Logg inn med Facebook eller Google!

Bok: \"Sapfo\" av Svein Jarvoll

Started by operafantomet, 14. Jan 09, 10:34:02

Previous topic - Next topic

operafantomet

\"Sapfo\" av Svein Jarvoll

Leide denne på biblioteket for noen dager siden. Ble svært positivt overrasket. For det første over at en nordmann har befattet seg med noen så vanskelig som å oversette fragmenterte diktbiter fra gammelgresk til moderne norsk. Og for det andre fordi boken er BRA!

Nå skal det legges til at oversettelsene av diktene i liten grad er metriske (dvs. at de umulig kan ta hensyn til den rike språkdrakten til Sapfo, med veksling mellom trykktunge og trykklette ord, stigende og synkende toner etc). Tviler på at dette er noe den jevne leser ville savnet/lagt merke til uansett.

Innledningen til diktene er herlig. Den tar nemlig for seg møtet med øya Lesbos, fra både moderne og historisk synspunkt, med ulike historiske kilder som omtaler øya, og med forfatterens egen ankomst der.

Han opererer med meterlange setninger - av og til må man bare trekke pusten og hoppe i det. I begynnelsen irriterte det meg litt, men etterhvert synes jeg det ble veldig humoristisk og en del av bokens tone. Spesielt satt opp mot de superkorte diktfragmentene til Sapfo...

Og diktene! Så deilig å kunne lese dem på norsk! Har tidligere prøvd å lese Sapfos dikt, men det har vært på engelsk, og har ikke fått den helt store følelsen. På norsk traff det meg derimot på en annen måte.

Derfor synes jeg denne boken var dobbelt gøy å lese: den har en fin skildring av Sapfo og Lesbos (høyst subjektiv, selvfølgelig, som alle gode reisebeskrivelser bør være...) og den har deilige oversettelser av hennes dikt og diktfragmenter. Anbefales!

(Har ikke vanlig bibiloteker den, så finnes den på Blindern - når jeg har levert den... ;) Lokale biblioteker skal kunne låne fra Blindern)

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

kaka

Nena Venetsanou og Angelique Ionataos har en nydelig cd med Sapphos dikt. (På gresk, selvsagt m/teksthefte på gresk og fransk) Den har jeg nytt utallige ganger. Musikken, bruken av instrumenter er og veldig fascinerende. Vel værd å lytte til, selv om du nå har gledet deg over norsk oversetelse, som hadde vært moro å lese. Fikk kjøpt cdèn på musikkforlaget for flere år siden.
KariK

operafantomet

Takk for tipset, det høres ut som noe for meg. Skal sjekke det ut!

Sapfos dikt ble jo stort sett fremført i musikalsk versjon, akkompagnert av lyre e.l., så det er vel nesten riktigst å høre diktene i en eller annen musikalsk utgave.

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

bengalow

Just nu sitter jag och lyssnar på Nikos Ksydakis och Eleftheria Arvanitaki\'s skiva \"Grigora i ora perase\" på spotify. Jag vet inte om det är Sapfo\'s dikter, men dom sjunger i varje fall om henne...En väldigt lugn och skön skiva, där jag faktiskt uppskattar Arvanitakis röst (något som sällan sker)
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

MaFi

Quote from: \"bengalow\"Just nu sitter jag och lyssnar på Nikos Ksydakis och Eleftheria Arvanitaki\'s skiva \"Grigora i ora perase\" på spotify. Jag vet inte om det är Sapfo\'s dikter, men dom sjunger i varje fall om henne...En väldigt lugn och skön skiva, där jag faktiskt uppskattar Arvanitakis röst (något som sällan sker)

... mens jeg vanligvis liker Arvanitakis stemme, og er enig i at denne plata er fin! Takk for tipset, Bengalow. Boka (Sapfo) skal jeg prøve å låne på biblioteket i nærmeste framtid, så takk for det tipset også.

kaka

Her er en link til et sted man finner små snutter av Nenas innspilling av Sapphos diktning. Grigora i ora perase er på den cdèn, Bengalow.
Synd det bare er små smakebiter, men vi får et visst inntrykk av instrumentbruken
http://www.last.fm/music/Nena+Venetsanou
KariK

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...