Logg inn med Facebook eller Google!

Bilder på nett

Started by Diddi, 16. Jun 11, 22:40:24

Previous topic - Next topic

IngeS

Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Sjøløve

Frudiddi - jeg skjønner ikke helt hvorfor du konkluderer med å glemme nettsider.  
For meg fungerer det helt fint å bruke picasa og flickr.com.
Jeg liker egentlig best picasa, synes den er mer oversiktlig, og det er lettere og raskere og bla i albumene.  Et minus er at bildene blir komprimert i størrelse ved overføring (mulig det finnes en måte å gjøre det på som sikrer overføring i full størrelse uten at jeg vet om det )

Når jeg overfører bilder til flickr.com blir originalstørrelsen beholdt.  Dette synes jeg er en stor fordel om bildene på pc eller ekstern harddisk skulle forsvinne - da er det bare laste opp bildet igjen fra flickr i full størrelse.

I tillegg til picasa og flickr legger jeg også de fleste bildene på en ekstern harddisk - tror jeg skulle være rimelig godt sikret om noe skulle skje.
Å legge bildene på et nettsted gir meg jo også tilgang til dem overalt hvor jeg skulle befinne meg i verden.
Jeg betaler noen kroner for å ha bildene i web album - ikke mye, husker ikke hvor mye pr år.
Standard opplastningsplass er gratis - men rommer ikke så mye.
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Heidrun

Jeg har sekka litt rundt og skal sjekke litt mere rundt angående dette. Men det som er sikkert er at ved å overføre et bilde på 12 mb på filstørrelse til Picasa. Ja da komprimerer den bildet ned til 8 mb. altså er det 25 % informasjo som blir borte i bildet.

Flickr er greit for for ferdige bilder som er konvertert til jpg-format, men ikke for originalfiler i råformat. Ved opplasting til Flickr beholdes ikke mappestruktur eller fildato, slik at hver mappe må manuelt legges i hvert sitt \"set\". En gjenoppretting til lokal maskin må i såfall skje ved å laste ned ett og ett \"set\" tilbake hver sin mappe på lokal maskin.

Tanken om bruk av Flickr er god, jeg anbefaler stadig Flickr for bildevisning, men når det er snakk om store datamengder som skal lastes opp og tilsvarende ned klarer ikke Flickr å henge med.
Yamas til livet og til

Diddi

Takk alle sammen!

Problemet NÅ er at jeg har  ingen bilder.Databutikken driver å finner bildene mine på en defekt ekstern harddisk (ca lik den du ref til Inge).Før hadde jeg sikkerhetskopier,men av div årsaker har jeg IKKE det nå :sad:
Nå vil jeg finne et greit system videre,som ikke krymper filer,og som jeg kan stole på. Blir vel to sett ekstern disk,eller minnepenn tenker jeg.

Kan man laste bilder direkte til Hellasforum fra Fliker uten å endre str,eller blir de for store?
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Heidrun

En liten korreksjon av meg. du kan få jpeg filer som er ukomprimerte på flickr eller picasa. Men det krever da at du betaler for dette. Gratistjensten er komprimert. Betalt tjeneste ukomprimerte. Men kun jpeg
Yamas til livet og til

Sjøløve

Quote from: \"frudiddi\"Kan man laste bilder direkte til Hellasforum fra Fliker uten å endre str,eller blir de for store?

En fordel med flickr er at du kan velge størrelse på bildene du vil laste opp - helt fra små thumbnails og opp til originalstørrelsen
(som jo igjen avhenger av hvilken oppløsning kameraet var stilt inn på når bildene ble tatt)

Du slipper altså å endre størrelsen på bildene før opplastning til f.eks Hellasforum.
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Ole

Last gjerne opp til Hellasforum, men ikke bruk det som backup. Jeg garanterer ingenting med tanke på sikkerhet. Bruk heller to eksterne harddisker, det er både enkelt og billig.

