Logg inn med Facebook eller Google!

Hvem har retten til navnet Makedonia?

Started by Admirala, 20. Apr 09, 20:59:54

Previous topic - Next topic

Mixelite

Vi kjøpte t-skjorter i Thessaloniki for 12-13 år siden. \"Makedonia is Greek\" stod det på. En av oss bar t-skjorten i Kassandra på Halkidiki og det resulterte i at en begeistret servitør inviterte oss tilbake på gratis middag på kvelden. Hvor historisk eller politisk korrekt en slik skjorte er, har vi aldri tatt stilling til.

Prasini

Selve kjernen i striden er vel mer enn bare navnet, men de som bor i de \"nordlige\" delene av Makedonia i dag hevder de er de historiske og ekte makedonerne helt fra Alexanders tid. Dette er et slavisk folkeslag som ikke har noen språklige likheter med antikk gresk. Det grekerne frykter mest er at de(innbyggerne i FYROM) ved å bruke navnet og gjennom sin propaganda skal ta over en viktig del av gresk historie(det er vel ingen tvil i at Alexander hadde sterke hellenske forbindelser). Nord-Grekere kaller seg både grekere og makedonere. I tillegg ønsker Skopje og legge krav på store deler av nordlige Hellas, der de hevder Thessaloniki er deres hovedstad. Kan dette bekymre grekerne? Ja, tror nok det  :confused1: Har forresten fulgt med litt i årenes løp hvordan Norge fremstiller denne navnestriden , og det får bare grekere til å virke som idioter. Kanskje media burde gå dypere inn i striden enn bare å se på overflaten?

Hilsen meg som er medlem av mange Makedonia is Greek grupper på facebook, hehe
....Μόνο στα όνειρα...

ROLLE

Fint Tommy, du skulle kunna vara en fin diplomat för Skåne som också envisas med en egen flagga och en egen dialekt, eller kanske utrikesminister ? Bornholmarna kallas ju \"reservsverige\" av danskarna. Ditt svar  tycker jag personligen är bra. Du sa ingenting om hur landet ligger till alltså Macedonia. Denna konflikt liknar smått Israels resonemang om Palestina ? Men hoppas det löser sig. Här är det ju endast frågan om namn som vettiga människor kan lösa utan vapen får vi hoppas ?
Det är sällan FYROMs eller Macedoniens politikers talan hörs, destomera den Grekiska nationalist falangens, som nu igen leder landet. Dethär är ju också ett politiskt rävspel från både Pasok och ND ?
35 år efter militärdiktaturens fall med samma huntamedlemmars arvingar vid makten, gladeligen festande i fårakläder. Ta nu reda på Grekisk politik när man har problem med den egna politiken. Så länge Tito styrde hette det Jugoslavien på Balkan, efteråt blev det liv i luckan med alla fd stater att få heta vad de själv ville, och allt är åt helvete ?
Fint o få vara turist i Grekland och ej behöva veta det ena eller det andrea om konflikten, för mej berör den inte !!!!

Tommy

Quote from: \"ROLLE\"Fint o få vara turist i Grekland och ej behöva veta det ena eller det andrea om konflikten, för mej berör den inte !!!!

Där satte du huvet på spiken Rolle  :flower:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Admirala

Quote from: \"Tommy\"
Quote from: \"ROLLE\"Fint o få vara turist i Grekland och ej behöva veta det ena eller det andrea om konflikten, för mej berör den inte !!!!

Där satte du huvet på spiken Rolle  :flower:


Helt uenig! Jeg vil gjerne vite så mye som mulig om et land jeg er så glad i og besøker så ofte.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Tommy

Quote from: \"Admirala\"
Quote from: \"Tommy\"
Quote from: \"ROLLE\"Fint o få vara turist i Grekland och ej behöva veta det ena eller det andrea om konflikten, för mej berör den inte !!!!

Där satte du huvet på spiken Rolle  :flower:


Helt uenig! Jeg vil gjerne vite så mye som mulig om et land jeg er så glad i og besøker så ofte.

Att veta är en sak, att tala om det en annan.

