Logg inn med Facebook eller Google!

Athen-Kos

Started by xristina, 02. Jan 09, 12:39:24

Previous topic - Next topic

xristina

Det ser ut til at årets tur starter med fly til Athen, båt til Kos, og fly hjem derfra. Det går jo en del båter til Kos fra Pireus. Og vi skal ha med to gutter på 5 og 11 - som ikke er glad i å sitte stille lenge. Tenkte derfor at vi burde gå for Blue star ferja som tar 9,5 time - men da får de vel rørt seg ombord, og vært både ute og inne? Eller ville dere valgt en helt annen båt? Vil gjerne ta båten på dagen - for å få sett mest mulig. Kanskje til og med delfiner?

Marit

Har kun erfaring med Blue Star av de større båtene, og tok den fra Pireus til Mykonos for noen år siden. Ikke noe problem å røre seg rundt både inne og på dekk.
It ain't no sin to be glad you're alive

If I should fall behind, wait for me

Ole

Her har jeg lagt ut noen bilder fra Blue Star 2 som går mellom Pireus og Kos: http://hellasforum.net/index.php?name=ForumsPro&file=viewtopic&p=63914#63914 Det er forholdsvis mye å ta seg til....flere kafeer, trådløst internett, spillautomater etc. Men 9,5 timer er lang tid, og båten er dyr. Jeg betalte 26 euro for en voksenbillett fra Syros til Patmos.

kos44

Priset ligger på 159,50 Euro För 3 vuxna 1 barn  
 :beer:  mvh.ulf
KOS LOVER

xristina

Jeg synes ikke 160 euro for fire er så galt, så det går greit.

Men er det ingen her som har testet noen andre båter mellom Pireus og Kos/Rhodos? Jeg blir litt betenkt når jeg ser at Blue Star går 23.30, for å seile natta gidder jeg jo ikke. Men de kommer kanskje med andre tider mot sommeren?

operafantomet

Quote from: \"xristina\"Jeg synes ikke 160 euro for fire er så galt, så det går greit.

Men er det ingen her som har testet noen andre båter mellom Pireus og Kos/Rhodos? Jeg blir litt betenkt når jeg ser at Blue Star går 23.30, for å seile natta gidder jeg jo ikke. Men de kommer kanskje med andre tider mot sommeren?
Ja, ikke umulig de utvider sommertabellen. Tror det skjer i april/mai en gang. Ikke sikkert det gjelder akkurat DEN ruten, men du får følge med.

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

Svein~B

Quote from: \"xristina\"Jeg synes ikke 160 euro for fire er så galt, så det går greit.

Men er det ingen her som har testet noen andre båter mellom Pireus og Kos/Rhodos? Jeg blir litt betenkt når jeg ser at Blue Star går 23.30, for å seile natta gidder jeg jo ikke. Men de kommer kanskje med andre tider mot sommeren?

Båtene mellom Pireus og Rhodos går over natta. Blue Star 2 går som regel tre ganger i uka den strekningen og så varirer det fra dag til dag hvilke øyer den går innom på veien. Blue Star har ei ferje til som går den samme strekningen, Diagoras som vi så en av de kveldene vi satt på Plaza i forfjor sommer. I tillegg har GA Ferries båter som går der. Jeg reiste med Marina fra Pireus til Rhodos for noen år siden og syntes den var grei. Den er gammel, så noen mener at den ikke bør anbefales fordi den ikke har de sikkerhetssystemene som moderne ferjer har. Alt er relativ, det er atskillig mer utrygt å bevege seg både langs greske og for den sakens skyld norske veier og det gjør vi jo selv om det er tryggere å ta toget.

Da vi reiste med Marina gikk den en skikkelig melkerute. Den gikk klokka 18 fra Pireus, bortsett fra at den var to timer forsinket. Så var den innom alle de større øyene i Dodekanesene inkludert Nisyros og Symi. Så vi fikk sett mange av øyene. Vi kom fram til Rhodos på ettermiddagen. Jeg foretrekker å reise med langsomme ferjer og mener at de gamle ferjene har sin sjarm.

Blue Star kommer nok til å legge ut sine sommerruter ganske snart. De andre rederiene venter som regel til etter påske, kanskje litt ut i mai. Det fins også ferjer som går via Kreta som bruker enda lenger tid.

Uansett du må regne med at det bare går nattferjer og at de går hver kveld fra Pireus. Noen kvelder vil det gå flere ferjer, som regel ei rask og ei langsom. Detaljene finner du på gtp.gr til våren.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Marit

Har du sjekket f.eks. Aegean Air? Kan jo være dere er heldige å finne en avgang som passer til bra priser (forutsetter da sikkert at disse kjøpes så snart som mulig).
It ain't no sin to be glad you're alive

If I should fall behind, wait for me

xristina

Takk for svar!

Jeg bare tenker på alle de ferjene/båtene jeg ser som kommer nordfra, legger til og slipper av folk og biler, og fortsetter sørover - hver dag. Det er ikke få om man begynner å telle. Og til alle døgnets tider. Så noen av de må jo dra fra Pireus om morgenen... Vi vil jo helst se mest mulig på turen, og redningsvester kan jeg alltids pakke ned! ;-)

Får kanskje vente til etter påske med å bestemme oss helt da... :-)

Sjøløve

Vet ikke når tid på døgnet dere lander i Athen.
Vi flyr til Athen i juni, lander 13.35, og har kjøpt billetter videre til Kos med Aegean Air som går kl 16.30.
Er da framme på Kos 17.20 og tar en båt over til Kalymnos.
Vet ikke hvor mye vi måtte ha betalt for ferje, men vi måtte jo hatt med lugar på ei nattferje - hadde ikke orket ei hel natt på båten uten noe sted å sove.....
Flybillettene Athen - Kos koster €140 for 2 personer - innbiller meg at nattferje med lugar koster like mye eller mer.
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

xristina

Vi lander ca 13. Har tenkt å bli en natt i Athen for at ungene skal få se Akropolis. Han største har i alle fall interesse for det. Og så kunne vi tenkt oss en båt nedover på morran/formiddagen. Noen lugar har vi ikke tenkt oss - nettopp fordi vi vil reise på dagen!

polyanna

Xristina, jeg vet jo ikke hvilken dag dere tenker dere videre på. Men jeg tror - bare tror - at man kan reise fra Pireus til Kos med Blue Star på lørdager. Da går fergen kl. 9.00 og er fremme i 18.-19.-tiden. Ellers er det trolig sånn at fergen til Kos går om kvelden de fleste dagene, fremme om natten eller utpå morgensiden en gang.

Det gir en egen følelse å dra via havet. Den langsomme ferden mot reisemålet. Noen ganger er det perfekt, andre ganger stress. Men det å være underveis, det er litt spesielt....

Håper dere finner en ok løsning som passer for store og små.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...