder vi oss masse til Hellasturen vår og besøk på Naxos og AntiParos:):)

Lous

Det med å komme frem med små barn, ja det kjøper jeg. Men å sitte 2 timer lenger på Delos med en god bok og en brus gjør jo ikke meg noe da. Kanskje mye mer avslappende enn disse små sardinboksene som hopper og spretter med bølgene. Nå spissformulerte jeg litt.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...