Logg inn med Facebook eller Google!

Hvem har retten til navnet Makedonia?

Started by Admirala, 20. Apr 09, 20:59:54

Previous topic - Next topic

bengalow

Så du, Tommy, är av en annan uppfattning än Admirala och mig..?
Då förstår jag, enligt vad du skrivit, att du gärna ser att FYROM kan ta namnet Macedonia, och att Grekland har ockuperat \"deras\" land söder om Makedonska bergen? Samt att Alexander den Store är en \"norr-om-bergen-hjälte\"?
Jösses....! Skriv din uppfattning i en insändare, så får du deras  förtjänsttecken i guld av deras store ledare!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Tommy

Quote from: \"bengalow\"Så du, Tommy, är av en annan uppfattning än Admirala och mig..?
Då förstår jag, enligt vad du skrivit, att du gärna ser att FYROM kan ta namnet Macedonia, och att Grekland har ockuperat \"deras\" land söder om Makedonska bergen? Samt att Alexander den Store är en \"norr-om-bergen-hjälte\"?
Jösses....! Skriv din uppfattning i en insändare, så får du deras  förtjänsttecken i guld av deras store ledare!!

Nu får du ge dig Bengan, läs igenom vad jag skrivit ovan, o lägg av me att lägga in en massa skit här som jag inte åsyftat över huvud taget. Ta en promenad med Ouzo o pussa lite på Anita eller nåt istället, det är bättre för hälsan vettu :-)

Jag tänker inte hålla på o kverulera med dig, puss på dig  :flower:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

bengalow

Snälle vän, det är ju det jag gjort - en sammanfattning av vad du skrivit.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Tommy

Quote from: \"bengalow\"Snälle vän, det är ju det jag gjort - en sammanfattning av vad du skrivit. Jag har inte lagt till en millimeter.....sötnos!

Det är inte det du har gjort alls, du har lagt en massa åsikter å värderingar i det jag skrivit som jag inte alls har framfört.

Angående vem som har den historiska rätten till namnet Makedonien så är min oppfattning att det har både FYROM o det grekiska landskapet Makedonien. That is all, my friend.

Hur FYROM driver sin nationella politik har jag ikke yttrat ett ord om, men det har du, o du har liknat FYROM vid den kommunistiska diktaturen Nord-Korea för att lägga kraft i dina argument. Den debatten betackar jag mig för o vill inte bemöta alls, den får du bedriva med någon annan ifall någon här har lust med det. Jag har det inte.

Har du förstått mig nu :-)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

ROLLE

Dethär blev ju ett Polskt parlament av en historia som vi ej varit med om att skriva. Lika måste det låta i Parlamentet i Athen när saken diskuteras.  Var får vi våra uppfattningar om vad som är rätt och vad som är fel ? Har någon läst hurudan polemik förs i den Makedoniska pressen om namnet ? Nu gäller det endast  namnet på ett land som snart är medlem av EU ? Kanske vi till dess måste hålla oss i skinnet om vilket namn landet får använda i fortsättningen.  Jag håller på fanstyg mej till  Makedonien. För om det blir Makedonien kan jag säga \" vad var det jag sade !!\"
Förstår mycket väl att Hellas medlemmar  får ha hurudana åsikter i detta fall som helst, men sanningen om konflikten om namnet ligger någonstans på annat håll.
Men denna diskussion gör mej mera och mera säker på att jag kan tänka mej resa till Makedonien, och samtidigt Turkiets Izmir Grekiska Smyrna, därifrån till  Palestina. Glömde Jerevan i Armenien.

bengalow

Ett enkelt citat från Wikipedia:

\"-2009 skrev över 200 akademiker och experter på antikens historia under ett brev till USA:s president Barack Obama där de kräver en lösning på den makedonska namnkonflikten. De ger i brevet den grekiska sidan i princip helt rätt, och hävdar att något annat vore historieförfalskning\"
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Tommy

Quote from: \"ROLLE\"Men denna diskussion gör mej mera och mera säker på att jag kan tänka mej resa till Makedonien, och samtidigt Turkiets Izmir Grekiska Smyrna, därifrån till  Palestina. Glömde Jerevan i Armenien.

Den resan hade jag gärna varit med på :-)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

ROLLE

Quote from: \"bengalow\"Ett enkelt citat från Wikipedia:

\"-2009 skrev över 200 akademiker och experter på antikens historia under ett brev till USA:s president Barack Obama där de kräver en lösning på den makedonska namnkonflikten. De ger i brevet den grekiska sidan i princip helt rätt, och hävdar att något annat vore historieförfalskning\"
Är det Barack Obama som skall avgöra hurudan lösningen på denna fråga blir ? Var inte dessa 200 mestadels Amerikaner ? Och experter i vad ? Förljugen historieskrivning ?
Vad har Barack Obama med saken att göra ? Skall USA igen \"leka polis\" och rättskipare, europa sköter nog sin bakgård själv. Vad är \"i princip\" rätt ? I princip kan dessa 200 också ha fel ? Total idioti fråga Amerika om Europeiska angelägenheter. Är vi inte ett enat europa som Makedonien tillhör. Tiden får visa resultatet på denna sk. konflikt som Grekland gjort \"från en fluga till en tjur\" ?

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...