Logg inn med Facebook eller Google!

"Mine" morsomme memoarer

Started by fila, 16. Jan 17, 13:26:50

Previous topic - Next topic

fila

Vi har sikkert alle opplevd episoder på våre Hellas-reiser som vi husker med et lite smil om munnen. I denne tråden skal jeg dele noen av mine morsomme memoarer, samtidig som jeg håper at dere andre kan dele deres.

fila

I 1996 reiste vi fra Tromsø til Korfu. Vi hadde behov for å parkere bilene nær flyplassen. Jeg tok kontakt med lufthavnvakta og de opplyste at det var mulig å parkere rett utenfor deres kontorer. Der var det parkometer og vi begynte å samle mynt i god tid før avreise. Vi var to biler og det kostet ca 140 kroner pr. bil, så vi hadde med mye mynt. Vel fremme begynte vi å mate mynt på parkometrene. Det gikk helt flott med bil nr.1, billetten kom ut og havnet i frontruta. Så var det min tur. 5-kroner og 10-kroner ble puttet inn helt til datoen for hjemkomst dukket opp i displayet. Inn med billettknappen og ut kom billetten OG 140 kroner i mynt, som trillet utover hele plassen. Store og små lå med baken i været og plukket mynt. Vi delte byttet og sjekket inn til det som ble en flott tur til Korfu. ;D

Lous

Satt for noen år siden på resturant Kalnterimi, ved inngangen til gamlebyen i Chania (fra nord/vest) med en øl. Helt tilfeldig tok jeg opp kameraet og siktet inn. Fint motiv der. Når jeg kom hjem og fikk frem bildene, så jeg at en god kollega var på bilde. En kollega jeg ikke var klar over at skulle til Kreta. Det ble ett fint bilde, men jeg ville heller delt en øl med han på stedet.

fila

Fortsatt på samme tur til Korfu. Etter en ganske lang flytur om natten nærmet vi oss Korfu og gikk inn for landing. Vi visste at flyplassen på Korfu ikke var av de bredeste. Alle gledet seg til å komme frem og starte ferien. Utenfor vinduene i flyet var det ennå mørkt, men lysene fra husene på bakken var temmelig nært og det var like før landing. Plutselig var det full gass og vi begynte å stige ganske bratt. Det gikk en stund før vi fikk noen beskjed, men da den kom fra kapteinen lød den slik: "Når vi skal lande på en flyplass er det en fordel å være på linje med flyplassen og det var vi ikke". Etter en runde gikk vi inn for ny landing som gikk fint som bare det.

marjana

Dette var på min aller første tur til Hellas i 1980. Jeg og en venninne dro på øyhopping, og landet veldig sent på kvelden i Aten, og det var helt mørkt så vi så ikke så mye av omgivelsene. Vi tok en taxi inn til Aten, nærmere bestemt til Syntagma. Siden vi kom på natten så hadde vi ikke noe hotellrom, men skulle finne et hotell morgenen etter. Vi traff en norsk fyr på Syntagma, så vi satt sammen med han på en av de stengte uteserveringene og drakk noe medbrakt vi hadde kjøpt på tax free. Etterhvert ble vi veldig trøtte og bare måtte finne et sted å sove. National Garden var jo like ved, så venninnen min og jeg gikk dit. Vi fant en plen og inntil en stor trestamme slo vi "leir", rullet ut teppeposene, og sovnet som steiner etter en lang reise og en lang natt.
Vi våknet brått om morgenen av at en politimann blåste i fløyten, kjeftet og jaget oss. Rett foran føttene på oss sto det et skilt "Ikke tråkk på gresset". Og vi hadde slått leir midt i et kryss der alle kom gående i alle retninger gjennom parken! Det så jo ikke vi i nattemørket. Mens vi pakket sammen i full fart, ganske fortumlet, så kom det en gresk fyr bort til oss og lurte på hvor vi kom fra. "Norway", sa vi. "Ahh! Then you are escimos"! sa han!

Så det var et litt merkelig møte med Hellas, men artig var det jo.


Glika i zoi

dagstaalesen@hotmail.com

Vi satte oss ned skulle bare ha en kaffe  med noe enkelt inntil. Dette fikk kona servert en pannekake med nok sjokolade  :) med mere.
Men vi fikk oss en god latter og en god kaffe.
Dag.

