Logg inn med Facebook eller Google!

Håndbagasje

Started by Svein~B, 28. Sep 14, 19:44:02

Previous topic - Next topic

Svein~B

Håndbagasje er bagasje som du ikke ekspederer, slik at den blir sendt i bagasjerommet, men bærer om bord i flyet selv og har det i kabinen. Forskjellige selskaper har forskjellige regler for størrelse og vekt på håndbagasjen, men reglene for hva den kan inneholde er felles og internasjonale.


Kun ett kolli er regelen

Det tillates vanligvis bare ett kolli håndbagasje, men her praktiseres regelen mer eller mindre strengt av selskapene. De fleste tillater for eksempel en liten håndveske, liten PC i egen veske og én eller flere bæreposer utenom, men flyplassene og selskapene er i sin fulle rett til å nekte deg å ta med mer enn ett kolli. Du må være forberedt på å pakke om eller betale ekstra hvis de krever det.


Mål

Det er forskjellig fra selskap til selskap hvor stor og hvor tung håndbagasjen kan være. I prinsippet skal vesken være så liten at den får plass under setet, men mange selskaper tillatter små trillekofferter som ikke får plass der, men i hattehyllen over setene. Har du en sånn, bør du måle den og sjekke de tillatte målene på selskapets hjemmesider.

Noen av selskapene tar med vekta av håndbagasjen i totalen som du har lov til å ta med, det vil si at hvis bagasjen som du skal ekspedere er nær opp til grensa for hva du har lov til å ha, så forlanger de at du også skal legge håndbagasjen på vekta. Du tar den av igjen etterpå, før det som skal ekspederes blir registrert. Hvis totalvekten er over grensa, så må du betale ekstra for overvekten.


Innhold

Det har blitt veldig strengt i sikkerhetskontrollen på grunn av terrorismen. Reglene og kontrollen er der for vår sikkerhet. Du gjør det enklere både for deg selv og andre ved å følge reglene og gjøre som betjeningen sier.

Det er for det første ulovlig å ta med våpen og lignende i håndbagasjen. Dette innbefatter blant annet kniver og sakser. Hvis du har behov for å ha med kniv eller saks, må du pakke det i den bagasjen som du ekspederer.

Det er lov å ha med flytende i håndbagasjen, men bare i svært små mengder. Beholderne som du har det i kan maks romme 100 milliliter og de må være samlet i en gjennomsiktig bærepose som kan åpnes og lukkes og som maks kan komme én liter. Det betyr at du ikke bør ta med vannflaske hjemmefra, men kjøpe den etter at du har gått gjennom sikkerhetskontrollen på flyplassen.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...