Logg inn med Facebook eller Google!

Magiske Makedonia

Started by Admirala, 20. Apr 09, 17:55:58

Previous topic - Next topic

Stachtari

Takk for fine bilder Admirala! Men tror du har gaatt glipp av mye paa turen din gjennom Pieria... Og dersom du synes Katerini er en stygg by, har du muligens rett rent arkitekturmessig, men byen har masse koselige kafeer og restauranter, og er utenom Thessaloniki og Larissa definitivt en bra by for shopping :) Vil ogsaa presisere at flertallet av disse \"turistene\" i omraadet faktisk er fastboende (mange nordeuropeere er tilgiftet hit).

Jeg vet ikke om du var innom Litochoron (rett sör for Katerini og Dion, ved foten av Olympos), men for dere som liker aa väre aktive i ferien arrangeres (klatre)turer til toppen av Olympos herfra. For dere som foretrekker bil er det mulig aa kjöre ca halvveis opp, hvor det ogsaa ligger et vandrerhjem med cafeteria og fantastisk utsikt over Pieria :) I samme retning ligger ogsaa klosteret byens skytshelgen Dionysios bygde, og grotten han bodde i. Omraadet er utrolig vakkert, med smaa bekker, vann og fosser, og broene og trärne som henger over vannet skaper en nesten malerisk stemning.
Litochoron har ogsaa mange bra restauranter og kafeer for dere som bare er paa gjennomreise, og et par kilometer fra hovedveien (i Plaka Litochorou) finnes flotte bademuligeter paa organisert strand med med volleyballbane og beach bar.

Enda litt lenger sör ligger Karya, som ogsaa byr paa bad og mange koselige \"seaside\" kafeer og restauranter, men her er det dessverre litt mer turisttendenser...

Saa selv om Pieria kanskje ikke er det mest spennende omraadet i Makedonia, er det likevel verdt en tur innom. Jeg forelsket meg hvertfall i det fra förste stund :)
\"Η περιέργεια είναι η αρχή της σοφίας\"  -(\"Curiosity is the beginning of wisdom\")

Måne

Dette er andre gangen jeg forelsker meg i denne tråden  :love7:

Admirala

Tusen takk igjen for fine ord, og til dere som har dyttet fram tråden igjen. Jeg kan ikke få rost Nord-Hellas nok, og fatter ikke at ikke flere reiser rundt i Makedonia.

Quote from: \"Stachtari\"Men tror du har gaatt glipp av mye paa turen din gjennom Pieria... Og dersom du synes Katerini er en stygg by, har du muligens rett rent arkitekturmessig, men byen har masse koselige kafeer og restauranter, og er utenom Thessaloniki og Larissa definitivt en bra by for shopping :) Vil ogsaa presisere at flertallet av disse \"turistene\" i omraadet faktisk er fastboende (mange nordeuropeere er tilgiftet hit).

Jeg vet ikke om du var innom Litochoron (...)

Hva har jeg gått glipp av, da?  :albino:

Katerini, det står jeg på, er og blir stygg, det at det finnes koselige restauranter og kafeer endrer ikke på det inntrykket. Nå kan jeg trives godt i \"stygge\" byer, f.eks er ikke Tripoli noen perle, men jeg liker meg godt der. Stygge byer kan ha sjarme, atmosfære osv som gjør at de er herlige å være i, men siden vi bare kjørte rundt i Katerini, vet jeg ikke noe om det (og har ikke uttalt meg om det heller  :blackeye: )

Vi var innom Litohoro, ja, men bare for en liten vandring og en lang lunsj før vi kjørte veien så langt den rakk inn mot Olympen. En venninne simpelthen elsker Litohoro, men de timene vi tilbrakte der ga ikke noe uutslettelig inntrykk. Smak og behag, tenker jeg.

