Logg inn med Facebook eller Google!

Prisnivå

Started by Signe, 29. May 14, 12:26:08

Previous topic - Next topic

Signe

Planlegger min første tur til Naxos. Kan noen gi hint om prisnivå? Litt greit å vite sånn ca hva man må regne med mtp lommepenge forbruk.. Takker!  :)

Kritios

Quote from: Signe on 29. May 14, 12:26:08
Planlegger min første tur til Naxos. Kan noen gi hint om prisnivå? Litt greit å vite sånn ca hva man må regne med mtp lommepenge forbruk.. Takker!  :)

Det kommer jo an på hva du har av pensjon på bostedet ditt.
Dersom du har kun frokost så kan du vel regne 25-30 Euro pr. dag til mat og drikke.
12-15 for lunsj og 20 for middag, inkludert godt drikke.
Har du halv eller helpensjon klarer du deg med mindre.
I tillegg kommer jo selvfølgelig eventuelle barbesøk på kveldstid og eventuell drikke i basseng-/strandbar på dagtid.
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

Signe


kari

Noen bekjente av oss var ei uke på Rhodos nå i andre halvdel av juli, og de blei overraska over prisnivået. De syntes det var veldig dyrt...... antok at prisen på enkelte middagsretter lå på nesten norske priser. I tillegg syntes de at maten generelt var forholdsvis dårlig. Denne familien har vært mye på Kanariøyene og Spania generelt, og mente prisnivået her var veldig mye lavere.

Dette er ikke hva jeg har opplevd, men nå har jo ikke jeg i Hellas etter momshoppet. Reiser ned til Kreta om 1 1/2 uke, så det blir spennende å se på prisnivået nå.
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

mouche

Økningen i momsen (VAT'en) vil bare bety en moderat økning (10 prosent), hvis noen i det hele tatt da mange rett og slett ikke tør å øke prisene. Det er vel nokså store prisforskjeller rundt omkring også i Hellas og spiller stor rolle om man går på de mere typiske turistfellene, restuaranter med hvit duk eller på små lokale tavernaer hvor også maten kan være vel så god. På Kreta bruker vi som tommelfingerregel 25 euro inkludert tips for to personer til linsj eller middag og da inkludert en karaffel vin eller to øl, brød med litt tapenade, plenty med mat og en liten dessert med raki "on the house".

kari

Jeg har og tenkt som du forteller Mouche. Mulig at de som jeg har snakket med gikk på typiske turiststeder med hvit linduk. Vi leter nok mer etter hvite papirduker vi  :D
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

Ole

Da er spørsmålet om de reisende faktisk vet hva det koster med mat og drikke på restaurant i Norge?!

kari

Jo, jeg tror nok de veit det Ole. Men mulig at de hadde forventninger til enda billigere mat i Hellas enn hva det egentlig er.

Uansett, jeg gleder meg veldig til gresk mat om ett par uker ;D
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

Anders

Tjah... jeg har ikke råd til å gå noe særlig ut og spise her tillands... det skal ikke så mye til før man passerer tusenlappen for to personer. Og ikke er det noe moro heller :-)

Kristian

Må vel regne med 10 til 13 % pluss på grunn av momsen
Burde vel heller skattlagt rederne etc.
Hvorvidt mine hotellpriser blir økt pga momsen betyr egentlig ikke noe. Har tatt høyde for å betale litt mere uansett.
Katerina og Lefteri med familie skal ikke gå fe fordi jeg setter meg på min høye hest og sier:"En avtale er en avtale"
Det kalles anstendighet
Kristian/Planer er til for å utsettes

mouche

En liten og åpenbart helt nødvendig presisering; rederne blir skattelagt mens rederiene ikke blir det. Innfører man en slik skatt i Hellas når denne skatten ikke finnes i konkurrerende land (inklusive Norge) så oppnår man kun at rederiene flytter adresse og dermed mister Hellas viktige og godt betalte arbeidsplasser med til dels svært velutdannede folk innen tekniske fag, komersiell virksomhet, skipsmegling, befraktning, forsikring, bank osv og det er vel ikke særlig lurt? Jeg synes ikke det!

Perigahre

Nå har jeg vært i Hellas noen ganger både før og etter momsøkningen. Prisene har endret seg minimalt.

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...