Logg inn med Facebook eller Google!

Norsk bil

Started by Ole J. G. Hansen, 18. Mar 17, 15:47:53

Previous topic - Next topic

Ole J. G. Hansen

Jeg lurer på om noen har erfaringer med norsk-registrert bil her nede. Jeg har en bil her, fra Norge, som jeg skal kjøre opp til Norge igjen snart. Problemet er: Den har vært her i 6 måneder i slutten av Mars, så da må jeg kjøre den ut før det i følge reglene. Men det passer veldig dårlig akkurat nå å gjøre dette, av jobb relaterte hensyn og det faktum at jeg kun har sommerdekk på bilen og vil helst unngå å måtte kjøpe nye vinterdekk for turen over Østerrike, så jeg vil gjerne kunne vente ca en måned til før jeg drar.

Nå har jeg ikke noe bevis for når bilen kom til landet i utgangspunktet, jeg kom over grensa ifra Bulgaria, der tollerne sjekket vognkort og pass. Jeg ikke om de registrerte bilen i noe system der, det vil i tilfelle være eneste beviset som kan oppdrives om de sjekker det.

Nå tenker jeg å reise over til Italia på returen, er det vanlig at de kontrollerer slikt når en forlater landet?

Er det noen som vet hvor nøye de er på dette (vet som sagt ikke en gang om de registrerte bilen i noe database når jeg ankom), er det nok å ta en tur over til Italia og tilbake, eller er det eventuelt en måte jeg kan få en offisiell forlengelse av denne perioden?

Har sett varianter av dette spørsmålet i andre poster her inne, noen sier bare sats på at du ikke blir kontrollert, andre sier at en tur over til Italia og tilbake er nok. Men er det noen som har faktisk erfaring med dette? Vil ikke vente en måned over tiden for så å bli stoppet på ferge-kaien når jeg skal dra.

Kritios

Vi kom over fra Makedonia med bobilen i slutten av august, var i Hellas i nesten 3 måneder og reiste ut igjen fra Patras til Bari i slutten av november.
Ingen spurte hvor lenge vi hadde vært i Hellas da vi kjørte om bord i ferja i Patras. 
Så jeg tror ikke du trenger å bekymre deg så mye om dette  :D
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

Kritios

Forresten så kan det være vi treffes i Østerrike.
Vi skal nemlig kjøre ned med en annen bil som vi skal bruke på Kreta i sommer.
Vi tar ferja fra Stavanger 30. april og satser på ferje fra Venezia til Patras natt til den 3. mai.
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

Ole J. G. Hansen

Takk for svar :)

Det jeg er redd for er jo at de har kameraer som registrerer skiltene, og får opp om det er gått over tida. Men, dette forutsetter jo et par ting, som at bilen finnes i et slikt register (som jeg ikke vet), og at de har slike avanserte systemer her, noe som madammen mener er høyst tvilsomt. Er nok kanskje bare det at eg tenker på hvordan det er i Norge, der politiet har scannere og et skikkelig register, som skaper litt paranoia :P

Fant info på the Directorate for the Supervision and Control of Cars, der en visstnok kan få litt informasjon rundt dette. Skal prøve å kontakte dem i løpet av uka.

Ole J. G. Hansen

Da har eg vært i kontakt med "The Directorate for the Supervision and Control of Cars (DIPEAK)" i Piraeus anngående dette. Den Norske Ambassaden rådet meg til å kontakte dem, da det er de som har med alt slikt å gjøre. Det er mulig å utvide 6-måneders perioden til 9 og 12 måneder, mot et vederlag. Det en må ha er en del dokumenter: Utskrift fra folkeregisteret (for å bevise at du ikke er bosatt i Hellas), forsikringspapirer (både for bilen og deg selv), Bevis på eierskap av bilen, bekreftelse fra norsk arbeidsgiver på at du faktisk jobber i Norge (lønnslipp er kanskje nok her, eventuelt ansettelseskontrakt), og pass. Disse dokumentene må en få oversatt til gresk av en godkjent oversetter. Mye styr altså, men det er fullt mulig å gjøre dette innenfor lovens rammer. Godt å vite.

Men, jeg har vært her med bilen i 6 måneder på onsdag, og jeg rekker ikke å få ordnet disse papirene innen da. Rådet han ga meg da var å ta en tur over til Italia og tilbake igjen, og ta vare på retur billetten, som da blir den de vil se på om en blir kontrollert senere. Om en har kommet over grensen i nord (som jeg gjorde) så har de muligheten til å sjekke dette i toll-registeret, så biler blir registrert der, men så lenge du har en båt billett vil de ikke gå inn å sjekke noe nærmere der. Det som er viktig å huske på her er at du må ikke bestille tur-retur billett, for da kan de se at du reiste ut fra Hellas og, og da vil de sjekke nøyere.

Så, trikset med å dra over til Italia og tilbake er tydeligvis innafor :)

I kveld drar jeg til Italia :)

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...