Scheimpflug

Eksterne harddisker er ok, men ved en brann står du gjerne på bar bakke med backup på harddisk, cd, dvd etc. Du kan f.eks. benytte Elite Foto sin backuptjeneste: http://www.elitefoto.no/sections/storage/notloggedin.php. Serverne til denne lagringstjenesten ligger så vidt jeg vet i de gamle Dorabunkersene i Trondheim. Veggene i Dora er ca fem til sju meter tykke og vil vel stå til Dovre faller.

Hvilken ekstern lagring du velger er ikke så viktig, det viktigste er at man har en lagring utenfor hjemmet. Skal ikke si for sikkert om Elite Foto sitt system komprimerer filene, men det tror jeg ikke at det gjør.

Jpeg er i utgangspunktet et komprimert filformat, og om det blir ytterligere komprimert så vil det vel være viktigere å ha bildene tilgjengelig hvis det aller verste har skjedd, enn om filene er litt komprimert.

Det finnes forøvrig gull CD og gullDVD\'er som har en garantert holdbarhet på hundre år. Nå er det vel få av oss på forumet som kan sjekke om fabrikken holder hva den lover, men det har kanskje ikke så mye å si for oss om hundre år.
Det var vel Hamsun som sa: \"Om hundrede år er allting glemt\".

operafantomet

Jeg har brukt http://photobucket.com/ i mange år, og er veldig glad i dem. Det er gratis, man kan laste opp forholdsvis store versjoner (dog ikke helt full størrelse, da gjør Photobucket dem automatisk mindre), og man kan få kode for såkalte \"thumbnails\" (små versjoner) til forum, nettsteder etc.

I tillegg kan man lage underalmun som kan være låste eller åpne for besøkende, og man kan gjøre lett redigering av bilder der.

Jeg har brukt dem i snart 10 år, og de har vært særdeles stabile. Veldig liten nedetid. Så ja, absolutt å anbefale.

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

Diddi

Takk så mye alle sammen....Nå har jeg fått tilbake en ny disk,med de fleste bildene reddet! fant også en del sikkerhetskopier på en annen ekstern harddisk,men ikke fra det siste året,så nå tror jeg igjen jeg har alle bildene igjen!!
Har også kjøpt minnepinner,så nå blir det sikkerhetskpoier i fleng. Skal også laste opp på nett,selv om de blir litt mindre.bedre enn ingen ting som mange sier!!
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Diddi

Quote from: \"operafantomet\"Jeg har brukt http://photobucket.com/ i mange år, og er veldig glad i dem. Det er gratis, man kan laste opp forholdsvis store versjoner (dog ikke helt full størrelse, da gjør Photobucket dem automatisk mindre), og man kan få kode for såkalte \"thumbnails\" (små versjoner) til forum, nettsteder etc.

I tillegg kan man lage underalmun som kan være låste eller åpne for besøkende, og man kan gjøre lett redigering av bilder der.

Jeg har brukt dem i snart 10 år, og de har vært særdeles stabile. Veldig liten nedetid. Så ja, absolutt å anbefale.

De bildene jeg har på Hellasforum har jeg osgå på Photobucket.Det er vel bare en viss mengde man kan ha gratis der eller?
Kan man slette bilder der?
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Diddi

Quote from: \"operafantomet\"Jeg har brukt http://photobucket.com/ i mange år, og er veldig glad i dem. Det er gratis, man kan laste opp forholdsvis store versjoner (dog ikke helt full størrelse, da gjør Photobucket dem automatisk mindre), og man kan få kode for såkalte \"thumbnails\" (små versjoner) til forum, nettsteder etc.

I tillegg kan man lage underalmun som kan være låste eller åpne for besøkende, og man kan gjøre lett redigering av bilder der.

Jeg har brukt dem i snart 10 år, og de har vært særdeles stabile. Veldig liten nedetid. Så ja, absolutt å anbefale.

De bildene jeg har på Hellasforum har jeg osgå på Photobucket.Det er vel bare en viss mengde man kan ha gratis der eller?
Kan man slette bilder der?
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...