Logg inn med Facebook eller Google!

Paros-Syros i september

Started by Solgry, 24. Jan 16, 12:16:50

Previous topic - Next topic

Solgry

Vi tenker å ta noen dager på Syros i september, og drar da fra Paros. Finnes det ingen direkte forbindelse Paros-Syros?
Finner ingen på gtp.
Lodotter er englenes tøfler.....

Ole

Båtruter Paros-Syros er generelt veldig dårlig. Det er mulig du finner noe litt nærmere i tid, men mange alternativ blir det helt sikkert ikke. Kan det være et alternativ å reise om Mykonos?

JanBe

For et par år siden ønsket vi å dra same strekningen. Dette var riktignok I juli, men det var svært få båter som gikk direkte. Vi endte opp (som Ole foreslår) med å dra via Mykonos og hadde en overnatting der, men det var ok for vi hadde ikke vært på Mykonos før, så fikk vi sett litt av den øya også.............


Solgry

Ønsker ikke å dra via Mykonos. Er det heller ikke direkte forbindelse Naxos-Syros lenger? Vi tok BS Naxos-Syros i 2003.
Lodotter er englenes tøfler.....

JanBe

Ved søk på GTP I dag så er det kun avganger fra Mykonos og Tinos av alle øyene I Kykladene som har forbindelse med Syros I September 2016. Dette vil trolig forandre seg utover våren etter hvert som flere "høstruter" legges ut.

Ser ( i dag på Gtp, for September 2016) at det er mulig å dra fra Paros om formiddagen, hoppe av I enten på Mykonos eller Tinos, vente der maks et par timer for så å gå båt til Syros...........

Her er link til dages GTP sider med båt fra Kykladene til Syros I September 2016

http://www.gtp.gr/RoutesResults.asp?SchDay=0&SchMonth=9&SchYear=2016&CompanyID=0,2&SortType=1,2&AroundDate=0&Origin=EGRSKY,11700,4&Destination=EGRSKY73,12203,6

Her er link til dages GTP sider med båt fra Paros til Mykonos I September 2016

https://www.gtp.gr/RoutesResults.asp?SchDay=0&SchMonth=9&SchYear=2016&CompanyID=0,2&SortType=1,2&AroundDate=0&Origin=EGRSKY62,12096,6&Destination=EGRSKY71MYKMYK,12183,8

Her er link til dages GTP sider med båt fra Paros til Tinos I September 2016

https://www.gtp.gr/RoutesResults.asp?SchDay=0&SchMonth=9&SchYear=2016&CompanyID=0,2&SortType=1,2&AroundDate=0&Origin=EGRSKY62,12096,6&Destination=EGRSKY81TINTIN,12316,8

Solgry

Takk for info! Vi er ikke fremmed for tanken om å "mellomlande" på Mykonos eller Tinos, men ønsker ikke overnatting. Det er lenge til september, så det haster jo ikke!
Lodotter er englenes tøfler.....

Anders

Går ikke NEL-båtene lengre, da?

marjana

Quote from: Anders on 24. Jan 16, 20:33:13
Går ikke NEL-båtene lengre, da?


NEL-båtene Aqua Spirit og Aqua Jewel er konkurs, så de ligger i havn.

Artemis går nå for tiden i de vestlige Kykladene via Paros til Syros, og innom Lavrio, og rutene er så langt lagt ut til slutten av januar.
Glika i zoi

Anders

Virker jo litt rart? Med tanke på at Syros er det administrative sentrum, og Paros the traffikkale, så er det jo ren samfunnsinterresse å opprettholde daglige forbindelser?

Svein~B

Per i dag er det tre forbindelser per uke. Det beste tipset er at de kommet til å fortsette og at det kommer til å være noen flere avganger, siden det er sommer. Så det kommer nok til å være forbindelser bortimot hver dag, om ikke hver dag.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

marjana

06. Feb 16, 19:48:19 #11 Last Edit: 07. Feb 16, 01:07:55 by marjana
Om vinteren er det selvfølgelig færre ferger i trafikk enn om sommeren. De forhandler, og reforhandler kontraktene for fergene fortløpende, derfor er lokalrutene på www.gtp.gr bare lagt ut for en måned eller to. Det gjør de også i september, som er lavsesong. Lokalfergeruter er ferskvare.

Det er også hyppige streiker blant sjømennene nå, som knapt får betalt mer enn kun "lommepenger". Dette vet jeg fordi jeg kjenner en som jobber/jobbet? på NEL-lines Aqua Spirit som nå er konkurs og ligger i opplag i Lavrio. Mannskapet fikk kun nok penger til kaffe og røyk, og penger til mobiltelefonen sin så de i hvert fall kunne ringe hjem. Makis håpet på at rederiet ville etterbetale lønnene deres. Han satt fordypt med brillene på nesa og en dyp bekymringsrynke i panna  med en masse ubetalte regninger som måtte bare vente. Jeg spurte Makis om ikke han bare kunne finne seg en annen jobb på for eksempel Blue Star eller lignende, men hvis han forlot Aqua Spirit så fikk han ikke noen penger i det hele tatt. Han sa også at køen var lang av menn som gjerne ville jobbe på båten. De sitter i en felle med andre ord. Du kan jobbe og jobbe og håpe på at du får lønn en vakker dag, og hvis du stikker så taper du all opparbeidet lønn, pensjonspoeng, alt.

Selv satser jeg på at Artemis går fra Lavrio mandag 25. april når jeg skal dra fra flyplassen til Syros. Ellers blir det til Piraeus og ta Blue Star, som alltid går året rundt, rent bortsett fra når de streiker da.
Glika i zoi

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...