Logg inn med Facebook eller Google!

Ny leksak :-)

Started by Tommy, 15. Feb 11, 21:15:52

Previous topic - Next topic

Mixelite

Ser bra ut Tommy! Mon tro om det er like bra på \"action-bilder\"?

Tommy

Quote from: \"Mixelite\"Ser bra ut Tommy! Mon tro om det er like bra på \"action-bilder\"?
Det må jag finna ut ja :-)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Ole

Du er i alle fall stødig på hånda!

Tommy

Quote from: \"Ole\"Du er i alle fall stødig på hånda!

Shakereduction vettu ;-)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Mikke

Grattis Tompan å welkömm back i fotoferingsentusiastgängssammanhanget.......det ser rektit maffigt ut, haru gängor längst ut på objektivet??
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Tommy

Quote from: \"Mikke\"Grattis Tompan å welkömm back i fotoferingsentusiastgängssammanhanget.......det ser rektit maffigt ut, haru gängor längst ut på objektivet??

Näe inga gängor där Mikke, men det är skoj att ha en kamera att leka med igen :-)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tommy

Här är några exempel på Zoom-möjligheterna med Pentax X90. Först några på längre avstånd tagna i Saranda där färjan från Korfu håller på att lägga till vid kaj, sedan några på närmre avstånd tagna från hotelbalkongen över den lilla hamnen nedanför där fiskebåtarna kom in med sin fångst. Brännvidden på bilderna spänner från motsvarande 26 mm till 620 mm. Jag använder oftast bländarautomatik med denna kamera, jag har funnit det bäst eftersom bländaren är begränsad från 3.5 i 6 steg upp till 8.0, så då laborerar jag med tiden och iso-inställningarna istället. Det har fungerat bra tycker jag och jag är mycket nöjd med zoomens möjligheter, det räcker väl till för mig som glad amatör, kamerans format är dessutom behändigt jämfört med min förra digitala system kamera plus att jag slipper klyddet med objektivbyte och så har jag inga extra-objektiv att släpa runt på. Makrofunktionen är okey, men lite svår att fokusera, och så måste man inpå objektet liksom, en nackdel ifall man till exempel vill pröva sig på att ta makrobild av något som lever och rör på sig.

Här är några exempelbilder i vikke fulla fall :
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tommy

Jag glömde tillägga att brännvidden jag angett är dom värden som gällt ifall man brukat 35mm film, så till exempel motsvarar då brännvidden  26mm lika med  4.6mm och 676mm lika med 120mm med den kamera jag brukat. En skojig och prisvärd leksak tycker jag det är, helt klart :-)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tommy

Ett exempel på en bild med Makro-inställning.
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

stein

Herlig, Tommy. Her får du fanget motivene med den rette dybdeskarpheten!
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Tommy

Quote from: \"stein\"Herlig, Tommy. Her får du fanget motivene med den rette dybdeskarpheten!

Ja jag är nöjd med kameran, Pentax X90 och dess egenskaper så här långt, den är ju av så kallad bridgetyp och då jag tidigare brukat en systemkamera var jag väl lite skeptisk till hur denna apparat skulle te sig. Men jag får säja att den varit över förväntan, fast att den inte spelar i samma klass som en renodlad systemkamera förståss.
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Mikke

Fina bilder, Tompan, jag är avenschuuk å  imponerad åv spänn/brännvidden... :diabloanifire:
 Sammantaget så tycker jag också att dissa kamerorna med fast optik är skojigare, för man använder dom oftare än dom med lösa objektiv, ety att man har alltihop i ett paket.
Dessutom så har jag på min Canon Powershot SX20IS gängor (58mm) längst ut på objektivet, så där har jag för närvarande ett Skylite-filter,vilket är mkt lättare att hålla rent,plus att när det börjar bli lite repigt, är lätt och relativt billigt att byta ut.
Sen experimenterar jag forsättningsvis med diverse motljusskydd,men har ännu inte hittat det optimala....men jakten fortsätter.
Dock fick jag inte med SX20IS på min senaste Karpathosresa, för jag försov mej kraftigt, och bidde väckt av brollan tre kvart innan bussen skulle gå till Stockholm...
Däremot fick jag med mej min vardagskamera, Canon Powershot A650IS, och inom överskådlig framtid räknar jag med att ett okänt antal bilder från Karpathos/Rhodos kommer att kunna beses på detta Forum...... :D
Mikke
nulla die sine pix...... :violin:
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...