Logg inn med Facebook eller Google!

Penger

Started by Svein~B, 20. Jul 14, 19:45:16

Previous topic - Next topic

Svein~B

Valutaen i Hellas er euro. De siste årene, siden euroen ble innført, har verdien av en euro vært 8-10 norske kroner.

Sedlene ligner på våre. Jeg synes det er greit å tenke på ti euro-seddelen som hundre kroner, for den ligner. På samme måte ligner 20 euro-seddelen på 200 krone-seddelen og 50 euro-seddelen på 500-kroneseddelen.

Myntene krever en viss tilvenning. Det er lett å tenke på en neve mynt som nesten ingen penger, med det kan faktisk være en del kroner i en neve. Nordmenn er kjent for å tipse mye, det er kanskje fordi vi ikke forstår verdien av myntene.

Det er ingen vits i å ta med reisesjekker til Hellas. Riktignok er reisesjekker veldig trygge, du får nye dersom de du har skulle bli stjålet, men risikoen for å bli utsatt for sånne tyverier er veldig liten og det er mye enklere å ta ut penger i minibank, det er like risikofritt å ha pengene i banken fram til du trenger dem.

Det er heller ingen grunn til å veksle til seg euro hjemme i Norge før avreise. Om du har et lite lager med euro, så ta det med, men om du ikke har det, så er som regel nesten det første du ser i Hellas, en minibank. Om det, mot formodning, ikke skulle finnes minibank verken på flyplassen eller på det første stedet du oppholder deg utenom flyplassen, så får du vekslet norske penger i alle banker, turistkontorer, reisebyråer og hoteller. Det skal godt gjøres å ikke finne noe som er åpent, men likevel, hvis du lander om natta og skal ta taxi til en litt avsidesliggende havn, så ville jeg kanskje ha vekslet til meg euro likevel, for sikkerhets skyld. Generelt får du mye bedre kurs ved veksling i Hellas enn ved veksling i Norge. Det samme gjelder minibanker. Du får bedre kurs ved å ta ut i Hellas enn du får i Norge.

Selv om det går mest i kontanter i Hellas, så fins det stort sett minibanker på alle øyer, men som regel bare i hovedbyen på øya. Det er i minibanken og ved kjøp av varer med kredittkort, du får den beste kursen. Når du tar ut penger i minibanken, lønner det seg som regel å ta ut så mye som mulig. Det er fordi at du må betale et gebyr til banken hjemme som er like stort uansett om beløpet er stort eller lite. Derfor bør du prøve å gjøre så få uttak som mulig. Hvis det er flere i reisefølget, så kan det være lurt å bytte på å ta ut og å dele pengene.

Når det gjelder varekjøp, altså bruk av kort i butikker, lønner det seg som regel å bruke kredittkort og ikke debetkort. Forskjellen på de to korttypene er at med et debetkort, så trekkes pengene automatisk fra din konto, med et kredittkort, får du en regning når du kommer hjem, som du betaler. Betaler du med kredittkort, har du som regel rentefrihet fram til forfall. Betaler du hele beløpet ved forfall, slipper du å betale renter. Med debetkort, taper du renter som du ellers ville fått om du fortsatt hadde pengene i banken.

Når det gjelder uttak i minibank derimot, lønner det seg å bruke debetkort. På kontantuttak er det som regel rente fra første dag også på kredittkort og renta du betaler for å låne penger av kortselskapet er høyere enn den du taper på å ta ut penger som du ellers ville fått rente på i banken din.

I forhold til å skulle miste eller bli frastjålet penger, så vil jeg si at risikoen generelt er veldig liten. Likevel vil jeg anbefale at du sprer risikoen. Ikke ha alle pengene på deg, legg igjen noe på rommet, helst i safe hvis det fins eller i en låsbar skuff, men det går som regel greit  ha den i kofferten eller ryggsekken også. Det samme gjelder kort. Har du flere, så ha dem flere forskjellige steder, slik at om noe skulle bli borte, så har du de andre i behold fortsatt.

Skriv opp telefonnummere som du skal ringe og kortnummere, så du har dem og kan ringe raskt hvis et kort eller flere skulle bli borte. Ha dette et annet sted enn der du har kortene.

Når det gjelder veksling, i motsetning til uttak i minibank, så spiller det ingen rolle om du veksler et lite eller et stort beløp. Det er som regel ikke noe gebyr, bare kommisjon som er en viss prosentsats av beløpet. Jeg pleier å veksle små beløp på slutten av ferien.

Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Siste innlegg i forumet

Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....