Logg inn med Facebook eller Google!

Tur til Athen og Kardamilli April 2009

Started by Gro, 10. Apr 09, 11:19:59

Previous topic - Next topic

Gro

Her har jeg tenkt å fortelle om vår tur til et Athen i stålende sol og ikke fult så varmt Kardamili. Vi dro fra Gardemoen kl 08.00 Torsdag 2. April. Vi reiste med Air Baltic og hadde mellomlanding i Riga. Her var det forsinkelser så vi kom ikke til Aten før ganske sent om ettermiddagen desverre. Når vi kom til Athen tok vi Buss X94  (3,20€)til Syntagmaplassen, siden metroen mellom flyplssen og sentrum var stengt. Vi traff et hyggelig par på bussen som skulle bo på det samme hotellet som oss, så vi hang oss på dem gjennom gatene for å finne veien. Det var vel ca 10 min å gå med kofferter før vi var i Atinas street og hotell Attalos (94€). Dette var jo et veldig bra plasert hotell for noen som ikke er kjent i Athen. Så jeg takker de som tipset oss om det. Her bodde vi i tre dager før vi tidlig søndag morgen dro til Kardamili. Planen var å være 4 dager i Kardamili, men da vi kom dit bøtta det ned og var veldig kaldt i forhold til Aten, som hadde godt over tyve grader hver dag vi var der. Så vi endte opp med 2 dager i Kardamili  og 6 i Athen. Min datter på 17 elsket Athen fra 1. stund, og strittet i mot mot i det hele tatt å dra til Kardamili. Men mor var bestemt og sa at det var derfor vi hadde tatt denne turen, og Kardamili skulle jeg se og oppleve :-) Vår 1. dag i Kardamili fikk vi ikke tatt noen bilder da det regna så mye at det var bare å glemme å ta frem kamera. Men jeg fikk tatt masse bilder dag 2 :-) før det igjen begynte å regne. Jeg elsket Kardamili selv om nesten alt var stengt så tidlig. De starter vist ikke sesongen før helt i slutten av April. Det var kun en kafe som var åpen og der var vi meste parten av den 1. dagen da det regnet sånn, men det var helt ok, da det tydligvis var samlinsplassen både for unge og gamle. Jeg likte godt å ta bussen mellom Athen og Kardamili da man fikk sett veldig mye. Et imponerende og majestetisk landskap, med nye bebyggelser å se hele veien. Anbefaler den turen. Gikk veldig greit å ta buss til Kalamata  og Taxi videre (35€). Når vi reiste tilbake til Athen tok vi buss begge strekningene.
Restene etter den store brannen for to år siden gjorde et sterkt inntrykk. Enorme områder må det ha vært.  Dette var bare en kort intro, jeg vil skrive mer etterhvert som jeg legger inn bilder :-)

Bilde 1. På vei opp mot Akropolis tidlig om formiddagen
Bilde 2. Trapp ved Monastiraki på vei mot kafegatene ved Thseio
Bilde 3. Anafiotika
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

Katherina

:flower: Så der kom allerede litt om turen deres, Gro. Trist at været ikke viste seg fra den beste siden i Kardamili, men jeg håper at det var såpass opphold og klart dere fikk se Pr. Elias og fjellene rundt. Da vi var der i april i fjor var det snø på Pr. Elias noen dager. Var det det nå? Det er et fantastisk vakkert syn med det hvite mot alt det grønne. Jeg har kjørt noe av motor veien mellom Kalamata og Athen. Ja, naturen er nydelig og mektig på store deler av denne veien og restene etter skogbrannen gir et sterkt inntrykk. Det som også var spesielt å se var der markblomstene dannet et teppe under trærne som stod som svarte silhuetter.

 :cheese: Gleder meg til å høre mer og se bilder.

Gro

Jobber litt her med å få det til. Det er feil bildekommentar på bilde en med blomsten. Den er nok tatt på vei mot Akropolis, nærmere bestemt i Anafiotika området. Natt bildet er tatt fra terassen på Hotellet første kvelden. Bildet av restauranten er den kjente på Monastiriaki. Stine hadde aldri smakt Pita gyros, så da mente jeg dette var en bra introduksjon :-)
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

Heidrun

Kjempefint portrettbilde av din nydelige datter der hun sitter i trappen
Yamas til livet og til

Gro

Bilde 1: Pita gyros, tatziki, gresk salat og en Mytos til mamma må jo være en bra start på et Hellasopphold :-)

De andre bildene er tatt i gatene rundt Monastiraki og Psir første kvelden vår. Stine elsket dette området, og gleder seg til å bli litt eldre slik at hun kan dra hit med venner på egenhånd :-)
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

Gro

Så neste morgen ( fredag) det jeg kaller dag en i Athen, var det tidlig opp for å få med seg sentralmarkedet som vi har sett flere bilder av her inne. Det var et utrolig imponerende skue, og litt skummelt ;-)
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

Gro

....
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

Anders

Artig! Ser at dere hadde det fint og fikk med det meste :-)
Og syns det var noe kjent med den der tavernaen, ja...:-)

Gro

Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

Riitta

Tack förhärliga Atenbilder :flower:  Som jag längtar dit. Undrar när det blir nästa gång :cyclopsani:

Riitta

Anders

Ja, det markedet vil jeg gå gjennom en gang til... men tidligere på dagen, som det har blitt rådet til her inne :-)

Gro

...
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...