O när det gäller denna saken är det lätt att trampa på en mina, så som besökare bör man kanske därför vara försiktig, ety det är ett hett politiskt ämne i hela regionen, inte bara i FYROM o Grekland, utan också delar av Albanien, när det gäller gränsdragningar i trakterna där oppe. Politiska krafter i Albanien har så sent som under slutet av inbördeskriget i forna Jugoslavien gjort anspråk på delar av det som idag är FYROM o delar av norra Grekland för exempel. Så det är lätt att en gnista utlöser en explosion med oanade konsekvenser för alla parter i regionen.

( Dessutom var inte Alexander den store riktigt \"rumsren\" i det dåtida \"Grekland\" då han levde, det var därför hans far Filip såg det som politiskt viktigt att han skolades till \"Grek\" av Aristoteles. Om vi nu ska tala om vem som har historisk rätt till att resa statyer av honom och så vidare, det är ju känsligt för grekerna att man gjort så i Skopje. Allt detta handlar om dagens nationella politik i regionen som ROLLE säjer, o har inte att göra med det som en gång för tusentals år sedan var stormakten Makedonien. )

Men du bor ju i Grekland, så du kanske står mitt i det o har anledning att ta ställning o uttala dig i saken ????

Som \"dum\" turist kan jag ju bara göra så här  :dontknow:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

bengalow

För tusan...Alexander är född och uppvuxen i det som i det som sedan urminnes tider är ett enat Grekland - söder om de Makedonska bergen, och var accepterad \"grek\" även den gången, vad du än antyder, Tommy!

Varför kallar dom sig inte Nordmakedonien, vilket torde vara en geografiskt rättvist namn av landet, (Jfr Nordkorea). Nej, dom vill beslagta namnet för att få en hjältebakgrund i sina historieböcker - ytterligare en jämförelse med Nordkorea!!  Det är t.o.m. så, att dom hävdar att Grekland har ockuperat \"deras\" Makedonien, och etniskt rensat landet. Det finns inte ens ett språk som kan kan kallas makedonska, om man inte räknar en rent grekisk dialekt!! Detta kallar jag populistisk politik utan motstycke, och att någon vettig människa kan hålla med dem i deras fabulösa historieskrivning är bara nys, läs på historien bättre!

Tänk om Jämtland skulle kalla sig republiken Norge - då har du en jämförbar nordisk kullerbytta!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Tommy

Quote from: \"bengalow\"För tusan...Alexander är född och uppvuxen i det som i det som idag är ett enat Grekland - söder om de Makedonska bergen, och var accepterad \"grek\" även den gången, vad du än antyder, Tommy!

Varför kallar dom sig inte Nordmakedonien, vilket torde vara en geografiskt rättvist namn av landet, (Jfr Nordkorea). Nej, dom vill beslagta namnet för att få en hjältebakgrund i sina historieböcker. Det är t.o.m. så att dom hävdar att Grekland har ockuperat \"deras\" Makedonien, och etniskt rensat landet. Detta kallar jag populistisk politik utan motstycke, och att någon vettig människa kan hålla med dem i deras fabulösa historieskrivning är bara nys, läs på historien bättre!

Det fanns inget \"grekland\" då när Alexander växte opp, det fanns ett antal småstater där den grekiska kulturen frodade, som inbördes stred med varann. Aristrokatin o dom lärde fanns i Aten, o Makedonien sågs på som lite bondlurkiga o olärda, inte som riktiga \"greker\" i deras ögon. Därför anlitades Aristoteles av Filip för att utbilda o skola Alexander så han blev accepterad i Atens ögon, för att det tjänade Makedoniens o Filips syften politiskt o militärt. Vad som sedan skedde var inget annat än ett blodigt erövringskrig o politiskt räv o rackarspel där Makedonien till slut stod som segrare. O så oppkom en av världens dittills största imperier o inledde sin makt-era o storhetstid, Makedonien. ( inte det som är Grekland eller FYROM idag )