Pieria-kysten er selvsagt ikke like turistifisert som mange andre steder i Hellas, og kanskje var det kontrasten fra det fredelige innlandet som ble voldsom, men det var iallfall svært mange typisk ferierende ikke-gresktalende i området. Nå snakket ikke jeg den gang gresk heller, jeg vet at jeg også er turist, så det er selvsagt greit at andre også er turister  :compress: . Men la meg si det slik - når jeg en gang skal feriere igjen i Nord-Hellas, skal jeg ikke dra tilbake til Pieria-kysten. Det føltes litt små-tacky der på et vis, uten at jeg nå, såpass mange år senere, helt kan beskrive hvorfor.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Stachtari

Quote from: \"Admirala\"Hva har jeg gått glipp av, da?  :albino:

Katerini, det står jeg på, er og blir stygg, det at det finnes koselige restauranter og kafeer endrer ikke på det inntrykket. Nå kan jeg trives godt i \"stygge\" byer, f.eks er ikke Tripoli noen perle, men jeg liker meg godt der. Stygge byer kan ha sjarme, atmosfære osv som gjør at de er herlige å være i, men siden vi bare kjørte rundt i Katerini, vet jeg ikke noe om det (og har ikke uttalt meg om det heller  :blackeye: )

Vi var innom Litohoro, ja, men bare for en liten vandring og en lang lunsj før vi kjørte veien så langt den rakk inn mot Olympen. En venninne simpelthen elsker Litohoro, men de timene vi tilbrakte der ga ikke noe uutslettelig inntrykk. Smak og behag, tenker jeg.

Pieria-kysten er selvsagt ikke like turistifisert som mange andre steder i Hellas, og kanskje var det kontrasten fra det fredelige innlandet som ble voldsom, men det var iallfall svært mange typisk ferierende ikke-gresktalende i området. Nå snakket ikke jeg den gang gresk heller, jeg vet at jeg også er turist, så det er selvsagt greit at andre også er turister  :compress: . Men la meg si det slik - når jeg en gang skal feriere igjen i Nord-Hellas, skal jeg ikke dra tilbake til Pieria-kysten. Det føltes litt små-tacky der på et vis, uten at jeg nå, såpass mange år senere, helt kan beskrive hvorfor.

Misforstaa meg riktig her Admirala, jeg mente ikke aa kritisere deg fordi du ikke har samme syn paa Pieria (og Litochoron) som meg, smaken er som kjent som baken! Saa hvis du tolket det annerledes saa beklager jeg det, kanskje jeg ordla meg litt feil :)
Jeg liker meg veldig godt her (men saa bor jeg da her ogsaa), og jeg tror at selv om försteinntrykket ikke er allverden, saa vokser det likevel litt paa folk ettehvert. Er ihvertfall det andre som har värt her (og blitt boende) har fortalt meg :)

Men for all del, folk maa faa lov til aa ha egne meninger, og hvor man trives eller ei er opp til hver enkelt, det er ikke noe hverken enkeltpersoner eller flertall kan forandre paa :)
\"Η περιέργεια είναι η αρχή της σοφίας\"  -(\"Curiosity is the beginning of wisdom\")

Admirala

Tok det på ingen måte som kritikk!
Men jeg lurer fremdeles på hva jeg gikk glipp av i Pieria. Kanskje jeg revurderer min tilbakeholdenhet hvis jeg gikk glipp av mye bra.

Klart man kan endre oppfatning av steder etterhvert som man blir bedre kjent med dem. Mine beskrivelser av stedene i denne tråden bygger selvsagt på de inntrykkene vi fikk på vårt besøk i noen sommerferieuker. Sånn må jo tross alt et \"reisebrev\" bli, når man drar fra sted til sted.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Mixelite

Hvor mange har løpt og kjøpt direkteflybilletter til Thessaloniki etter at denne tråden kom opp igjen? Det burde dere iallfall absolutt vurdere!
Eleftheres, Philippi og Eleftheroupoli

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...