Logg inn med Facebook eller Google!

Bilder fra biltur i nord-Hellas, mest naturbilder....

Started by JanBe, 11. May 15, 19:05:26

Previous topic - Next topic

JanBe

Her kommer noen bilder fra denne turen jeg har nå langt oppe i Nord-Hellas. jeg ankom Thessaloniki lørdag kveld, leide bil og kjørte nordover til byen Polikastro hvor jeg overnattet på et enkelt hotel. I går søndag startet jeg ved å kjøre vestover og så norover og litt østover igjen til jeg kom til en av de flotteste stedene, rent naturmessig jeg har vært i Hellas, nemlig vannfallene og den blå lagunen sør for byen Skra. Her følger noen bilder derfra.....























På gresk så jeg noen kalle dette for smaragdsjøen og det synes jeg var et passende navn..........

JanBe

Været i går var sånn en fin blanding av regnbyger og sol og temperaturen varierte fra 11 til 23'C. Kaldest var det da jeg var oppe i nesten 1200 meters høyde. På vei opp dit måtte jeg neste kjøre slalom oppover veien for over en ganske så lang strekning var det noe som minnet meg om salamander. De var absolutt ikke av de raskeste, de stod ofte i ro mitt i veien.







Da jeg kjørte over toppen så jeg noe som lignet svært på slik løvetann vi har i Norge og det her jeg ikke sett i Hellas enda. Hjemme på Jæren var den i full blomst da jeg dro, her er den kommet litt lenger, men ikke mye heller, men så fant jeg den høyt oppe i fjellet også............







På vei nedover igjen passerte jeg byen Archaggelos (tror jeg i hvert fall det var) og her lå skydekke lavt







På omtrent samme sted kom jeg over disse orkideene







Marker fulle med valmuer var det flere steder, her like i nærheten av innsjøen Doiran








kaka

Wow!! for noen bilder.
Jeg setter pris på at du deler opplevelsene dine fra dette spennende området her inne  :)
KariK

Katherina

 :) Fantastisk! Fantastisk natur og vakre bilder. Gleder meg til fortsettelsen. Har lenge ønsket å komme til Nord - Hellas og nå ble ikke lysten mindre.  ;) καλό Ï,,αξίδι

JanBe

Skjermbilder fra den 11 timers lange bilturen i går, søndag


Beklager tettheten på bildene, jeg fant ingen mulighet til å legge dem inn i teksten, når jeg la dem inn med mobilen


JohnS

Mer!!!!   Vi er sulteforet på bilder fra disse fantastiske områdene langt unna der hvor den gjennomsnittlige sol-og-bad-turist beveger seg.  Kanskje kan dette være det sparket som skal til for at jeg kanskje gjør alvor av en av de turene oppe i nord som jeg har hatt løse planer om i maange, mange år!  Takk skal du ha!
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

JanBe

Vel her kommer flere bilder, men kanskje først og fremst noen som gleder meg stort ved å ta dem. Har egentlig aldri helt forstått hvorfor jeg er så fasinert av gamle steinbroer og hvorfor jeg liker så godt å ta bilde av dem, fremdeles uløst mysterium. Jeg liker i hvert fall å ta bilde av dem og her følger en del bilder som jeg også tok på søndag. Helt tilfeldig hadde jeg under forberedelsen til denne turen kommet over at i og temmelig nært rundt byen Achladokhori, som ligger øst for Sidirokastro, finnes det minst 10 gamle steinbroer. Derfor måtte jeg selvsagt reise dit og se om jeg kunne finne noen av dem. Til å begynne med fant jeg ingen, men så løsnet det og i løpet av et par timer hadde jeg funnet 5 stykker, som det nå kommer bilder av.









Selve byen er delt i 2 av en liten elv/bekk. Over denne er det bygget 3 steinbroer som brukes av lokalbefolkningen den dag i dag. De har alle solide rekkverk i jernrør, som er malt gule........











