Logg inn med Facebook eller Google!

Hvor mye penger kan dere greie dere med på 14 dager i Hellas

Started by Heidrun, 04. Nov 09, 18:00:06

Previous topic - Next topic

Heidrun

Sett at dere skal spise ute Lunch og middag hver dag.
Yamas til livet og til

telma

Jeg har aldri vært i Hellas hvor problemstillingen har vært hvor mye(lite) penger jeg \"kan greie meg på\". Et grovbudsjett ja - men thats it.
Eksempelvis noen kalde Mythos går vanligvis med i løpet av en dag. Går aldri i butikken for å kjøpe disse for å spare penger, hvis en taverna passer bedre. Til lunch kan en saktens bli mett av en gyros, men hvis forholdene ligger til rette for det og en er skikkelig sulten og sugen på noe annet, kan lunchen bli mange ganger dyrere enn en gyros.
Middag ute kan være alt fra et enkelt - til et herremåltid med fersk fisk med tilhørende god vin. Kaffe med tilbehør - kanskje uten kaffe er heller ikke uvanlig etter en middag.
Som en hyggelig rogalandsdame sa en gang; er me på tur - så er me på tur.
Hver enkelt på finne sitt opplegg/budsjett her.

Anders

Aldri vært noen spesiell tanke her heller... man er jo på ferie og skal ha det litt behagelig, ikke sant? Ikke dermed sagt at man ikke er prisbevisst, men jeg ser ikke på prisene når jeg bestiller middag, for å si det sånn.
Men hvorfor ikke snu på flisen? Si at du har en sum...50€ for eksempel... vil det være nok til at du kan leve og spise som du vil den dagen? En frokost til 6-8 euro... noen mythos innimellom... en lunsj til 10-15... norsk avis?...tar du bussen til nabobyen, ja?... en flaske vann mens du tusler på stranden... hadde vært godt med en kopp kaffe :-)... femtilappen er fort borte før kvelden kommer og middag koster uansett om du lager eller kjøper. Hva er du i da? 70? 80? Jeg vet at mange par har tusenlappen som max pr dag, men da inkluderer det romleie...
Personlig? Hvis det var et mål? Skulle klart meg med 30€, men da hadde det ikke blitt en behagelig ferie :-)

Heidrun

Satt og tenkte gjennom årets ferie. Kom ikke under 150 euro om dagen. Og da hadde jeg betalt for ferien
Yamas til livet og til

Anders


Heidrun

Har som prinsipp å aldri tenke. Har jeg råd til det eller det. Noe av det verste jeg vet er å se på prisene når det er noe jeg vil ha
Yamas til livet og til

Anders

Hehe... DET får man si er litt av et prinsipp... fristende å spørre om det er gjennomTENKT :-)
Minner meg om en perle av gode gamle Groucho Marx: These are my principles. If you don\'t like them, I have others...
:-) :-) :-)

kaka

Quote from: \"Heidrun\"Satt og tenkte gjennom årets ferie. Kom ikke under 150 euro om dagen. Og da hadde jeg betalt for ferien
Tør nesten ikke si det, men den summen ha vært litt i underkant av  ukesforbruket mitt (før jeg ferierte på Sporadene).
KariK

Anders

Da har du tatt det veldig piano, kaka... men du er jo her, så du må jo ha spist NOE :-)

Heidrun

150 euro på en uke. Da kan man ikke gjøre mye Kaka
Yamas til livet og til

Anders

Tja... man kan jo nyte livet :-)
Kanskje vi bare har litt ulik oppfatning av hva som er nytelse?

JohnS

Jeg kom til å tenke på et meget hyggelig svensk par vi kom i prat med på en taverna i gamlebyen i Rethymnon i fjor.  De var ferdige med maten da vi kom, og satt og koste seg med resten av ei halvlitersmugge med hvitvin.

De roste den gode og billige spaghetti carbonara\'en de hadde spist, og fortalte at egentlig var en porsjon på deling nok for dem, hvis de spiste brødet de i alle fall betalte for.  Det viste seg  at de kunne priser og kvalitet på spaghettirettene på en rekke restauranter i byen, og det ble etter hvert klart at dette var bortimot fast meny hver kveld.  Da regningen kom, var den på eksakt 10 €.

Lunch spiste de i leiligheten, fikk vi etter hvert vite, og de brukte dagene til å gå lange turer og bade.

Umiddelbart lo vi litt for oss selv av at folk kan være så \"gjerrige\", men etter hvert begynte vi å tenke litt lengre.  Det finnes nok folk som ser dette som den eneste muligheten til å ha råd til å besøke sitt favorittsted i verden, og får mye ut av en slik ferie også.  Selv behøver jeg ikke å gå lengre enn til våre camping-ferier i Danmark da ungene var små, og feriens høydepunkt var den ene gangen i ferien vi tok oss råd til å spise middag ute.  Vi ser nå tilbake på disse turene med stor glede.

Så dersom spørsmålet er hvor lite man kan greie seg med, tror jeg det er et spørsmål om innstilling, og kanskje hadde \"spaghetti-paret\" like stor glede av ferien som oss, med vårt grovbudsjett på 100 € pr. dag?
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...