Logg inn med Facebook eller Google!

Chios til sommeren?

Started by havsula, 05. Mar 09, 11:58:21

Previous topic - Next topic

havsula

hei

Vi får ta å lese litt om de ulike stedene og hotellene på lilleput, hellas wings og mixelite sin side så får vi se hva vi bestemmer oss for.

Begynner å bli litt stresset for reisene begynner å bli utsolgt og jeg har ennå ikke fått vite når jeg får ferie så vi kan ikke betille ennå.

Vi har i grunnen bestemt oss for at det blir Cios til sommeren så vi får krysse fingrene å håpe at ikke alt er utsolgt når vi kan bestille.

Har dere en reisehåndbok dere vil anbefale?

Takk for tips.

Mixelite

Jeg tror ikke det er grunn til å være stresset ennå. Det kommer selvfølgelig an på  hvor fleksible dere er på bosteder, men nå har jeg fulgt restplasser i et par år både fra Hellaswings og Lilleput og man skal rimelig tett opptil avreise før flyet er fullt! Det er ikke noe særlig penger å spare på restplasser, men det er jo kjekt å vite for deg som ikke kan bestille før ferien er i orden.

Reisehåndbøker for Chios er det ikke så fett av. Noen bøker har jo litt, men hvis jeg skal anbefale en, vil jeg anbefale boken fra Toubis, Chios, inousses, psara, heter den vel. Du finner den blant annet her: http://www.chiospapyros.gr/default.html?lang=en-us under maps/guides.

havsula

Det var godt og høre :flower:

Katta

Personlig stortrives jeg i Agia Fotini. Det er uten tvil en stille og rolig plass, men ønsker man mere liv - så er det jo bare en kort taxi tur unna (om man skal ut på middag med alkohol i glassene). Elsker å sitte på altan på kvelden, med stearinlys og noe godt i glasset. Stjernehimmelen og bølgeskvulp mot den hærlige rullestensstanda.....sukk.

Har også bodd i Karfas. Litt mer utvalg i spisesteder, barer, små butikker osv. Kan ikke huske at vi ble plaget av kvelds/natte støy. Trivdes godt der også.

Vi leier bestandig bil, for det er så utrolig mye å se.

Lykke til! Håper du får deg en tur, og håper du blir fornøyd med valget.

havsula

hei igjen

Nå ser det ut til at vi kommer til å reise etter 16 juni en gang. Ser at hellas wings har tur 22 juni. Hvordan er temperaturen på Chios da. Pleier det å være litt kjølende vind der? Har tidligere vært på kreta og rhodos, er temperatureren mye den samme som på disse to stedene?

Kan man spise all maten Chios har å tilby eller er det enkelte matvarer man bør holde seg unna?

Dersom man bor på samme sted under hele ferien er det mulig å kjøre på dagsturer til andre deler av øyen eller blir avstanden for stor til noen steder slik at vi bør vurdere å bo på ulike steder? Dette ble litt tungt skrevet, håper dere skjønner hva jeg mener:)

Gleder meg til ferie nå. Har virkelig lyst til å reise til Chios etter alt det fine jeg har lest om øya her på forumet.

 Tusen takk for svar alle sammen.

Mixelite

Temperaturen på Chios i slutten av juni er behagelig. Det blåser stort sett alltid en svalende bris, så varmen blir ikke uutholdelig. Det går absolutt an å leie bil og reise rundt hele øya i løpet av  ferien uten å bytte bosted. Hotellene ligger liksom i et kryss, slik at man kan velge nordover, sørover eller vestover og få med seg alt man vil.

Vi har aldri unngått noe som helst av mat på chios. Vi pusser tennene i kranvann, spiser iskrem, både fra spann og i papir alt vi vil og bestiller det vi ønsker på restauranter. Velg bare dem som har mye gjester, spesielt de som har greske gjester(det finnes stort sett bare sånne på chios).

God tur :)

operafantomet

Quote from: \"havsula\"Har tidligere vært på kreta og Rhodos og der opplevde vi at selgere i butikkene og innkastere til resturantene var svært innpåslitne, er det slik på Chios?

Er det mulig å kombinere ferie på chios med ferie på en annen øy?

Hvor på Chios vil dere anbefale oss å reise? Hvilket hotell vi dere anbefale?
Opplevde overhodet ikke slitne selgere og innkastere på Chios. Mye av grunnen er vel at hoveddelen av folkene der er fastboende og/eller grekere - det er ikke det turisttrøkket andre øyer kan ha. Et lite unntak er august, når alle eks-chiotere vender hjem, men det er jo ikke turister i dén forstand.

Fra Chios går det to daglige ferger til Lesvos (Mytilini) og Samos (Samos by), og det er også lett å ta dagsturer over til Tyrkia. Øya har også en flyplass som kan bringe deg til fastlandet, eller til andre nærliggende øyer. Så det er ikke vanskelig å kombinere Chios med andre reisemål.

Er helt enig i oppfordringen om å dra rundt på øya. Jeg var der i fjor sommer, og leide riktignok ikke bil, men jeg hadde base i Chios by og dro mye rundt med lokalbuss. Var nord på øya, blant annet ved den nydelige stranden Nagós, og ved Dhaskalópetra og Vrontados. Dette var mine absolutte favorittsteder på øya. Det var knapt mennesker her, strendene var praktfulle, vannet glassklart, og maten god.

Var også på bussrunde i sør, blant annet innom Mestá (labyrintaktig middelalderby), Pyrgí (med sine funky, grafisk dekorerte hus), Armolia (stort sett kjent for keramikk), Olymbon-grotten (kjempe-opplevelse!) og Emborios (strand med bare sorte stein. Varmt under fotsålene!).

Ble også anbefalt tur til vestsiden av øya, blant annet for å oppleve klosteret Nea Moni. Der gikk det buss type en dag i uken, så det fikk jeg ikke med meg. Men med bil er det ikke noe problem å nå klosteret.

Skrev reiseblogg på Vagabonds nettsider mens jeg var der nede. Vagabond har nettopp lagt om nettsiden sin, med stilig nytt design - ulempen med dette er at alle blogginnlegg må lastes over manuelt. Det tar sin tid, og medfører endel feil... De fleste Hellas-innleggene er dog hentet over, og kan leses her:

http://www.vagabond.no/author/anea/

Håper (og tror) dere får et fabelaktig opphold på Chios. Det er en deilig øy, det er mye å se, og det er vanskelig å dra hjem igjen...

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

havsula

Hei
Takk for svar alle sammen.

Da er turen bestilt og no er det bare litt over en måned til vi reiser så jeg har begynnt å glede meg.

Har lest reisebloggen din operafantomet. Det var koselig lesning og kjekke tips å ta med seg på turen.

Kjekk chiosside du har laget mixelite. Den kommer jeg til å bruke.

God tur til dere andre som skal på ferie.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...