Den neste broen jeg fotograferte ble jeg fortalt veien til av den lokale kjøpmannen. Denne ligger riktignok like under byen Karidochori, som ligger enda 7 km lenger sydøst. Dette er en større bro med nyere støypte betongrekkverk. Denne er i daglig bruk av mange geiter...........











Den 5 broen som jeg har bilde av denne gang ligger noen få kilometer før Achladokhori.















Da jeg hadde tatt dette siste bildet, helt nede ved den lille elva, så skulle jeg klatre opp igjen til nivået rundt elva. Men jeg var uheldig og gled og trillet nedover skråningen og rett ut i elva. Halve meg og kameraet falt uti. Jeg ble jo søkkvåt, men var mest opptatt av kameraet som hadde fått seg en skikkelig dukkert. Jeg skrudde det på og det virket og prøvde å tørke av det så godt jeg kunne, men det var ikke så lett når det meste var bløtt. Heldigvis var ikke bilen langt unna og siden jeg finner nytt hotell hver natt så lå kofferten i bilen og der var det jo masse tørre klær. Jeg fikk tørket av kameraet så godt jeg kunne, byttet klær og kjørte til Sidirokastro og fant et hotell der. Her fikk jeg tørket enda bedre av kameraet, det slo seg fremdeles på, men ville ikke ta bilder eller noe og det kom rare lyder fra det. Tok ut batteri og minnekort, som begge hadde dråper på seg og la kameraet fra meg til tørk. Heldigvis var bildene på minnekortet ok, alle brobildene er tatt med dette kameraet.............

JanBe

Her kommer noen flere bilder fra i går, mandag 11. mai 2015. Som sagt jeg hadde ramlet i elven med halve meg pluss hele kameraet, søndag kveld. Jeg fant et hotell, fikk vasket, tørket av det meste på kameraet og satte det til tørk, så godt jeg kunne på et hotellrom. Det var ikke dødt, men levde sitt eget liv. Selv fikk jeg vasket noen klær og hengt dem opp til tørk. lommeboken var full av elvesand, det var for det meste alt annet også, selv kameraet hadde litt sand inni batteriluken. Kort satt jeg fikk vasket og hengt opp til tørk så godt jeg kunne alt jeg hadde hatt på meg og stappet masse tørkepapir inni skoene for å tørke dem. Utrolig nok var det meste tørt neste morgen, slik at jeg kunne fortsette og bruke den samme turbuksen og GoreTex turskoene, som ikke hjalp så mye, når de blir dykket helt under i en elv. Nå var de ok. Kameraet fungerte bedre, men ikke helt som det skulle enda, så jeg satte det i bilen til mer tørking. Jeg har heldigvis med meg 2 kamera, så det er bare å fortsette turen og fotografere videre med hovedkameraet mitt.

Det var enda flere broer å fotografere i samme by som jeg var dagen før. Jeg dro opp igjen og snakket med samme kjøpmann som dagen før og fortalte om at jeg hadde falt i elven. Han sa jeg var heldig som kom uskadd fra det hele, spesielt siden jeg reiser alene og var på et sted der det vanligvis ikke er folk, for det var et område som det fantes slanger, rev, ulv og bjørn i, så han mente jeg var heldig. Han fortalte meg om hvordan det var lettest å komme til den ene broen jeg ville fotografere. jeg kjørte etter hans anvisninger og fant lett fram. Jeg hadde sett på Google Earth at det var en bro til, ca 500m lenger oppover elven. denne kjente ikke kjøpmannen til, men jeg viste den var der for den vises godt på Google. Jeg fant den også  og her kommer noen flere brobilder.















De neste bildene er fra broen 500m lenger oppe i elven. Det var tydelig å se at denne ikke var særlig mye brukt i dag, engang ikke av geiter, for her var det omtrent ikke geiteskitt engang, nydelig bro med masse eføy.















