Logg inn med Facebook eller Google!

Athen for første gang

Started by IngeS, 11. Mar 10, 16:21:01

Previous topic - Next topic

IngeS

Så har også jeg sett litt av Hellas hovedstad. I dag morges kom jeg og min gode venn Tommy til Pythagorion etter å ha oppholdt oss i Athen siden sist lørdags ettermiddag.

På mange måter blir dette en minnerik tur for meg. I negativ retning på grunn av at ryggen min ikke var nevneverdig samarbeidsvillig under oppholdet. Den protesterte kraftig når det ble lange avstander å gå til de steder vi ville besøke. Stakkars Tommy fikk høre det noen ganger når jeg syntes at han dro meg med på for lange vandringer. Jeg kunne i øyeblikket ikke begripe hvorfor han måtte gå forbi hele rekken med tavernaer og barer når vi likevel skulle ut å spise og drikke godt. Etter å ha vært på de stedene han, som kjentmann hadde som mål, forstår jeg det hele. Takk Tommy for at du hadde tålmodighet med min klaging over ryggen, og tok meg med til de bevertningsstedene og severdighetene som du ville vise meg.

I denne tråden skal jeg med ord og bilder prøve å formidle litt av mine opplevelser i millionbyen Athen
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

IngeS

Hva passet vel bedre enn å starte sitt besøk i Athen en lørdagskveld på Brettos?

Brettos (Vrettos, på gresk) er en blanding av destilleri og pub. Etablissementet, som ligger i området Plaka i Athen, ble åpnet i 1909 og er et av de eldste familiedrevne destillerier i byen. To av veggene er dekket fra golv til tak med fargerike flasker brennevin. Mye av dette er fruktbrennevin som destilleriet selv har produsert. Tredje vegg er dekket med eiketønner inneholdende "Koniak", Ouzo og andre varer av egen produksjon. Herfra tappes det rett i glasset til deg.
I areal er ikke baren av de største. Rundt 20 sitteplasser på høye barkrakker. Kom det flere gjester enn det var krakker til ble de plassert på en benk innenfor bardisken. Dette fikk vi erfare under vårt andre besøk. Da kom det noen svenske damer som fikk oppleve baren fra servitørvinkler.
Mulig at det har med Brettos størrelse og innredning å gjøre men jeg har sjelden hatt en så god og avslappet følelse på noen annen bar. Et herlig miljø spør du meg.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

IngeS

Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Anders

:-)
Dit SKAL jeg komme meg... om ikke så altfor lenge :-)
Ser gjerne mer...

Tommy

Hi hi hi, kæmms ju lite lustigt att sitta o tacka varann så hær i cyberspace nær vi sitter i rummet intill  varann, men tack sjælv Inge før sællskap o tålamod med mina infall, tålmodighet ær ju en dygd sæjsj det. Å då ær vi vældans dygdiga nu, det ær jag glad før samt se bilderna hær  :flower:
Till Anders, hygg dig, det ær vanskelig att ikke gøra det på Brettos :-) :flower:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Anders

Jeg lover å gjøre et seriøst forsøk, Tommy... du har jo også vist meg på kartet hvor dette stedet ligger!
Og jeg er vel ikke kjent for å ha noen problemer med å hygge meg på slike steder... :-)

Riitta

Tack Inge för fina bilder och berättelse :flower:
Ser fram emot fortsättningen!

Riitta

IngeS

Vil du bli kvitt penger på en rask måte er ikke det noe problem i Athen sentrum. Illegale innvandrere eller flyktninger finnes det mange av. De fallbyr paraplyer, vesker, CD'er lightere etc etc, mange har sine varer i et stort tøystykke som de legger ut på bakken. Dukker det opp et par tre politikonstabler griper de fatt i hjørnene på tøystykket løfter det hele opp på ryggen og stikker ivei. Handelstillatelsen er tydeligvis ikke i orden. Når en hel flokk stikker ivei er det som om du kaster en stein inn i en flokk fugler. Så fort politiet er vekk kommer de tilbake igjen. Hadde politiet brydd seg kunne de raskt ha fanget dem inn lett synlige som de er med sin mørke hudfarge og store tøykledde bylter på ryggen.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Johanne

Flotte bilder du tatt i Athen Inge. Det ser ut som dere begge har hatt tålmodighet nok og trots ryggont for din del fått sett mye av Athen på din förstegangs tur. Det var ikke dårligt det Inge.

Johanne :)

Ole

Aj, Aj! Gleder meg til fortsettelsen!

IngeS

I den grad noe virket imponerende på meg i Athen må det være sentralmarkedet. Så mye kjøtt, grønnsaker, frukt, fisk og sjømat har jeg aldri sett samlet på et sted. Det overrasket meg litt at det ikke var flere typer fisk enn det var der. På fiskebutikken i Pythagorion har jeg sett mer enn tjue ulike fiskeslag.

Vi var en tur innom på søndag når alle boder og disker var tomme og rengjort. Dagen etter dro vi opp tidlig. Det meste var da kommet på plass bortsett fra en eventuell flom av kunder. Derfor var det godt armslag til å fotografere herlighetene. Jeg lar bildene tale.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

IngeS

Mer fra sentralmarkedet
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...