Logg inn med Facebook eller Google!

Slutt på Raki på Kreta

Started by ofriis, 16. Aug 10, 18:26:18

Previous topic - Next topic

ofriis

Jeg trodde nesten ikke det jeg hørte da jeg spurte hvordan det gikk med forretningene. Min venn som passet souvenir- og spritbutikken her i Rethymno trakk på skuldrene og likte seg dårlig. Vi får ikke kalle det Raki lenger, men må bruke det kretiske navnet, Tsikoudia, sa han.
Vi får heller ikke selge det på flaske, men \"draft\", altså fra en stor beholder med tappekran.
Alle souvenirflaskene med Raki/Tsikoudia hadde de vært nødt til å helle over på dunken.

Raki er et tyrkisk produkt, vi får ikke lenger bruke det navnet, var forklaringen hans.
 :drunken:  :drunken:
Dette var en uventet nyhet, er det noen andre som har Raki-nyheter?
The farther one travels / The less one knows

Anders

Ja disse merkevarene, disse merkevarene... rart at de ville ha enerett på noe som smaker så \"innforjæ****\" :-)

bengalow

Så bra! Då vet man vad som är grekiskt, och kan hålla sig till det!
Raki åt turkarna! - tsikoudia/tsipouro till grekena!
Undrar vad turkarna vinner på det, hehe?
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

operafantomet

Det er vel som debatten champagne VS musserende VS cava etc. Hellas har jo selv forlangt enerett på navnet \"retsina\", så det er ikke rart om andre land tar hevd på det de mener er sine navn.

Selv vet jeg ikke helt hva jeg synes... Jeg sier som Shakespeare:

\"What\'s in a name? That which we call a rose
By any other name would smell as sweet.\"

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

Anders

Ah... I thank thee, Rose... Thine Is The Word!

ofriis

Javisst, jeg tenkte jo ikke på gode gamle Shakespeare, Lord Byron, eller hvem han nå var. Vi fikk Raki i dag også, så denne gudedrikk lever fortsatt sitt liv på Kreta.
Ahhh  :drunken:  :drunken:
The farther one travels / The less one knows

imagine

for såvidt synd at de ikke får kalle det raki.
MEN, at de greier å produsere noe som smaker noe så inni .........., er jo helt utrolig.
God gammeldags SATS her hjemme smaker jo bedre. (for de som ikke kommer fra trøndelagen så er sats trinnet før hjemmebrent)

snoknud

Synd de ikke får kalle det raki, men selv tror jeg det vil ta mange mange år før begrepet raki er ute av vokabulæret til kreterne.  

Men hva er det som smaker så vondt med raki? Selv er nå raki tatt inn i varmen, året rundt, også her hjemme i Norge, som et godt alternativ til konjakk eller akkevit. Jeg tar alltid med en flaske Varvaki tsikoudia hjem.

Ellers kjøper jeg for bruk på Kreta \"draft\" raki hos slaktern i Tsesmes, om det da ikke kommer en nabo innom med en liter eller to på plastflaske.... Godt med gode venner ;-))))
snorre

dimitris

Kjøp ikke raki i butikken! Det er ikke det samme! Kjøp den hos bonden! Han som destilerer den hvert år i november. Der heter det raki siden mange generasjoner, og det vil det forsatt hete selv om byråkratene i Athen finner på annet!
dimitris

snoknud

Quote from: \"dimitris\"Kjøp ikke raki i butikken! Det er ikke det samme! Kjøp den hos bonden! Han som destilerer den hvert år i november. Der heter det raki siden mange generasjoner, og det vil det forsatt hete selv om byråkratene i Athen finner på annet!
Ja det er helt riktig, men det er ikke alltid \"vår bonde\" har....... og da er slakteren grei:-))
snorre

dimitris

Quote from: \"snoknud\"
Quote from: \"dimitris\"Kjøp ikke raki i butikken! Det er ikke det samme! Kjøp den hos bonden! Han som destilerer den hvert år i november. Der heter det raki siden mange generasjoner, og det vil det forsatt hete selv om byråkratene i Athen finner på annet!
Ja det er helt riktig, men det er ikke alltid \"vår bonde\" har....... og da er slakteren grei:-))

Ta deg en tur ut i landistriktet hvor du ser det dyrkes vin. Spør de lokale. Raki får du over alt. I november får du overvære selve destilasjonen. Det tar 5 - 6 timer å destilere en donk. I den tiden smakes det regelmessig mens du spiser mesedes! Anbefales!
dimitris

Vivianne

Om man skriver på Kreta-dialekt Rachi, så är det inte samma namn som det turkiska. Men det är kanske försent nu?
Vivianne

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...