Logg inn med Facebook eller Google!

Hvem har retten til navnet Makedonia?

Started by Admirala, 20. Apr 09, 20:59:54

Previous topic - Next topic

Admirala

Margrethe skrev dette i tråden Magiske Makedonia:
Quote from: \"Margrethe\"Flotte bilder, Admirala! Men du, det der med at Makedonia er et fylke i Hellas. Kan ikke du bare forklare sånn kort hvordan det henger sammen. Jeg har ikke helt satt meg inn i det. I visse sammenhenger så skulle man jo tro de er et selvstendig land. (Grand Prix ringer i bakhodet. Der er jo Makedonia representert. Hvis det bare er et fylke, er jo det litt urettflaks, som en liten gutt jeg kjenner sa.)

Jeg skriver bare litt om dette nå, fordi jeg er trøtt og skal på greskkurs i morgen tidlig...

I 1913 ble området Makedonia delt mellom Bulgaria, Serbia og Hellas.
Den tidligere jugoslaviske republikken Makedonia heter offisielt FYROM (Former Yugoslavian Republic of Macedonia.) Altså er det altså galt når vi i Norge kaller FYROM for Makedonia.

Grekerne mener de har hovedretten til navnet. Folkegruppen makedonernes  store helt (historisk) er Alexander den store. Han regnet seg som hellener, og han bodde i en by som i dag tilhører Hellas. Grekerne ser det som en stor provokasjon når f.eks. FYROMs hovedstad Skopje vil oppkalle flyplassen sin etter ham, og når de for noen år siden trykket pengesedler med Thessalonikis runde, hvite tårn + \"Verginastjernen\", et antikt symbol fra byen Vergina som ligger i gresk Makedonia.

Debatten i dag mellom FYROM og Hellas går bl.a. på hvilket navn begge parter kan godta som offisielt navn på FYROM. Så vidt jeg husker tilbød den greske utenriksministeren FYROM å kalle seg \"Nordre Makedonia\", noe de avviste, og diskusjonen virker nokså låst etter det.

Som sagt, jeg er ingen ekspert her, men dette er nå hva jeg husker i farten.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Anita

Interessant Admirala - dette vil jeg gjerne høre mer om  :cheese:

I boken Paradisio kom forfatteren litt inn på denne problemstillingen som jeg nesten ikke kjenner til. Vet bare at det har vært og er uenigheter.

Hilsen Anita
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

Annlaug

Jeg visste ikke om det greske Makedonia før jeg leste disse trådene nå i kveld. Fant denne artikkelen:

http://www.adressa.no/forbruker/reiseliv/article1203671.ece

Tommy

\"Grekerne mener de har hovedretten til navnet. Folkegruppen makedonernes store helt (historisk) er Alexander den store. Han regnet seg som hellener, og han bodde i en by som i dag tilhører Hellas.\"

Jo, hans far Filip såg det som viktigt att Alexander skolades av en av dåtidens främsta grekiska filosofer o lärde. I Athen, och i övriga grekiska stads-stater såg man på den tiden ner på makedonierna för det dom inte ansågs vara intellektuellt skolade, och Filip såg det som en maktpolitisk nödvändighet att hans arvtagare Alexander skulle skolas av Aristoteles. Det är i alla fall vad historien förtäller.

Det dåtida makedonien innefattade områden som idag tillhör flera av dom balkiska staterna. Så frågan om vad som är vad är inte helt enkel, inte ens för en grek, eller alban, fyrom-medborgare ( eller vad dom nu ska kallas ), bulgar eller turk etcetera. Ty vad man delvis hänvisar till är en härskare och statsordning som försvann för mer än 2000 år sedan, och som härskade över ett område där det sedan dess förflyttats gränser hit o dit flera gånger om, både politiska, religiösa och geografiska. Så det enklaste för oss utomstående är nog att ägna oss åt att njuta av dess mångfald som besökare utan att försöka förstå, ty därav får vi nokk bara huvudvärk tror jag  :drunken:

Idag finns republiken Makedonien, och söder därom det grekiska länet Makedonien, och båda är nog lika \"makedonska\" som någon ann, ivart fall historiskt sett....  :blackeye:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Admirala

Litt mer om navnet Makedonia. Jeg er som sagt ingen ekspert på dette, men formidler det lille jeg har hørt og lest.

FYROMerne (?) mener de har rett til å kalle landet sitt hva de vil. Grekerne mener det er en tilsnikelse å ta et navn som de mener både histiorisk, kulturelt og språklig er gresk.