Før jeg gikk ned til disse 2 broene hadde jeg parkert bilen like ved en gard hvor den eldre bonden var ute og gjeitet dyrene sine. Han kom stabbene bortover mot meg, veldig sakte ved hjelp av  2 staver. Han snakket selvsagt bare gresk, noe jeg dessverre ikke kan. Men med hjelp av en enkel strektegning i sanden så fikk jeg forklart at jeg ville ned å fotografere broene. Han forstod og heldigvis kan jeg si på gresk at jeg er norsk og han smilte og fortalte ivrig masse som jeg ikke forstod noe av. Da jeg kom opp igjen gikk jeg bort til han ute på marken og da var kona hans også der for å vise dem noen av bildene jeg hadde tatt. Jeg forstod i hvert fall så mye at de synes det var flotte bilder og at jeg hadde fotografert begge broene. Her kommer et par bilder av dem som de insisterte på at jeg måtte ta og det var selvsagt en sann glede å få lov til det. Jeg forstår godt hvorfor de må gjete dyrene, når det er så mye ville dyr i området. Kjøpmannen fortalte at han på søndag hadde sett en rev som satt i vegkanten da han kom kjørenes og at den bare hadde sittet helt i ro, selv om han kjørte forbi like ved.











Håper dere holder ut med alle disse brobildene som jeg liker veldig godt å finne og fotografere....

Hellasfrelst

Nydelige bilder og fortellinger fra turen din. Så flott natur og gamle fine broer.
Og valmueenga tok helt pusten fra meg!! :)
Mer mer......
i zoi ine tora - livet er nå

JanBe

Takker for kjekk respons på innleggene.

I går, mandag 11 mai, var det mye grått og en del regn. Det regnet før jeg gikk ned til de 2 siste broene, så jeg var på nippen med å avlyse, spesielt med tanker på hva som hadde hendt dagen før og egentlig så har jeg heller ikke den beste balansen for å være helt ærlig. Den ble svekket en del ved en sykdom for noen år siden, men jeg har liksom ikke lyst at det skal stoppe meg fra å oppleve det jeg vil se heller. Heldigvis så lettet det, slik at jeg fikk en fin tur ned til de 2 siste bruene. Da jeg kom tilbake til bilen begynte det å dryppe igjen. Jeg var nødt til å kjøre ned til hovedvegen og kjøre denne et stykke til like etter Serres før jeg fikk svingt nordover i fjellene igjen. Da jeg passerte Serres, så slo regnet virkelig ned, det pøsregnet som vi sier på Jæren. Heldigvis så lettet det litt igjen, men det dryppet smått så og si hele dagen, derfor ble det lite bilder tatt underveis. Temperaturen varierte mellom 9 til 19 'C.

Landskapet på enkelte steder som jeg passerte på vei opp til den byen med alle steinbroene, minnet meg mye om fjellene i Meteora. De var på langt nær så store og majestetiske, men form og ikke minst overflate og tekstur og farge minnet om dem, se og døm selv.




















dagstaalesen@hotmail.com

12. May 15, 10:01:07 #10 Last Edit: 12. May 15, 16:40:51 by dagstaalesen@hotmail.com
Dette var topp vi liker også gamle bruer, og jeg må si det er fantastisk hvordan de er bygd, å tenke på det arbeide som ligger bak på mange av de. Kjempefine bilder håper det kommer flere .
Dag.

kaka

Jeg skjønner veldig godt at du er fascinert av disse steinbroene, og er enig i kommentaren over
(- og jeg kan heller ikke se en uten å ta bilde)
Det er ekstra flott å se de med vann under, - og den frodigheten rundt!
Synd du måtte uti for å få disse opplevelsene, men det virker jo som både du og kamera kom brukbart gjennom den ufrivillige dukkerten.

De siste bildene minner meg også om området rundt Kardamili på Peloponnes.
Vakkert!

Det er virkelig en fryd å følge deg på denne turen (tørrskodd :) )
KariK

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...