Logg inn med Facebook eller Google!

Några bilder o så från Mytilini

Started by Tommy, 19. Jun 10, 12:31:43

Previous topic - Next topic

Tommy

Här kommer lite bilder o så från Mytilini, huvudorten på Lesvos med ca 35.000 invånare ( eller nåt sånt ), här var vardagsturismen inte så närvarande, istället dominerar det grekiska småstadslivet.... Trivsamt, hektiskt, avspänt, och opretantiöst kändes det som. Mytilini har sin egen \"frihetsgudinna\" som blickar ut över hamninloppet från den östra sidan, alldeles under kullen där den gamla borgen finns. Hur den oppkom kan man läsa om här : \"En ung grek utvandrade till Amerika, han var väldigt fattig. Vid ankomsten till hamnen i New York blev han betagen av frihetsgudinnan, vilken han tyckte symboliserade hoppet. Han hyrde ett rum i New York med utsikt mot hamnen och frihetsgudinnan och tänkte att han en dag, om han hade pengar nog, skulle återvända till sitt älskade Mytilini och resa en staty för sin älskade stad. Hans dröm blev verklighet.\" fritt översatt från http://www.magicaljourneys.com/Lesvos/lesvos-discover-mytilini.html



En annan siluett i Mytilini som är omöjlig att undgå är den stora kyrkan tillägnad Sankt Therapon. En imponerande byggnad, både utanpå och inuti.

 











Det kommer lite mera sen ........
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Athina

Interessant info og fine bilder fra det som ser ut som en spennende by for oss som liker å oppleve det greske hverdagslivet! Gleder meg til mer, Tommy :cheers:
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

Tommy

Tack för din uppskattning Athina :-)

Här är några bilder från shopping-gatan Ermou som sträcker från centrum av Mytilini paralellt med den innersta hamnen, vidare österut bort till den del där hamnen låg under antiken. Där är butiker o affärer av allehanda slag, både för modelejon o annat smått o gott :-)





\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tommy

Att vi befinner oss på en Ö och att Mytilini är präglat av havet som näring och utkomst är ikke att ta miste på, fisket till exempel.... här är några bilder som illustrerar det...

















\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

kaka

Så fint å se bilder fra Mytilini, Tommy. Den byen jeg har kjørt gjennom  så mange ganger på vei mellom flyplassen og Plomari/Ag Isidoros, men aldri fått besøkt. (har alltid lyst)
KariK

Tommy

Tack Kaka, ja det är en trevlig grekisk liten stad väl värd ett besök över några dagar tycker jag, och trots att man kanske ikke väntar det sig så finns också där en och annan \"turistfälla\" :D

Men det berättar jag om en annan gång... Här är några fler bilder med vyer vid hamnen.









\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tommy

Också i Mytilini var där möten och demonstrationer mot ekonomiska åtstramningar, förmodar jag. Väldigt fredligt dokk, o gemytligt gick det tillväga.... :-)



\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Admirala

Takk for et veldig hyggelig gjensyn med Mytilini, Tommy!
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Tommy

Tack för din oppskattning Admirala :-)

Säkert känner du igen dig här också ? På norra sidan av Mytilini, där den antika hamnen fanns, ligger några ouzerior och serveringar med god mat, där det var gott att sitta om aftonen, lite lugnare än \"down town\" så att säja.



\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Riitta

Tack för titten Tommy :flower: Verkar vara en ö där det finns hur mycket som helst och se på :bom:

Riitta

Tjorven

Interessant å se så mange fine bilder fra Mytilini, Tommy :)  Jeg har heller ikke vært der på mine to Lesvosbesøk, men har tydeligvis mye å by på. Det jeg stadig hørte om hovedstaden, var at det fantes mye bra og billig shoppingmuligheter der, for den som ønsker det ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tommy

Tack ska du ha Tjorven :-)
Å joo då visst är där shoppingmöjligheter i Mytilini för den som så önskar, det är ju en vanlig by, med allt vad som där tillhör för befolkningen o annat löst folk. Jag har fler bilder att lägga ut som illustrerar det, så det kommer väl lite framöver kan jag tänka.... :-)

Men här är några aftonbilder med tabepnavyer från hamnen, det var lite lustigt för den kvällen o just där blev jag tilltalad på svenska av kyparen, något oväntat, o mer typiskt att vänta sig på en charterort kanske. Ja ni vet \"hej hej tackså mycket\", men jag bjöd på snus i alla fall o det var en trevlig kille :-)



\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...