Makedonia skal bety noe på gammelgresk, land av de høye (menn) eller noe sånn. Kong Fillip og Alexander den Store hadde greske navn, er en annen innvending. Filippos betyr En som elsker hester og Alexander betyr Beskytter av menn, og er altså sammensatt av greske ord, ikke slaviske. Thessaloniki, som var Alexanders halvsøster, har et navn som betyr seier over Thessalia, et annet hellensk område. Byen Thessaloniki er naturligvis oppkalt etter henne.

De olympiske leker var det bare hellenere som fikk delta i, og vi vet makedonerne deltok, riktignok etter en disputt. Religionen deres, byggverkene deres osv var akkurat som i resten av det antikke Hellas.

Leter man på nettet er det ikke vanskelig å finne masse info om dette. Partene står steilt mot hverandre, og begge mener de har de beste argumentene.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Liv

Har ikke tid til å skrive så mye nå,skal snart på jobb.
 (Skal prøve å komme med mer om det greske Makedonia  etterhvert).

Grekerne bruker oftest  navnet Skopje når det gjelder FYROM.

Flyplassen i Thessaloniki heter foresten Macedonia Airport (SKG ).

Mye info her med kart over det greske Makedonia.
http://en.wikipedia.org/wiki/Macedonia_(Greece)

På Youtube florerer det med Makedonia videoer, der innholdet oftest inneholder det makedonske flagget, bilder av Aleksander den store etc. Det er vel nesten ingenting som \'\'egger\'\' opp en greker mer enn å påstå at Makedonia ikke er gresk.

PS! Facebook har utallige \'\'Makedonia er gresk\'\' grupper på engelsk og gresk.

Liv

Quote from: \"Admirala\"Grekerne mener det er en tilsnikelse å ta et navn som de mener både histiorisk, kulturelt og språklig er gresk.


Etter som jeg har oppfattet er dette essesensen i Makedonia-striden, og at man tar navnet på en gresk region og bruker det som sitt lands navn.

(Ingen ekspert jeg heller, men med svigerforeldre og annen familie midt i det greske Makedonia,har jeg fått en del input hva grekerne mener er riktig. ;-) )

marjana

Det hele er jo en uendelig lang historisk konflikt.
Vi alle bør huske den grusomme krigen på Balkan nylig. Vi fikk være vitne til etnisk rensning!
Våpnene er lagt ned inntil videre, men som vi ser er det skarpe skiller nå mellom de nye landene, kulturene, og religionene, og det er alltid ulmende.

Grekerne er alltid for seg selv, og FYROM etter Titos fall, altså kommunistene i 1989, har blitt ganske presset. De består også av en del muslimer, fattige, og vil ha tilgang til EU og godene i området.
Hvem skal ha hevd på området, hvem skal eie navnet..

Theo Angelopoulos sine filmer skildrer den tragiske skjebnen til Balkan.
De er vedt å se.
Glika i zoi

Tommy

Några gamla historiska kartor över Makedonien ser vi här. Å vem som idag har rätt till vad kan man ju undra sa flundra ??? Etniskt eller geografiskt, politiskt, nationellt o chauvinistiskt, unt så weither, unt so weither.... ??? i all evighet ????  amen  :bom:

 









\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

kaka

KariK

bjorn

ps, finnes en egen facebookgruppe på dette, med mange tusen medlemmer. men den er gresk,så føringene går i grekernes vei,,,,,

JohnS

Jeg vet ikke om det gjelder fremdeles, men for en del år siden ble trykte kart over Hellas forsynt med en tekst på toppen som sa  \"Makedonia er gresk!\"  Dersom kartene hadde latinsk tekst i tillegg til den greske, var denne påminnelsen på engelsk også.

Jeg ble oppmerksom på dette på en liten taverna i Aghii Apostoli på Kreta, og spurte sønnen av innehaveren om hvorfor denne teksten stod med store gokstaver på et kart i tavernaen.  Han forklarte meg at det var nødvendig å stadig minne folk om dette, og at det derfor ble trykket på alle kart.  Det var ikke noe problem nå, sa han, men om hundre år kan det være at folk glemmer, og plutselig kommer Skoplje, som han kalte landet i nord, og gjør krav på den greske delen av Makedonia også......

Dette var en ungdom på knapt 30, og jeg har ofte lurt på om vi her i nord har noe å lære av bevisstheten når det gjelder de historiske  lange linjer i den delen av verden, eller om kanskje akkurat dette kan være noe av forklaringen på den uroen som har plaget Balkan i uminnelige tider.

John

PS  Kanskje vi skulle prate litt med våre svenske venner i forumet om Jämtland og Härjedalen.........   :blackeye:
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...