Logg inn med Facebook eller Google!

Keffalonia- en uke i september?

Started by Bjørg, 16. Jan 09, 21:27:41

Previous topic - Next topic

Bjørg

Valget står mellom to øyer i Hellas. Keffalonia er den ene.
Når man bare har en uke. Vil fly direkte for å få mest mulig tid på stedet. Reise effektivt. Gjerne med en turoperatør. Men resten fikser jeg selv. Hvor på øye bør man da bo?.

Måne

Det spørs litt hva dere liker. Personlig foretrekker jeg å bo i Argostoli, \"hovedstaden\", pga. livet, shopping, mat og at det er ganske enkelt å leie bil og kjøre til stranda. Det er heller ikke langt å dra i noen retning.

De beste strendene finner du i sør. Første gangen vi bodde på Kefalonia så valgte vi å leie rom i et av husene på Lourdata. Stranda der er herlig, og det var nok av tavernaer opp gata til huset vi bodde i. Anbefaler dette området sterkt.

Ellers velger veldig mange turister, særlig unge, Skala. Skala er lagt opp for masseturisme i større grad enn andre steder på Kefalonia. Her er det herlig sandstrand, en gate med alt man kan ønske seg av uteliv, resturanter, kaffeer, souvenirbutikker osv.

Jeg har også fått anbefalt området rundt Sami, både pga. strand og hoteller, men har ikke prøvd ut dette området enda.

Hvis dere vil ha mer luxus så burde dere velge Assos - en liten koslig by like ved Myrtos beach (som er helt fantastisk! og også full av turister).

Eventuelt, for det mer \"modne\" paret så vil jeg anbefale Fiskardo - helt nord. Herlig lite sted med god mat, men utrolig liten strand. Det tar også litt tid å kjøre fra Fiskardo til de andre områdene på Kefalonia, for veiene helt oppe i nord er små og svingete, og fulle av geiter og gjetere ;)

Jeg har ikke mer \"konkret\" informasjon om hvor dere bør bo, for vi pleier bare å dra dit og velge oss et sted uten å legge merke til navnet. Skal bli flinkere til dette fra nå av (vi bruker ofte tripadvisor for å finne steder, og er superfornøyd med alt vi finner der.)

Du kan lese mer om øya her: http://hellasforum.net/index.php?name=ForumsPro&file=viewtopic&t=2989

Måne

Jeg glemte jo å si at en uke er *masse* av tid på Kefalonia. Hvis dere vil så rekker dere å se alt. Vi rakk innom alle stedene på 3 dager da vi var der sist (vi har sett oss rundt etter sommerhus) og det var uten stress (men også uten strender, for det var utenfor sesong). Det tar ca. 1 1/2 time å kjøre fra nord til sør hvis dere har bil :)

Det går derfor an å flytte på seg fra hotell til hotell også, slik vi gjorde den første gangen vi bodde på øya. Øya er ikke spesielt overfylt i September, så jeg vil tro at det er like greit å reise rundt på egenhånd og leie rom evntl. leie leilighet på de forskjellige stedene. Hotellene i Argostoli er ikke de største dog, så der kan det hende at man bør forhåndsbestille, i hvertfall i helgene :)

Hellasfrelst

Kefalonia er et meget godt valg. Nå har du fått masse god informasjon av Måne. Så jeg vil bare si at vi bodde i lille Karavomilos ved Sami for noen år siden. Det var helt perfekt for oss. I Sami har du alt du trenger for en ferie + at det er korte avstander til andre flotte strender, grotter og landsbyer. Det går også båter over til den lille naboøya Ithaka som virkelig er verdt et besøk.
i zoi ine tora - livet er nå

Tjorven

Etter å ha lest Månes flotte info med fristende bilder til, ved en tidligere anledning, så tviler jeg ikke på at Kefalonia må være et godt valg. Ønsker deg riktig god tur dit Bjørg, og håper å høre hva du syns om øya etterpå.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Bjørg

Quote from: \"Tjorven\"Etter å ha lest Månes flotte info med fristende bilder til, ved en tidligere anledning, så tviler jeg ikke på at Kefalonia må være et godt valg. Ønsker deg riktig god tur dit Bjørg, og håper å høre hva du syns om øya etterpå.
Takk for alle gode innspill. Tar vare på dem. Men nå er valget tatt -av de to øyene jeg innledningsvis nevnte. Så i år blir det Karpathos-og den høre vel hjemme i en anne tråd. Oppretter en der...

Tzasiki

:cat:
 :flower:
 Keffalonia er en av mine favoritter når det gjelder de Ioniske øyer.
Jeg og min mann var der for en del år siden og bodde i Luxuri, vel et par km utenfor ved havet.  Vi reiste da med Gulliver, så det er noen år siden nå. (14-15 år siden ca), men vi har aldri glemt denne øya!!. Bestandig hatt lyst til å reise tilbake. Men så er det så mange andre fine øyer da!!, så da vi bestiller tur blir det til at vi velger en annen øy,  da det er fint å se litt forskjellige steder.

Reiseselskapene Apollo og Star Tour har bl.a. småstedene Lassi og Skala til sine reisende. Lassi ligger nærme Argostoli, og det er veldig koselig der. Vakre strender. En \"perle\" av en øy. Stor og fin!. Skala er familievennlig, men jeg leser at det er et ungdomsted også. Tror jeg ville valgt Lassiområdet.. Eller andre steder på øya, slå opp på internett..

Et sted langt nord hvor vi var på dagstur er Fiscardo, nydelig!.Det er et \"must\" å reise til Fiscardo, meget elegant sted, nydelig liten marina..
Det er mulig å leie apartments /hotellrom der også. Passer for de som vil ha det stille og rolig. Assos er også en \"idyll\", litt luxuriøst det også, flere bosteder å leie og en fin strand.

Var \"overalt\" på øya ellers. Grotteturen i båt anbefales!.
 Øya anbefales på det varmeste!. Jeg og min mann har veldig lyst til å reise tilbake dit med våre tenåringsbarn selv.
Jeg synes Keffalonia er vakrest, den nest beste øya er Corfu (betagende vakker den og - dog mere turister, og på tredjeplass er det øya
Zakynthos (passer mere for ungdommen).  Disse øyene jeg nevnte nå har jeg/vi vært på. Øya Keffalonia er \"elegant\", en del velstående turister besøker øya. Amerikanere, Italienere, og nå nordmenn!. Ikke dårlig.
Rent og pent overalt. Nydelige pastellfarger på mange av husene. Behøver jeg å si mer?.. Reis dit.

 Jeg etterlyste/skrev om Keffalonia som chartermål på internett  for ca.
 3-4 år siden, og jammen ble denne vakre øya chartermål igjen!!. Kanskje de så min historie, da jeg skrev om MIN DRØMMEØY,  og at jeg ønsket øya TILBAKE som chartermål. Tror nok noen i charterbransjen så det, for det er jo så mange som ikke hvet om keffalonia.. Så dette var bra!.  

Obs.,  jeg så ikke at du hadde valgt Karpathos istedenfor, beklager.
Men jeg lar dette stå i tilfelle dette skulle være av interesse for andre.

God tur til Karpathos (har aldri vært der selv, men flere i min familie
har vært der, og liker øya veldig godt). :flower:  :flower:

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...