Logg inn med Facebook eller Google!

Aleneferie, tips til hvor?

Started by fisk31, 26. Apr 16, 21:42:19

Previous topic - Next topic

mouche

Ja, men her kommer man alene til et sted for første gang og man vet ikke hvem man møter. Derfor kan jeg faktisk ikke se hvordan man kan hevde at en øy er bedre enn en annen mht å komme i kontakt med andre mennesker?

Frynse

Jeg tror det ideelle i ditt tilfelle vil være å unngå både turistmaskinene og de mest øde stedene.

Finn et sted på ei øy der det er turisme, men ikke bare turisme, så kommer du i kontakt med folk og finner på noe å gjøre om dagene.
Kykladene er allerede forslått, og det vil jeg støtte.
Ta gjerne en øyhopping, så får du både fartet litt og sett nye ting.
Bor du noen dager på Antiparos, trives du sikkert såpass at du stadig vil tilbake.
Her har du egentlig alt du trenger i en liten og oversiktlig pakke, gode strender, båtturer med bading og grill, en finfin gågate med herlig folkeliv om kvelden osv.
Kjapt gjort å ta lokalbåt/ferge over til Paros og farte rundt med buss er det også.
Sist vi var på Anti brukte vi et par dager på Paros der vi tok buss til landsbyer, badet og koste oss.
Avslutter du på Naxos er det plenty å ta seg til der.
Øya har alt, både byliv og søvnige landsbyer.
Det er raskt og enkelt å bruke buss rundt på øya og bussene går "hele tiden" om sommeren.
Naxos har sannsynligvis de beste strendene i Kykladene.

Lous

Vi alle er vel påvirket av hvor vi liker oss best. Jeg har reist mye i kykladen og trives best der. Jeg har også feriert 8 ulike steder på kreta. Bl.a. i Paleochora. Det var jo en fin by, men det ble med den ene gangen. Mens andre vender jeg tilbake til.
Når det gjelder øyene i kykladen, så ønsker jeg meg alltid tilbake. Grunnen (tror jeg) er menneskene, tempo (ned med skuldrene), de flotte strendene. Men så er det jo slik at ingen eier sannheten.

Frynse

Helt sant at vi er forskjellige og foretrekker forskjellige ting, men ut fra det trådstarter søker tror jeg neppe neppe hun gjør mye feil om hun velger en eller flere øyer i Kykladene.
Øygruppen er en slags buljongterning, dvs. mye forskjellig i en pakke der Naxos så og si er selve kjernen i buljongterningen.

kaka

27. Apr 16, 21:40:55 #16 Last Edit: 27. Apr 16, 21:43:16 by kaka
Quote from: fisk31 on 27. Apr 16, 11:12:09
Tusen takk for mange gode tips! Noen kriterier til: jeg kommer ikke til å leie bil, er det mulighet for gode utflukter med buss e.l. på stedene dere foreslår? Jeg er også glad i shopping og byer av en viss størrelse - hvordan er det på stedene dere nevner? Og hva med båtturer? (Kan jo bli behov for å fylle dagene ettersom man er alene). Og er det veldig trangt på strendene i juni / juli?

Alle stedene dere nevner kan virke aktuelle for meg! Finner jeg hoteller på disse stedene der jeg kan bo i gangavstand til både fin stand og sentrum?

Hvordan er det å komme i kontakt med lokalbefolkningen - og andre turister? Hadde jo vært gøy å bli kjent med noen ila turen min.. Føles litt flaut å reise alene, så jeg håper forsåvidt at dette ikke er en veldig uvanlig ting å gjøre? Hvordan er det å gå ut for på spise alene på kvelden, noen som vet?


Her drysser forslagene inn, og det er jo hyggelig :) Vi har forskjellig preferanser, som flere har vært inne på.
For å svare mer utfyllende på mine forslag, så går det buss fra Plomari til "hovestaden" Mytilini, på Lesvos, et par- tre ganger daglig. Ca 1 times tur, der du får sett litt av øya fra bussen. Mytilini synes jeg er en fantastisk by! (og ikke la deg skremme av tanke på flyktninger)
Med Lilleput reiser kan du bo i passe gåavstand både til strand og sentrum.
Det går også båtturer, både arrangert av Lilleput, og ellers.
Jeg har reist alene i mange år, og det folk ofte lurer på er hvordan det er å gå ut å spise alene. For min del synes jeg det går greit. Men, der er vi jo forskjellige. Hvis du ønsker, kan du komme i kontakt med folk også :)

I Kardamili, på Peloponnes, er det vanskelig å ikke komme i kontakt med folk :) Der går også buss til Kalamata, der du kan handle, om behovet dukker opp.
KariK

Kalimera

Athen er en strålende ferieby! Glyfada og Voula området er rolige områder. Fin sandstrand i Glyfada. Trikken går inn til sentrum av Athen. Finnes rimelige hoteller i området som bestilles separat akkurat som flyreisen. Du finner stort sett det du ønsker :-).

marjana

Jeg henger meg faktisk på forslaget om å øyhoppe i Kykladene. Du kan fly til Athen eller Santorini og reise fra den ene eller den andre flyplassen etter som det passer utfra der du reiser fra Norge.

Det er korte distanser mellom øyene, så der du trives og treffer folk er det jo bare å bli værende en stund.