Det handlar idag om nationell politik precis som ROLLE sagt. Och Alexander den store o Makedoniens \"ärofulla\" förflutna har förståss ett stort symboliskt nationellt värde, o det är det som används i nationella politiska syften idag.
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

bengalow

Och VEM bedriver då detta politiska spel in absurdum - Grekland eller Nordmakedonien?
Du har hittat kartor om Makedonien som är fullständigt inaktuella i denna diskussion. Det har aldrig funnits ett Makedonien på mer än 1000 år som innefattat de delarna norr om Makedonska bergskedjan, som idag vill kalla sig det \"riktiga\" Makedonien - som sagt så hette det Serbien redan på tidigt 1800-tal.
Men, min söte vän, du tar till de argument som passar dina åsikter, men ännu en gång: Läs din historia, och kom med argument som håller idag. Det är fjuttigt höra att folk kan hålla med en regim som ligger så nära Nordkorea som det möjligen går!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Tommy

Quote from: \"bengalow\"Och VEM bedriver då detta politiska spel in absurdum - Grekland eller Nordmakedonien?
Du har hittat kartor om Makedonien som är fullständigt inaktuella i denna diskussion. Det har aldrig funnits ett Makedonien på mer än 1000 år som innefattat de delarna norr om Makedonska bergskedjan, som idag vill kalla sig det \"riktiga\" Makedonien - som sagt så hette det Serbien redan på tidigt 1800-tal.
Men, min söte vän, du tar till de argument som passar dina åsikter, men ännu en gång: Läs din historia, och kom med argument som håller idag. Det är fjuttigt höra att folk kan hålla med en regim som ligger så nära Nordkorea som det möjligen går!

Ja ja Bengalow, det där får ju stå för dig, jag har egentligen inte så mycket att tillägga i saken.

Sen kan du ju babbla vidare bäst du vill, men jag får ju säja att du har sänkt dig långt under lågvattenmärket här, när du jämför FYROM med en kommunistisk diktatur i Asien.

O jag har egentligen inte tagit någon ställning för eller emot, vad jag menar är att detta är ett nationellt politiskt nutidsproblem på flera håll, o det är inte så enkelt som man kan tro, inget är svart o vitt på Balkan om man tittar på nutida eller dåtida historia.

Å den historiska rätten till namnet Makedonien har som jag ser det både FYROM o Landskapet Makedonien i det som idag är Grekland.

Men jag respekterar naturligtvis om du är av en annan oppfattning.
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Admirala

Quote from: \"Tommy\"O när det gäller denna saken är det lätt att trampa på en mina, så som besökare bör man kanske därför vara försiktig,
Og nettopp fordi det er en mine, kan det være greit å vite om det før man drar til Hellas. Kan vel hende temaet kommer på bane når man snakker med en greker, og da vil det i det minste for husfredens skyld være best å ikke f. eks si Makedonia når man mener Fyrom - eller Skopje som grekeren kaller det.

Quote from: \"Tommy\"Men du bor ju i Grekland, så du kanske står mitt i det o har anledning att ta ställning o uttala dig i saken ????
Bor iallfall delvis i Hellas, og dette er et emne som rett som det er drøftes blant greske venner. Derfor har jeg også lest mye om det på nettet. Det er ikke noe enkelt svar på navnestriden, men selv om jeg ikke sammenligner Fyrom med Nord-Korea, så er jeg enig i Bengalows syn.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Tommy

Quote from: \"Admirala\"
Quote from: \"Tommy\"O när det gäller denna saken är det lätt att trampa på en mina, så som besökare bör man kanske därför vara försiktig,
Og nettopp fordi det er en mine, kan det være greit å vite om det før man drar til Hellas. Kan vel hende temaet kommer på bane når man snakker med en greker, og da vil det i det minste for husfredens skyld være best å ikke f. eks si Makedonia når man mener Fyrom - eller Skopje som grekeren kaller det.

Quote from: \"Tommy\"Men du bor ju i Grekland, så du kanske står mitt i det o har anledning att ta ställning o uttala dig i saken ????
Bor iallfall delvis i Hellas, og dette er et emne som rett som det er drøftes blant greske venner. Derfor har jeg også lest mye om det på nettet. Det er ikke noe enkelt svar på navnestriden, men selv om jeg ikke sammenligner Fyrom med Nord-Korea, så er jeg enig i Bengalows syn.

Ja då är vi bara av olika oppfattning i saken helt enkelt, å det kan vi väl leva med :-)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...