fila

17. Jan 17, 16:15:28 #6 Last Edit: 17. Jan 17, 16:18:05 by fila
For 21 år siden, i Makrigialos på Kreta, ble taverna Zorbas flittig besøkt. Taverna Zorbas er bygget i to etasjer og kjøkkenet var i første etasje. Det var ofte fullt hus og hektisk aktivitet om kveldene når vi var ute og spiste. Kelnerne løp opp trappen med mat og drikke og ned igjen med brukte kopper og kar. Vi satt, om mulig, oppe i 2. etasje der det var svalt og luftig på de varme kveldene. En av de første kveldene kom en av kelnerne, sikkert på sin tur nr 100, springende opp trappen med hendene fulle, maten ble servert på et av nabobordene. På tur ned igjen stoppen han ved vårt bord, svett og varm, slo ut med hendene og sa: " Å Herregud", før han løp ned igjen. Vi ble temmelig overrasket over dette uventede og typisk norske utbruddet. Senere, etter flere besøk på Zorbas og etter at vi hadde blitt kjent med denne arbeidsomme mannen, viste det seg at han var gift med en norsk dame og at han hadde oppfattet at vi snakket norsk.

filhellener

Quote from: fila on 17. Jan 17, 16:15:28
For 21 år siden, i Makrigialos på Kreta, ble taverna Zorbas flittig besøkt. Taverna Zorbas er bygget i to etasjer og kjøkkenet var i første etasje. Det var ofte fullt hus og hektisk aktivitet om kveldene når vi var ute og spiste. Kelnerne løp opp trappen med mat og drikke og ned igjen med brukte kopper og kar. Vi satt, om mulig, oppe i 2. etasje der det var svalt og luftig på de varme kveldene. En av de første kveldene kom en av kelnerne, sikkert på sin tur nr 100, springende opp trappen med hendene fulle, maten ble servert på et av nabobordene. På tur ned igjen stoppen han ved vårt bord, svett og varm, slo ut med hendene og sa: " Å Herregud", før han løp ned igjen. Vi ble temmelig overrasket over dette uventede og typisk norske utbruddet. Senere, etter flere besøk på Zorbas og etter at vi hadde blitt kjent med denne arbeidsomme mannen, viste det seg at han var gift med en norsk dame og at han hadde oppfattet at vi snakket norsk.


Så fin tråd, fila👍
Må finne noe litt "spesielt" og dele jeg og😊
Kanskje det og blir fra Zorbas i Makrigialos?
- vi og har gode, gamle og spesielle minner derfra!

Jeg vet Kostas, den eldste av brødrene, som var gift med ei engelsk dame, senere giftet seg med ei norsk og kanskje er han det fortsatt?
Men at han var gift norsk så tidlig som i 1995/6 visste jeg ikke.
Våre minner er fra vårt første besøk i Makrigialos i 1990.
Kostas hadde lært en del norske gloser allerede da han, av turister.

Vi var to familier som ferierte sammen, bodde på Sunwing, men kveldene ble tilbrakt på Zorbas😊 Dvs tenåringene foretrakk Sunwing..



Kari

fila

Filhellener: Jeg har sakset et innlegg fra Zorbas' facebook-side fra august 2016. Her blir Kostas nevnt og det kan jo være samme mannen:
Tilbake i Norge etter fantastiske dager i Makrigialos. Og som alltid, veldig, veldig god mat på Zorbas. Takk for denne gang Line, Kostas og Nico

fila

Vi bodde et par uker i Nea Skioni på Halkidiki. Der ble vi veldig godt kjent med en tavernavert. Han inviterte en av oss med til en skikkelig gresk manne-lunch på Villa Stasa i Loutra, knapt en mils vei borte. Der ble det servert rikelig mat og ditto drikke. Den av oss som ble med avsluttet lunchen i tide og dro tilbake til Nea Skioni. Det gjorde nok ikke vår greske venn; da vi skulle spise middag hos han på kvelden samme dag var han enda preget av lunsjen. Det endte med at han like godt overlot kjøkkenet til oss og der laget vi mat selv. Det må understrekes at dette på ingen måte var en negativ opplevelse, så ille var det ikke. Tvert om dette en av mange opplevelse som gjør at vi trives så godt i Hellas og blant grekerne.

dagstaalesen@hotmail.com

18. Jan 17, 15:17:58 #10 Last Edit: 18. Jan 17, 15:35:16 by dagstaalesen@hotmail.com
 På en kiosk ved busstasjonen i Mytilini henger denne plakaten , til skrekk og advarsel :).
Dag.

fila

A propos røykeforbud, Dag: Jeg skulle møte noen i Ag. Isidoros i 2003 og avtalte å møtes på en liten snack-bar. Dette var jo like før røykeloven kom og vi (røykere) var jo litt vare på dette punktet. Snack-baren bestod av en liten vogn hvorfra serveringen foregikk, bord og stoler stod i grusen utenfor. På et av bordene stod det et skilt med "Smoking prohibited". Vi ble litt forskrekket og spurte om det allerede var innført røykfrie soner på snack-barer i Hellas. Verten fikk seg en god latter og svarte: "Neida, jeg har vært på ferie i Europa (han sa faktisk Europa) og der stjal jeg dette skiltet. Jeg har satt det opp for å skremme dere litt".
Vi satte oss ned ved bordet og tok en Mythos og en røyk :D

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...