Logg inn med Facebook eller Google!

Høstlig hilsen fra Rethymno

Started by ofriis, 04. Oct 13, 18:34:47

Previous topic - Next topic

ofriis

Vi ankom i går kveld med siste fly fra Tromsø (Ving). Andreas Fragkiadakis hentet oss på flyplassen i sin taxi.
Andreas er den mest ansvarsfulle drosjesjåføren vi vet om her. Aldri noe tullekjøring, aldri!  Han jobber med å skaffe seg en minivan som skal brukes til utflukter. En sånn bil må ha spesialløyve, og kan ikke brukes i ordinær drosjetrafikk. Alle drosjene her er "vanlige" biler for inntil 4 passasjerer. I Heraklion er de sølvfargete, i Rethymno er de hvite, og i Chania er de (mørke)blå. Merkelig hva noen kan finne på.

Achillion er base også denne gang, huset er fortsatt utleid. Her er det mest finlendere, svensker og nordmenn, foruten noen grekere.
Det finner vi lett ut av på frokosten, og her er også kjente fra i fjor.

Ut og spise:
Oktopus på Alana i går. Medbrakt Calvados er vel forvart bak disken der, om noen skulle få lyst så er det bare å spørre pent, og i kveld tror jeg det blir Melody Garden. Noen har lyst på T-bone steik, så da blir det vel kanin på meg. Eller en annen tradisjonell rett. Vi skal også på Akri, og til Giorgios (og Eva, som vi ikke har sett på lenge)
Når Giorgios spør ha jeg vil ha å "äta", så svarer jeg bare at "det bestemmer du, men helst noe kokt". Funker hver gang, og hvorfor skal man glo på menyen bestandig? Jeg er fatalist, det funker også. Nesten hver gang.

Været:
Været er "så där". Vind og overskyet, men fra i morgen blir det sol og varme igjen. Det gleder vi oss til, for vi har nemlig tenkt å gjøre ingen ting, og da må vi ha bra vær. På denne tida av året vet man aldri, så nå er vi i grunnen litt heldige.

Bilder:
Det blir nok ikke så mange fine bilder, er jeg redd for. Fotograf har jeg aldri vært, bare mann med kamera. Nå har jeg tatt steget et hakk ned, til mann med mobilkamera. :-(

Tja, hva annet er det å si? Ikke vet jeg.

"Og fjellene ga gjenlyd" ligger på bordet.

The farther one travels / The less one knows

ofriis


Det ble villsvin på Melody Garden. En tradisjonell rett, mørt og deilig i tykke skiver, og en saus med kanel og urter. Nam nam.

Kanskje gamle Eratosthenes spiste villsvin, dere vet han som regnet ut hvor stor jorda måtte være. Til det brukte han en pinne, eller stokk, samt to medhjelpere.
Han hadde lest at i Aswan, som det nå heter, sto sola rett over ved sommersolhverv. En stolpe kastet ikke skygge, og sollyset ble reflektert fra en dyp brønn. Men i Alexandria kastet stolpen skygge, og han trakk derfor den samme slutning som Pythagoras hadde gjort noen hundre år tidligere. Jorda måtte være rund, og han bestemte seg for å regne ut størrelsen. Så han leide to mann til å skritte opp avstanden fra Aswan til Alexandria. I følge kartet må de ha krysset Nilen 2 ganger, men så kom de da fram og Eratosthenes kunne sette seg ned og gjøre sine beregninger. Høyden på stokken, og lengden på skyggen den kastet ved sommersolhverv, samt avstanden som medhjelperne hadde skrittet opp, gjorde ham i stand til å beregne størrelsen på jorda.
Kanskje satt han og gnog på en villsvinknoke mens han gikk gjennom sine beregninger. "Vel vel det får holde" tenkte han, reiste seg og kastet knoken i søpla.
Han bommet med 2 prosent, hvilket er litt av en bragd.
The farther one travels / The less one knows

kaka

Imponerende!

Nyt dagene videre. "Og fjellen ga gjenlyd" fylte deler av mitt Hellasopphold også.
KariK

Tjorven

Høres ut som om dere nyter oppholdet  :)  Kos dere videre. Men når får dere huset deres tilbake?
There are no strangers, only friends we haven't met.

ofriis

Quote from: Tjorven on 05. Oct 13, 17:50:40
Høres ut som om dere nyter oppholdet  :)  Kos dere videre. Men når får dere huset deres tilbake?

Hei Tjorven og alle andre! Vi har det bedre nå ettersom vinden har gitt seg og sola igjen skinner som den skal.
Huset vårt er fortsatt utleid til en familie som vi har blitt gode venner med. De er fra Kairo, er koptere, og har i likhet med de fleste andre familiemedlemmer forlatt hjemlandet, kanskje for godt, så de leier huset for en rimelig penge. Det er egentlig en familieavgjørelse at de skal få leie, og de tar godt vare på huset. Alt er fortsatt som nytt, og vi er tilfreds med situasjonen.
Selv har vi involvert oss i kafedrift hjemme, så da har det blitt lite tid til å reise bort så mye. Må hjelpe til noen ganger selv om vi ikke jobber der fast.
Så da er alt på vent. Vi har det ikke travelt med noe. Jeg er i huset hver morgen og drikker egyptisk kaffe og prater. I går fikk jeg noen søtsaker til kaffen. Turkish Delight, sa jeg. Ja, men de hadde tilsvarende i Egypt som smakte mye bedre. Disse brukte de å ha under Ramadan. Hva? Sa jeg forundret. Ja visst, de markerte Ramadan. Ikke i religiøs betydning, men som en tradisjon i landet de bodde i. Det var nytt for meg.

Fruen og jeg var i Thronos, en landsby i Amari-Dalen i går. Raki-sesongen er i gang, så da var det en kazani som var åpen for publikum.
Det skal jeg fortelle om en annen gang.
;D

The farther one travels / The less one knows

Tjorven

Ja da forstår jeg hvorfor dere "ga fra dere" det nyoppussa fine huset deres  ;)  Høres ut som en vinn-vinn situasjon for begge parter. Fint at du kan stikke innom, og samtidig få med deg smakebiter av egyptisk kultur og tradisjon samtidig  ;D Jeg visste heller ikke at det var "lov" å innta noe som helst slags føde under ramadan (på dagtid) men det er vel ikke så strengt om de ikke markerer den av reiligiøse grunner  :D
Blir spennende å høre mer fra oppholdet deres  :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

bengalow

Men Tjorven! Kopter firar inte Ramadan - dom är ju kristna!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Tjorven

Quote from: bengalow on 07. Oct 13, 18:20:46
Men Tjorven! Kopter firar inte Ramadan - dom är ju kristna!


Hihi  ;D  Men hvorfor markerer de ramadan da?  :o
There are no strangers, only friends we haven't met.

bengalow

Det gör man i hela Egypten, eftersom det är islamskt. Minoriteter har ingen talan, och då följer man de traditioner som bjuds. Han sa ju också, att dom åt det under Ramadan. Det var en speciell rätt som bara serverades då, under islamisternas fastemånad. Kopterna fastar inte, dom äter när det behagar dem under hela dygnet, även under Ramadan, men vissa rätter är traditionella, som denna som beskrevs.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Tjorven

Takk for informasjonen, Bengalow. Som du skjønner er jeg helt uvitende hva gjelder koptere  :-[
There are no strangers, only friends we haven't met.

bengalow

Det är världens äldsta "kristna" befolkning. Slå upp på Wikipedia, vetja! Ursprunget till vår egen kristendom...
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Tjorven

Jeg er ateist, og kristendom interesserer meg fint lite  ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...