Jeg har reist alene i Hellas veldig mye, og det er trygt som alenereisende jente. Å spise ute alene om kvelden synes jeg ikke er noe problem. Alltid noe å se på, og det er vanligvis lett å komme i kontakt med folk. De som driver restauranten slår seg ofte ned med en prat, og det hjelper å ha mange spørsmål på hjertet for da blir man gjerne sittende der med mange folk som kan komme med svar og tips osv. rundt bordet!

God tur og lykke til!





Glika i zoi

Kritios

Quote from: fisk31 on 27. Apr 16, 11:12:09
Tusen takk for mange gode tips! Noen kriterier til: jeg kommer ikke til å leie bil, er det mulighet for gode utflukter med buss e.l. på stedene dere foreslår? Jeg er også glad i shopping og byer av en viss størrelse - hvordan er det på stedene dere nevner? Og hva med båtturer? (Kan jo bli behov for å fylle dagene ettersom man er alene). Og er det veldig trangt på strendene i juni / juli?

Alle stedene dere nevner kan virke aktuelle for meg! Finner jeg hoteller på disse stedene der jeg kan bo i gangavstand til både fin stand og sentrum?

Hvordan er det å komme i kontakt med lokalbefolkningen - og andre turister? Hadde jo vært gøy å bli kjent med noen ila turen min.. Føles litt flaut å reise alene, så jeg håper forsåvidt at dette ikke er en veldig uvanlig ting å gjøre? Hvordan er det å gå ut for på spise alene på kvelden, noen som vet?


Jeg vil anbefale deg Kreta, kysten vest for Platanias, altså Gerani, Maleme eller Tavronitis, eller også Kolymbari for den saks skyld.
God bussforbindelse hver halvtime til / fra Chania som jo er et shoppingeldorado.
Det går også jevnlig buss til andre deler av øya.
Jeg har selv 9 års erfaring fra området, her vil du like deg  8)
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

Anders

"Alle" vet hva jeg anbefaler.... men Antiparos virker som en grei plass hvis du reiser alene. Skulle du så videre finne på å dra til Naxos, så holder det å spørre etter meg :-) Kontakt med folk får du uansett hvor du reiser. Og det å spise alene kan noen ganger være mer kontaktskapende enn man skulle tro....

Svein~B

Hvis du skal fly til Athen og ha muligheten for å ta dagsturer til Athen, er det bokstavelig talt Egina og Angistri som er mest nærliggende. Begge ligger en drøy times ferjetur fra Pireus og deretter en halv time med bane til Athen. Det er lite turister på disse øyene, men i helgene fylles det opp med athenere.

Bor du på Angistri, går det også fint an å ta en dagstur till Egina. Ta bussen til Afeas tempel. Gå deretter stien ned til Agia Marina. Ta et bad der før du tar bussen tilbake til Egina by.

Jeg vil si at Egina by er veldig koselig med trange bakgater med stort utvalg av butikker og serveringssteder. Går du til høyre når du komme rned igjen til havna, vil jeg anbefale den første restauranten som ligger i strandkanten rett bortenfor der kaien tar slutt. Bortenfor der igjen ligger stranda og et arkeologisk område.

På Angistri bør du helst bo i Skala. Det er der bilferjene legger til. Kommer du med hydrofoil, legger den til i Megalochori som er en liten busstur unna. Jeg vil anbefale Vasilaras Hotel som ligger en liten bakke opp fra kaien og stranda.

http://www.agistri-vasilaras.gr/vasilaras-hotel/
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

fisk31

TUSEN takk for flotte svar her inne, og beklager sent svar. Masse gode forslag fikk jeg, denne gangen valgte jeg likevel å gå for en gruppetur. Tenkte at på den måten får jeg se mye på en enkel måte, og blir kjent med folk slik at jeg slipper å spise middag alene, etc.

Jeg har valgt denne turen, som seiler over 8 dager fra Mykonos til Santorini.
https://www.gadventures.com/trips/sailing-greece-mykonos-to-santorini/388/

Får trent engelsken da det er et internasjonalt selskap, og 8 deltakere i gruppa. Da blir det Kykladene på meg! Underveis får vi se blant annet Naxos, Paros, Antiparos, Ios, Sifnos, Folegandros (det varierer visst litt hvor de stopper).
Hva tror dere om en sånn tur og de stedene jeg får se?

Trenger også noen tips, for jeg har noen dager alene i Mykonos og Santorini. Hvilke områder er bra å overnatte? Jeg vil gjerne være nær strand (hvor er de fineste strendene i Mykonos?) og med lett tilgjengelighet til butikker og restauranter, samt buss (evt taxi til flyplassen, men det blir vel ganske dyrt?)

Noen som har vært i Mykonos og kan fortelle litt? Gleder meg veldig! En slik gruppetur vil jo gjøre at jeg blir litt kjent med Hellas og får sett mange flotte steder, og ikke må velge ett sted. Har kun vært 1 gang i Hellas før (Korfu, der ble jeg ikke videre imponert...) så jeg regner med at det blir bedre denne gangen :)

stein

Det er helt fantastisk å seile i Hellas. Jeg har seilt her nesten hvert å siden 1991 og vært innom 70 greske øyer.
Du behøver ikke tenke mer på planlegging. Skipperen tar deg til de beste buktene hver dag for lunch og bading. Når dere kommer i havn om ettermiddagen blir det ofte å slappe av i cocpiten med noe godt å drikke og så går dere ut på kvelden og spiser.
Kos deg med en langsom og avslappende ferie med lange dager ombord på seilbåten.
Jeg og andre har lager flere tråder på underforumt Seiling. Feks denne http://hellasforum.net/index.php?topic=9441.0
Stein
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...