Logg inn med Facebook eller Google!

Aleneferie, tips til hvor?

Started by fisk31, 26. Apr 16, 21:42:19

Previous topic - Next topic

stein

Hvis du er så heldig at du får en natt på Folegandros, må du ta joggeskoene fatt og gå opp i Choraen. Byen på stupet. Den er nærmest som en oase i dette så normalt godt svidde og grå landskapet. Spis middag her og ta bussen tilbake til havna.
Håper du også får med deg Ios og Anafi. På Anafi går du den gamle eselvegen opp i choraen som er helt fantastisk. 

Her ligger Chora Folegandros helt ute på stupet.


Her er vi på Anafi, naboøya til Santorini og ser opp mot Choraen.
Navigare necesse est, vivere non est necesse

fisk31

Tusen takk for svar! Nå gleder jeg meg bare enda mer! :)
Dette skal jeg huske, der så det flott ut! Jeg har 3 dager for meg selv (utenom seilturen da, der opplegget er fastlagt). 2 i Mykonos og 1 i Santorini. Da skal jeg nok bare slappe av tenker jeg og ta ting i mitt eget tempo.

Men selvsagt også tid på stranda ønsker jeg, og god mat ;)
Noen som vet hvor man bør bo i Mykonos - med fin avstand til bra strand og ikke altfor langt fra flyplassen? Er den Paradisstranden det beste der? Jeg skal lete etter noe rimelig, denne turen ble ikke billig... (Slik er det vel når man bestiller sent..) Jeg drar 8. jul, er jo ikke lenge til!

Først var jeg litt skeptisk til å reise alene... Men nå er jeg på den andre siden veldig spent på hvordan det blir og på hvem jeg møter. Turen har deltakere fra USA, Canada og England, og jeg fikk sjekket at aldersgruppene stemte noenlunde (ville helst ikke havne på tur med bare par/barnefamilier eller partyungdom..)
Veldig bra at man kan maile reiseselskapet og spørre om slike ting.

stein

En dag på Santorini? Fra ca frokost til neste dag da flyet går? De fleste her bor på Babis. Fantastisk service. Han henter deg for eksempel i yachthavna som ligger lang unna alt annet (forresten en grusom havn), og kjører til flyplassen dagen etter. Han har også stadige rutemessige kjøringer til Oia så du kan spise og se solnedgangen der. Alt inkludert i en rimelig hotellpris. Babis har gangavstand til sentrum (Fira) selv om det er et lite stykke å gå.
Vi tok bussen til Perissa en dag for å ligge på stranda. Bra det altså med gratis senger og parasoller og masse spisesteder. Men som en kamerat av meg sider "Lido parade"  ;)
Santorini er et, i våre øyne, turisthelvete. Andre elsker Santorini. Vi fant oss en Gyrossjappe på torget og satt der og så på kaoset. Trafikkaos, cruiseturister som løp, altfor mange turister osv.

Men når alt det er sagt, veldig glad for å ha vært der :-)
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Lous

På Mykonos ville jeg finne bosted utenfor Mykonos by. Vi bodde en gang i Ornos. 10 min til Mykonos by med buss eller taxi. Da har du strendene innen ok avstand (buss/taxi) eller stranda i Ornos som også er bra. Ornos er en stille by om natta. Det er ikke Mykonos by, om du sverger til bysentrum.

Svein~B

02. Jun 16, 08:00:20 #28 Last Edit: 02. Jun 16, 08:04:41 by Svein~B
De fineste strendene er på sørkysten og jeg tror det er en smakssak hvilken som er finest. Jeg likte meg også veldig godt i Ornos. Det er et ganske landlig sted med ei helt nydelig sandstrand. Det går buss til byen én gang i timen eller oftere og turen tar bare ti minutter. Jeg kan anbefale Apartments Anemos. Det ligger litt opp fra stranda, har basseng og det er en butikk rett rundt hjørnet. Det er et lite sentrum enda litt lenger opp.

www.anemosmykonos.com

Et godt alternativ er Platy Gialos. Der er stranda litt mindre, men det går badebåter til strendene lenger øst og det går også en sti langs kysten, så du kan gå ene veien og ta båten tilbake eller omvendt. Også derfra går det buss til byen hver time fra tidlig morgen til langt på natt og turen tar ti minutter. Jeg kan anbefale Hotel Argo. Det ligger litt opp fra stranda, med praktfull utsikt, basseng, butikk rett over veien og flere butikker nede ved stranda.

http://argo-mykonos.gr/

Jeg tror ikke det går buss til flyplassen. Jeg tror du må regne med at en taxi fra ett av de nevnte stedene koster cirka ti euro. Noen hoteller skysser til og fra flyplassen og havna. Spør gjerne om det før du booker, så er det avtalt hvis de har det. Begge de to bostedene som jeg anbefaler har det.

Hvis du skal ha det rimelig, tror jeg heller du bare må finne bosted på stedet. Mykonos er ei forholdsvis dyr øy, men også der får du god pris på drop-in. Men det koster i hvert fall ingenting å sende en mail og be om et tilbud.

Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...